Viidennes vuoden muutoista rekisteröidään elo-syyskuun aikana
Loppukesä on vilkasta muuttoilmoitusten aikaa Digi- ja väestötietovirastossa, kun kymmenet tuhannet opiskelijat ja lapsiperheet muuttavat opiskelujen ja koulujen alettua. Muuttajalle yksi tärkeimmistä hoidettavista asioista on muuttoilmoituksen tekeminen. Alla vinkit muuttoilmoituksen tekoon.
Digi- ja väestötietovirastossa rekisteröidään elo-syyskuun aikana viidesosa koko vuoden muutoista eli noin 160 000 muuttoilmoitusta. Normaalisti muuttoilmoituksia rekisteröidään noin 50 000 kuukaudessa ja koko vuoden aikana yli 730 000.
Muuttoilmoitusten määrä vaikuttaa käsittelyaikaan. Kun normaalisti rekisteröinti tehdään kahdessa viikossa, nyt rekisteröintiin kuluu neljästä viiteen viikkoa. Käsittelyaika lasketaan muuttopäivästä alkaen, ei siis ilmoituksen jättämisestä.
Muutto voidaan rekisteröidä aikaisintaan muuttopäivänä
Muuttoilmoitus kannattaa tehdä ajallaan eli kuukautta ennen ja viimeistään viikon kuluttua muutosta. Kun muuttoilmoituksen tekee ohjeiden mukaan, tiedot päivittyvät mahdollisimman pian muuttopäivän jälkeen väestötietojärjestelmään ja posti tulee heti oikeaan osoitteeseen.
Digi- ja väestötietovirastossa muutto voidaan rekisteröidä väestötietojärjestelmään aikaisintaan muuttopäivänä. Tämä johtuu siitä, että väestötietojärjestelmässä on aina oltava ajantasainen tieto huoneistossa asuvista, eikä tietoja voida siksi syöttää ennalta.
Osa käsittelystä tehdään automaattisesti. Erityisesti alkusyksyn muutoista suurin osa on opiskelijoiden muuttoja toiselle paikkakunnalle, jotka vaativat virkailijan käsittelyn kotikunnan muuttumisen vuoksi. Viivästyksiä rekisteröinnissä aiheuttavat erityisesti puutteelliset tiedot ja niiden tarkistaminen.
Vinkit muuttoilmoituksen tekemiseen
- Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää tai viimeistään viikon kuluttua muutosta DVV:n ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
- Tee vakinainen muuttoilmoitus, jos muutat esimerkiksi lapsuudenkodistasi toiselle opiskelupaikkakunnalle pysyvästi, etkä aio muuttaa sinne takaisin vuoden sisällä. Lue lisää myös tilapäisestä muuttoilmoituksesta muuttosivuiltamme.
- Kirjaa osoitetiedot ja täytä lomake huolellisesti. Tarvittaessa kerro tilanteestasi lisätiedoissa tarkemmin. Näin vältyt lisätietopyynnöiltä, ja käsittely etenee sujuvammin.
- Tee ainoastaan yksi muuttoilmoitus. Jos tuleva osoite muuttuu ilmoituksen tekemisen jälkeen ennen muuttopäivää, tee muuttoilmoitus uuden osoitteen mukaisesti. Lisätietoihin voi laittaa, että aikaisempi muuttoilmoitus on aiheeton ja sen voi hylätä.
- Kun olemme käsitelleet muuttoilmoituksesi, uusi osoitteesi päivittyy väestötietojärjestelmään. Voit tarkistaa omat tiedot Suomi.fi-henkilötiedot -palvelussa .Jos joskus olet ottanut käyttöön muuttoeston, käy napsauttamassa se pois samassa palvelussa ennen muuttoilmoituksen laatimista.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete