Usein kysyttyä
Jos et voi käyttää sähköistä palveluamme, voit tarkastaa tietosi pyytämällä tarkastusta meiltä kirjallisesti lomakkeella. Tällöin väestötietojärjestelmässä pitää olla ajantasainen osoitteesi, jotta voimme postittaa otteen sinulle.
Voit pyytää tarkastusta myös käymällä henkilökohtaisesti palvelupaikassamme. Sinun kannattaa varata aika sähköisestä ajanvarauksestamme.
Omien tietojen tarkastaminen on maksutonta.
Huoltajana näet tiettyjä tietoja lapsestasi omien tietojesi kohdalla Suomi.fi-palvelun Henkilötiedot-osiossa. Lapsen puolesta asiointi tässä osiossa ei ole kuitenkaan mahdollista, joten et voi tarkastaa kaikkia hänen tietojaan.
Näet omissa tiedoissasi
- lapsen nimen, syntymäpäivän, henkilötunnuksen ja huoltajien määrän
- sinulle mahdollisesti erikseen vahvistetut päätösoikeudet lapsen asioista.
Jos lapsi on kuollut, näet vain lapsen syntymä- ja kuolinpäivän. Kuolleena syntyneestä lapsesta ei ole tietoja väestötietojärjestelmässä.
Jos et ole lapsesi huoltaja, näet omissa tiedoissasi
- lapsen syntymäpäivän ja mahdollisen kuolinpäivän
- sinulle mahdollisesti erikseen vahvistetut tiedonsaantioikeudet lapsen asioista.
Lapsen muiden tietojen tarkastaminen
Lapsen huoltaja tai vanhempi, jolla on vahvistettu tiedonsaantioikeus lapsen tietoihin, voi pyytää lapsen muiden tietojen tarkastamista lomakkeella. Tee pyyntö näin:
Merkitse lomakkeelle lapsen tiedot.
Toimita lomakkeen mukana vapaamuotoinen viesti, jossa ilmoitat lomakkeella kysytyt tiedot itsestäsi.
Lähetä lomake ja viesti meille salattuna sähköpostina osoitteessa turvaviesti.dvv.fi. Valitse vastaanottajaksi Todistus väestötietojärjestelmästä, [email protected].
Voit myös lähettää lomakkeen postitse osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto / VTJ-todistukset, PL 123, 00531 Helsinki.
Edellisissä kohdissa on lueteltu, mitä tietoja väestötietojärjestelmässä voi näkyä.
Tiedoissa on virhe
Jos kutsumanimessäsi, ammatissasi, sähköpostiosoitteessasi, äidinkielessäsi tai asiointikielessäsi on virhe, voit korjata ne itse sähköisesti Suomi.fi-palvelun Henkilötiedot-sivulla.
Jos et pysty käyttämään sähköistä palvelua tai lapsesi tiedoissa on virhe, voit ilmoittaa oikean tiedon vapaamuotoisesti kirjallisesti tai alla olevilla lomakkeilla:
- Rekisteritietojen korjaus/lisäys – kotimaiset elämäntapahtumat(pdf)
- Rekisteritietojen muutos/korjaus/lisäys – kansainväliset asiat (pdf)
Tiedoissa on puute
Kun sähköistä väestötietojärjestelmää perustettiin 1970-luvulla, sinne ei kirjattu kaikkia henkilöiden perhesuhteisiin liittyviä tietoja. Jos olet kuulunut siviilirekisteriin tai rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan ennen sähköisen väestötietojärjestelmän perustamista, tietosi on meillä. Jos olet ollut evankelisluterilaisen tai ortodoksisen seurakunnan jäsen ennen sähköisen väestötietojärjestelmän perustamista, voit kysyä tiedoistasi alueellisilta keskusrekistereiltä.
Voit tarvittaessa pyytää meitä täydentämään sähköisessä väestötietojärjestelmässä olevia tietojasi. Teet sen helpoiten lomakkeellamme. Huomaathan, että saatamme tarvita sinulta asiaan liittyviä asiakirjoja perusteluksi.
Jos henkilö on kuulunut siviilirekisteriin tai rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, voit kysyä tietoja meiltä sivujemme ohjeilla.
Jos henkilö on ollut evankelisluterilaisen tai ortodoksisen seurakunnan jäsen, voit kysyä tietoja alueellisilta keskusrekistereiltä.
Et voi käyttää Suomi.fi:n Henkilötiedot-sivulta itse tulostettua tiedostoa virallisena todistuksena.
Sen sijaan voit tilata sähköisesti Todistukset väestötietojärjestelmästä -itsepalvelustamme
- asuinpaikkatodistuksen
- avioliittotodistuksen
- elossaolotodistuksen
- siviilisäätytodistuksen
- syntymätodistuksen.
Jos haluat otteen muista tiedoistasi, voit tilata sen meiltä sivujemme ohjeilla.
Huomaa, että todistus on maksullinen.
Miten saan todistuksen?
- Jos sinulla on Suomi.fi-viestit käytössä, saat todistuksen sinne sähköisesti ja voit halutessasi tulostaa sen.
- Jos sinulla ei ole käytössä Suomi.fi-viestejä, voit ladata PDF-muotoisen todistuksen palvelusta maksamisen jälkeen.
- Jos tarvitset todistuksen ulkomaille, sähköinen todistus ei välttämättä kelpaa. Tällöin toimitamme todistuksen sinulle postitse väestötietojärjestelmässä näkyvään osoitteeseesi. Kun tilaat todistusta, muista mainita, että tarvitset sen ulkomaille.
Jos sinulla on suomalaiset verkkopankkitunnukset, pystyt tarkastamaan tietosi Suomi.fi-palvelun Henkilötiedot-sivulta. Voit tunnistautua myös suomalaisella mobiilivarmenteella ja henkilökortin kansalaisvarmenteella.
Jos sinulla ei ole suomalaisia pankkitunnuksia, et valitettavasti pysty tarkastamaan tietojasi Suomi.fi-palvelussa. Voit kuitenkin pyytää tarkastusta meiltä kirjallisesti lomakkeella. Tällöin väestötietojärjestelmässä pitää olla ajantasainen osoitteesi, jotta voimme postittaa otteen sinulle. Voit ilmoittaa nykyisen osoitteesi sivujemme ohjeilla.
Lue sivuiltamme tarkemmin väestötietojärjestelmästä luovutettavista tiedoista.
Voit myös kieltää sen, että väestötietojärjestelmästä luovutetaan tietojasi esimerkiksi suoramarkkinointiin. Lue ohjeet kieltojen tekemiseen sivuiltamme. Pystyt asettamaan kiellot itse Suomi.fi-palvelussa Henkilötiedot-sivulta.
Jos sinulla on perusteltu syy epäillä, että omasi tai perheesi terveys tai turvallisuus on uhattuna, voimme tallentaa sinulle ja perheellesi turvakiellon väestötietojärjestelmään. Lue lisää turvakiellosta sivuiltamme.
Luovutamme turvakiellon alaisia tietoja vain viranomaisille laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseen.
Jos sinulla on turvakielto mutta sinun pitää todistaa osoitteesi, voit tilata asuinpaikkatodistuksen sivujemme ohjeilla.
Jos tarvitset tiedon henkilön kuolemasta johonkin hyväksyttävään käyttötarkoitukseen, voimme luovuttaa tiedon kuolinpäivästä maksullisella todistuksella.
Huomaa, että sinun pitää
- osata yksilöidä henkilö eli kertoa joitakin hänen henkilötietojaan, kuten nimi ja syntymäpäivä
- kertoa, mihin käyttötarkoitukseen tarvitset tiedon.
Meillä työskentelevä julkinen notaari voi täyttää tuollaisen lomakkeen. Varaa aika julkiselle notaarille sivujemme ohjeilla.