Suomi.fin tunnettuus nousussa - Asiakkaat pääosin tyytyväisiä palveluihin
Väestörekisterikeskus teki vuoden 2018 lopulla sidosryhmilleen kolme kyselytutkimusta:
- Suomi.fi-tunnettuuskyselyn kansalaisille ja yrittäjille
- Asiakastyytyväisyyskyselyn
- Palvelukuvatutkimuksen
Suomi.fi-brändin tunnettuus on tällä hetkellä 61 %. Tunnettuus on noussut 40 % vuoteen 2017 verrattuna.
Suomi.fi-tunnettuuskyselyn perusteella Suomi.fi:n tunnettuus kasvanut pk-yritysten keskuudessa neljänneksen. Tällä hetkellä 67 % tuntee Suomi.fin. Sen sijaan käyttäneiden vastaajien osuus (25 %) oli säilynyt suunnilleen samalla tasolla kuin keväällä 2018.
Pk-yritysten keskuudessa valtaosalla vastaajista oli Suomi.fi-palveluista myönteinen käyttökokemus (73 % käyttäneistä). Tyytymättömiä oli kuudesosa käyttäneistä.
Kansalaisten keskuudessa Suomi.fi:n tunnettuus on kasvanut keväästä 2018 viidenneksen. Tällä hetkellä 54 % kyselyyn vastanneista kansalaisista tuntee Suomi.fin. Käyttäneiden osuus vastaajista (19 %) oli säilynyt suunnilleen samalla tasolla kuin keväällä 2018.
Valtaosalla (68 % käyttäneistä) Suomi.fi:tä käyttäneistä kansalaisista oli myönteinen käyttökokemus palvelusta. Tyytymättömiä oli alle kymmenesosa käyttäjistä.
Asiakkaat pääosin tyytyväisiä palveluihin
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella Väestörekisterikeskuksen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Väestörekisterikeskuksen palveluihin. Tulokset ovat laskeneet hieman vuoden takaisesta, mutta muutos on hyvin pieni. Kaikkien Väestörekisterikeskuksen palvelujen kokonaisarvosana oli 8,3 (asteikolla 4-10). Erityisesti tietoturvan koettiin toteutuvan erittäin hyvin kaikissa palveluissa.
Eniten kehitettävää asiakkaiden mukaan oli asiakkaiden osallistamisesta palvelujen kehittämiseen, palautteisiin reagoimisessa ja palvelujen toimintavarmuudessa.
”Väestörekisterikeskus käy parhaillaan läpi suurta muutosta. Olemme viimeisen puolen vuoden aikana uudistaneet toimintatapaamme ja organisoitumistamme siten, että pystymme toimimaan jatkossa entistä asiakaslähtöisemmin ja palvelemaan ja kuuntelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Tämä muutos on vielä osin kesken. Voimme olla tyytyväisiä, että asiakastyytyväisyys on säilynyt suuren muutoksen keskelläkin hyvällä tasolla”, sanoo Asiakkaat-yksikön johtaja Pekka Rehn.
Luotettava, asiantunteva ja merkittävä yhteiskunnallinen toimija
Vuoden 2018 lopulla tehdyn palvelukuvatutkimuksen mukaan Väestörekisterikeskuksen sidosryhmävastaajien spontaanit mielikuvat Väestörekisterikeskuksesta liittyivät selvästi useimmin väestö-/henkilötietojen rekisteröintiin (42 % vastaajista). Seuraavaksi yleisimpinä teemoina nousivat esiin ”luotettavuus” (8 %) ja ”Suomi.fi” (6 %). Valtaosalla sidosryhmäkyselyn vastaajista oli Väestörekisterikeskuksen palveluista positiivinen käsitys.
Kansalaisvastaajien mielikuvat Väestörekisterikeskuksesta liittyivät ylivoimaisesti useimmin henkilötietorekistereihin (53 % vastaajista), tilastoihin (12 %) ja nimipalveluun (8 %). Kansalaiskyselyn vastaajista 79-91 %:lla oli positiivinen käsitys Väestörekisterikeskuksen palveluista. Myönteisin käsitys kansalaisilla oli ”Tarkasta tietosi”, ”Muuttoilmoitus” ja ”Suomi.fi-viestit” -palveluista. Näistä palveluista 88-91 %:lla kansalaisista oli positiivinen arvio.
Sidosryhmät ja kansalaiset mielsivät Väestörekisterikeskuksen ennen kaikkea luotettavaksi, merkittäväksi yhteiskunnalliseksi toimijaksi ja asiantuntevaksi. Nämä mielikuvat Väestörekisterikeskuksesta ovat vahvistuneet vuoden aikana noin viidenneksen sidosryhmien keskuudessa.
Väestörekisterikeskuksen toiminnassa on kansalaisten mielestä tapahtunut myönteistä kehitystä vuoteen 2017 verrattuna. Nyt 30 % kansalaisista arvioi Väestörekisterikeskuksen toiminnassa tapahtuneen myönteistä kehitystä, kun vuonna 2017 luku oli 16 %.
Viestintäkanavista hyödyllisimpinä pidettiin Väestörekisterikeskuksen verkkosivuja, tiedotteita ja uutiskirjeitä.
Lisätietoja tutkimuksista
Väestörekisterikeskus, Asiakaskokemuspäällikkö Pirjo Koivunen, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete