Telefontjänsten för personkunder betjänar kl. 9-12 – Prova våra chattjänster i flyttärenden och förmyndarskapsärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata koncentrerar personkundernas telefontjänst till att betjäna kunderna vardagar kl. 9-12. Ändringen träder i kraft 1.9.2020. Vid sidan av telefontjänsten öppnar vi alternativa kundservicekanaler.
Chattjänster tas i bruk i flyttrådgivningen samt i förmyndar- och intressebevakningsärenden.
Från och med 1.9 tar vi i bruk chattbaserade kundtjänster i flyttärenden samt i förmyndar- och intressebevakningsärenden. Chattkanalerna betjänar vardagar kl. 9-15.
Chatten för flyttärenden betjänar via chatten på myndighetens Facebooksida. Chattjänsten för förmyndarskapsärenden fungerar å sin sida på MDB:s webbplats, när användaren går vidare till sidan för Förmyndarskap och intressebevakning.
”Med hjälp av chatten strävar vi efter att erbjuda en ny slags servicekanal även för de kunder som har svårt att uträtta ärenden till exempel via vår telefontjänst”, berättar Heidi Rantatulkkila, direktör för personkundernas tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Endast allmänna frågor via chatten
Via chattjänsterna kan man ställa allmänna frågor om flyttning samt om förmyndarskap och intressebevakning. Eftersom kanalen inte är skyddad ska känsliga uppgifter, såsom personbeteckningar, inte anges via chatten. Chattjänsten kan inte heller svara på frågor som gäller behandlingen av redan anhängiga ärenden.
De chattjänster som nu öppnas är försök, och utifrån erfarenheterna från dem bedömer Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata hur chattservicekanalerna ska utvecklas i framtiden.
Besök med tidsbeställning
För att förhindra spridningen av coronaviruset fungerar besöksärendena hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tills vidare med tidsbeställning. Vi rekommenderar att du kontaktar oss i första hand per telefon eller genom att använda våra e-tjänster.
Om du inte kan sköta ditt ärende elektroniskt eller per telefon kan du boka tid till vårt serviceställe.
- Via den elektroniska tidsbokningstjänsten
- Genom att ringa det servicespecifika numret, varvid tjänstemannen kan boka en besökstid åt dig. Se våra servicetelefonnummer här.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar i hela landet, så du kan vid behov uträtta ärenden på vilket som helst av våra serviceställen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö