Miten yrittäjä voi valmistautua digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon?
Ensi vuoden alkupuolella on tarkoitus ottaa käyttöön digitaalinen henkilöllisyystodistus. Älypuhelimessa toimivalla digitaalisella henkilöllisyystodistuksella voisi todistaa henkilöllisyytensä monessa tilanteessa, jossa nykyään näyttäisi passia tai henkilökorttia. Digitaalinen henkilöllisyystodistus toimii myös sähköisenä tunnistusvälineenä. Arkea sujuvoittavaa, helppokäyttöistä ja tietoturvallista ratkaisua kehittää Digi- ja väestötietovirasto yhdessä poliisin kanssa.
Uuden ratkaisun käyttöönotto edellyttää lainsäädäntöön muutoksia, joita valtiovarainministeriö edistää. Hallituksen on tarkoitus antaa lakiesitys eduskunnalle syksyn 2022 aikana ja digitaalinen henkilöllisyystodistus on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2023.
Monet ovat jo omaksuneet älypuhelimen käytön maksamisen ja muun arkisen asioinnin välineenä. Odotettavissa on, että myös digitaalinen henkilöllisyystodistus löytää laajan käyttäjäkunnan. Sen käyttäminen on kuitenkin lakiesityksen mukaan vapaaehtoista sekä kansalaisille että henkilöllisyyden tarkastaville tahoille, kuten yrityksille.
Digi- ja väestötietovirasto kehittää digitaalisen henkilöllisyyden sovellusta ja tarjoaa myös sen testausmahdollisuuksia kaikille halukkaille. Yritykset ja muut organisaatiot voivat siis hyvissä ajoin valmistautua digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöönottoon.
Kuka voi käyttää digitaalista henkilöllisyystodistusta ja miten?
Yksityishenkilö voi ladata sovelluskaupasta älypuhelimeensa sovelluksen digitaalista henkilöllisyystodistusta varten, jos hänellä on poliisin myöntämä, voimassa oleva passi tai henkilökortti. Digitaalinen henkilöllisyystodistus tulee nykyisten ratkaisujen rinnalle, eikä korvaa niitä. Digitaalista henkilöllisyystodistusta käyttäessä henkilö voi nykyistä paremmin hallita omia henkilötietojaan. Asiointitilanteessa hänen tarvitsee todistaa vain olennaiset tiedot itsestään eli esimerkiksi ikä.
Mitä digitaalinen henkilöllisyystodistus tarkoittaa yritykselle?
Henkilöllisyyden tarkastava henkilö eli esimerkiksi yrittäjä tarvitsee älypuhelimeensa tarkastussovelluksen, jolla pystyy lukemaan digitaalisen henkilöllisyystodistuksen. Sovelluksella voi käytännössä lukea QR-koodin asiakkaan puhelimen näytöltä.
Tietoturvallinen ja yksityisyyden suojaa edistävän digitaalisen henkilöllisyystodistuksen voi lukea vain koneellisesti eli tarkastussovelluksella. Sovelluksen voi helposti ladata sovelluskaupasta.
Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen sovellus ja sen lukijasovellus ovat maksuttomia ja ne on helppo ottaa käyttöön älypuhelimissa. Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa maksutta myös tukea niiden käyttöönottoon.
Katso havainnollistava animaatio digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytöstä käyntiasioinnissa:
Animaation sisältö tekstimuodossa:
- Henkilö tulee hakemaan lähetystä.
- Asiakaspalvelija kysyy henkilöllisyystodistusta ennen lähetyksen luovuttamista.
- Asiakas näyttää henkilöllisyystodistusta puhelinsovelluksella. Sovellus muodostaa QR-koodin.
- Asiakaspalvelija lukee lukijasovelluksella QR-koodin.
- Asiakas näkee, mitä tietoja hänestä tarvitaan ja hyväksyy tietojen luovuttamisen.
- Asiakaspalvelija tarkistaa asiakkaan henkilöllisyyden vertaamalla lukijasovelluksessa nyt näkyvää kasvokuvaa paikan päällä olevaan henkilöön.
- Henkilö on tunnistettu ja lähetys voidaan luovuttaa.
Katso havainnollistava animaatio digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytöstä verkkoasioinnissa:
Animaation sisältö tekstimuodossa:
- Tapahtuu vahinko ja esine hajoaa.
- Henkilö ottaa tietokoneen esiin ja aloittaa asioinnin vakuutusyhtiön kanssa.
- Vakuutusyhtiön verkkopalvelu pyytää tunnistautumaan ja ruudulla näkyy QR-koodi.
- Henkilö lukee tietokoneen ruudulta QR-koodin puhelimensa digitaalisen henkilöllisyyden sovelluksella.
- Puhelinsovellus kertoo, mitä tietoja henkilöstä tarvitaan tunnistautumiseen. Hän hyväksyy tietojen luovuttamisen.
- Henkilö on tunnistettu ja hän voi tehdä vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiön sähköisessä palvelussa.
Ilmoittaudu mukaan digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisujen testaamiseen lähettämällä viestiä osoitteeseen [email protected]
Lue lisää digitaalisen henkilöllisyyden uudistuksesta.
Eduskunta ei ehdi käsitellä digitaalisen henkilöllisyyden uudistusta mahdollistavia lakiesityksiä ennen istuntokauden loppua. Eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon valmistelu jatkuu. Lue lisää tiedotteestamme.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete