Vanliga frågor
Om du inte kan använda vår elektroniska tjänst kan du kontrollera dina uppgifter genom att skriftligt begära en kontroll med en blankett. Då måste din aktuella adress finnas i befolkningsdatasystemet så att vi kan posta utdraget till dig.
Du kan också begära kontroll genom att personligen besöka vårt serviceställe. Det lönar sig att boka tid via vår elektroniska tidsbokning.
Det är avgiftsfritt att kontrollera sina egna uppgifter.
Om du är registrerad vårdnadshavare för barnet i befolkningsdatasystemet ser du på sidan Personuppgifter i e-tjänsten Suomi.fi
- barnets namn, födelsedatum, personbeteckning och antalet vårdnadshavare
- eventuella beslutsrättigheter i barnets ärenden som fastställts separat för dig.
Om barnet har avlidit ser du endast barnets födelse- och dödsdatum. Det finns inga uppgifter om dödfödda barn i befolkningsdatasystemet.
Om du inte är vårdnadshavare för ditt barn ser du på sidan Personuppgifter (Suomi.fi)
- barnets födelsedatum och eventuellt dödsdatum
- eventuell rätt till information i barnets ärenden som fastställts separat för dig.
Kontroll av andra uppgifter om barnet
Barnets vårdnadshavare och förälder som har fastställd rätt till information om barnet kan begära att få kontrollera andra uppgifter om barnet med blanketten. Så här gör du en begäran:
- Fyll i barnets uppgifter på blanketten.
- Bifoga ett fritt formulerat meddelande till begäran där du anger samma uppgifter om dig själv som om barnet, som begärts på blanketten.
- Skicka blanketten per post till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 123, 00531 Helsingfors eller som krypterad e-post på adressen turvaviesti.dvv.fi. Välj [email protected] som mottagare.
I föregående punkter anges vilka uppgifter som kan synas i befolkningsdatasystemet.
Det finns ett fel i uppgifterna
Om det finns ett fel i ditt tilltalsnamn, yrke, e-postadress, modersmål eller kontaktspråk kan du själv korrigera dem elektroniskt på sidan Personuppgifter i webbtjänsten Suomi.fi.
Om du inte kan använda den elektroniska tjänsten eller om det finns ett fel i ditt barns uppgifter, kan du anmäla uppgiften med fritt formulerat brev eller med blanketten.
- Korrigering/tillägg av registeruppgifter – inhemska livshändelser
- Ändring/korrigering/tillägg av registeruppgifter – internationella ärenden
Det finns brister i uppgifterna
När det elektroniska befolkningsdatasystemet grundades på 1970-talet antecknades inte alla uppgifter om personernas familjeförhållanden i systemet. Om du har hört till civilregistret eller ett registrerat religionssamfund innan det elektroniska befolkningsdatasystemet upprättades, har vi dina uppgifter. Om du har varit medlem i en evangelisk-luthersk eller ortodox församling innan det elektroniska befolkningsdatasystemet grundades kan du fråga de regionala centralregistren om dina uppgifter.
Vid behov kan du be oss komplettera dina uppgifter i det elektroniska befolkningsdatasystemet. Du gör det lättast med vår blankett. Observera att vi kan behöva handlingar som gäller ärendet som motivering.
Om personen har hört till civilregistret eller ett registrerat religionssamfund kan du be oss om information med anvisningarna på vår webbplats.
Om personen har varit medlem i en evangelisk-luthersk eller ortodox församling kan du be de regionala centralregistren om uppgifter.
Du kan inte använda en fil som du själv skrivit ut från sidan Personuppgifter i Suomi.fi som officiellt intyg.
Däremot kan du beställa intyg elektroniskt från vår självbetjäningstjänst Intyg från befolkningsdatasystemet
- hemvistintyg
- äktenskapsintyg
- levnadsintyg
- civilståndsintyg
- födelseintyg.
Om du vill ha ett utdrag över dina övriga uppgifter kan du beställa det från oss enligt anvisningarna på vår webbplats.
Observera att intyget är avgiftsbelagt.
Hur får jag intyget?
- Om du använder Suomi.fi-meddelanden får du intyget dit elektroniskt och kan skriva ut det om du vill.
- Om du inte använder Suomi.fi-meddelanden kan du ladda ner ett PDF-intyg från tjänsten efter att du betalat.
- Om du behöver ett intyg till utlandet duger det elektroniska intyget inte nödvändigtvis. Då skickar vi intyget per post till din adress som syns i befolkningsdatasystemet. När du beställer intyget, kom ihåg att nämna att du behöver det till utlandet.
Om du har finländska nätbankskoder kan du kontrollera dina uppgifter på sidan Personuppgifter i tjänsten Suomi.fi.
Om du inte har finländska bankkoder kan du tyvärr inte kontrollera dina uppgifter i tjänsten Suomi.fi. Du kan dock skriftligt be oss om kontroll med en blankett. Då måste din aktuella adress finnas i befolkningsdatasystemet så att vi kan posta utdraget till dig. Du kan anmäla din nuvarande adress enligt anvisningarna på vår webbplats.
Läs mer på vår webbplats om de uppgifter som lämnas ut ur befolkningsdatasystemet.
Du kan också förbjuda att dina uppgifter lämnas ut från befolkningsdatasystemet till exempel för direktmarknadsföring. Läs anvisningarna för att registrera förbuden på vår webbplats. Du kan själv registrera förbuden i tjänsten Suomi.fi på sidan Personuppgifter.
Om du har grundad anledning att misstänka att din eller din familjs hälsa eller säkerhet är hotad, kan vi spara en spärrmarkering för dig och din familj i befolkningsdatasystemet. Läs mer om spärrmarkering på vår webbplats.
Vi lämnar ut uppgifter som omfattas av spärrmarkering endast till myndigheter för skötseln av lagstadgade uppgifter.
Om du har en spärrmarkering men måste bevisa din adress, kan du beställa ett hemvistintyg enligt anvisningarna på vår webbplats.
Om du för något godtagbart användningsändamål behöver information om att en person har avlidit kan vi lämna ut uppgifterna om dödsdagen med ett avgiftsbelagt intyg.
Observera att du måste
- kunna identifiera personen, dvs. ange vissa personuppgifter, såsom namn och födelsedatum
- berätta för vilket ändamål du behöver informationen.
Du kan be om information med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.
En notarius publicus som jobbar hos oss kan fylla i en sådan blankett. Boka tid till notarius publicus med hjälp av anvisningarna på vår webbplats.