Muuttoilmoituksia tehdään nyt vilkkaasti – puhelinpalvelussa poikkeuksia
Digi- ja väestötietovirasto siirtyy muuttoilmoitusten käsittelyssä tänä vuonna vaiheittain uuteen järjestelmään. Siirtymävaiheessa muuttoilmoituksia käsitellään tehostetusti, ja siksi muuttoneuvonnan puhelinpalvelu on suljettu perjantaisin 22.8.–15.11. Muuttoilmoituksen voi tehdä helposti verkossa – katso vinkit sujuvan ilmoituksen tekoon.
Vuodenajoista syksy on vilkkainta muuttoaikaa. Silloin muuttoilmoitusten määrät ovat jopa kaksinkertaiset. Syksyllä muuttavilta toivotaankin kärsivällisyyttä. Vaikka järjestelmien kehitystyöllä on saatu automatisoitua osoitteen ja kotikunnan rekisteröintiä, noin puolet ilmoituksista pitää vielä käsitellä manuaalisesti niissä olevien epäselvyyksien vuoksi. Silloin käsittelyssä kestää kauemmin.
Ajantasaisen käsittelyajan voi katsoa käsittelyajat-sivulta. Käsittelyaika lasketaan muuttopäivästä, koska vasta silloin ilmoitus voidaan lain mukaan käsitellä. Ilmoitus kannattaa silti tehdä hyvissä ajoin etukäteen, jotta oma ilmoitus on käsittelyjonon kärjessä muuttopäivänä. Ilmoitukset käsitellään silloin saapumisjärjestyksessä.
Kun uusi osoite ja kotikunta on rekisteröity, se näkyy Suomi.fi-verkkopalvelussa henkilön omissa tiedoissa.
Puhelinpalvelussa poikkeuksia perjantaisin
Muuttoneuvonnan puhelinpalvelu on suljettu perjantaisin 22.8.–15.11. Muuttoilmoituksia käsitellään niinä päivinä tehostetusti, jotta uuden järjestelmän sujuva käyttöönotto voidaan varmistaa.
Tänä aikana suosittelemme käyttämään sähköisiä palvelukanavia ja tutustumaan verkkosivujemme ohjeisiin. Muina arkipäivinä palvelemme normaalisti.
Huolellinen muuttoilmoituksen täyttäminen nopeuttaa käsittelyä
Digi- ja väestötietovirasto rekisteröi muuttoilmoituksessa ilmoitettujen tietojen pohjalta muuttajan uuden osoitteen ja kotikunnan. Käytännössä henkilö sijoitetaan asumaan tiettyihin rakennuksiin ja niiden osiin. Siksi onkin tärkeää, että ilmoituksessa lukee uuden kodin täydellinen osoite. Jos vastaavuutta ei löydy kuntien rakennustietokannasta, viivästyy uuden osoitteen rekisteröinti selvittelyn ajaksi.
Muuttoilmoitusten käsittelyä kehitetään parhaillaan
Digi- ja väestötietovirasto uudistaa muuttoilmoitusten käsittelyä siirtymällä uuteen järjestelmään, joka tuo mukanaan automaatiota ja vähentää manuaalista työtä. Tavoitteena on nopeuttaa käsittelyä ja parantaa palvelun laatua. Kehitystyö etenee asteittain, ja sen vaikutukset näkyvät asiakkaille loppuvuoden aikana. Lue lisää kehitystyöstä aiemmasta uutisesta: Muuttoilmoitusten käsittely siirtyy vaiheittain uuteen järjestelmään.
Muuttoilmoituksia tehdään yli 720 000 kappaletta vuodessa
Digi- ja väestötietovirastoon saapuu vuosittain yli 720 000 muuttoilmoitusta, ja niitä käsittelee noin 60 asiantuntijaa. Muuttoilmoituksista lähes 90 % tehdään sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisen muuttoilmoitus.fi-palvelun avulla.
Osoitteen rekisteröinnin lisäksi muuttoilmoituksen käsittelyn yhteydessä tehdään päätös henkilön kotikunnasta. Kotikunnalla on vaikutusta etuuksiin, verotukseen ja äänestysalueeseen, minkä takia se on tärkeä osa muuttojen käsittelyä.
Lisätietoja medialle: Digi- ja väestötietoviraston johtava asiantuntija Anneli Kupari, [email protected].
Vinkit muuttoilmoituksen tekemiseen
- Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää tai viimeistään viikon kuluttua muutosta Digi- ja väestötietoviraston ja Postin yhteisessä verkkopalvelussa muuttoilmoitus.fi. Tarvitset tunnistautumista varten suomalaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
- Tee vakinainen muuttoilmoitus, jos muutat toiselle paikkakunnalle pysyvästi, etkä aio muuttaa sinne takaisin vuoden sisällä. Lue lisää myös tilapäisestä muuttoilmoituksesta Muutto Suomessa -sivulta (usein kysyttyä -osio).
- Kirjaa osoitetiedot ja täytä lomake huolellisesti: lisää rapun tunnus ja asunnon numero kuten se lukee esim. vuokrasopimuksessa.
- Tee vain yksi muuttoilmoitus. Jos tuleva osoite muuttuu ilmoituksen tekemisen jälkeen ennen muuttopäivää, tee muuttoilmoitus uuden osoitteen mukaisesti. Lisätietoihin voi kirjoittaa, että aikaisempi muuttoilmoitus on aiheeton ja sen voi hylätä.
- Jos joskus olet ottanut käyttöön muuttoeston Suomi.fi:ssa, käy napsauttamassa se pois päältä ennen muuttoilmoituksen laatimista.
- Kun olemme käsitelleet muuttoilmoituksesi, uusi osoitteesi päivittyy väestötietojärjestelmään. Voit tarkistaa siellä olevat tietosi Suomi.fi-palvelusta.
- Digi- ja väestötietovirastossa osoite voidaan rekisteröidä väestötietojärjestelmään aikaisintaan muuttopäivänä. Tämä johtuu siitä, että väestötietojärjestelmässä on aina oltava ajantasainen tieto huoneistossa asuvista, eikä tietoja voida siksi syöttää ennalta.
- Kiitos kun odotat rauhassa uuden osoitteesi rekisteröintiä. Ajantasaisen käsittelyajan näet käsittelyajat-sivulta.
Päivitys 20.8. klo 12.00: Muuttoneuvonnan puhelinasiakaspalvelun poikkeusajat koskevat kaikkia kieliä, eli myös ruotsinkielistä puhelinpalvelua.
Päivitys 24.9.: Puhelinasiakaspalvelun poikkeusaikaa jatkettiin 31.10. asti.
Päivitys 21.10.: Puhelinasiakaspalvelun poikkeusaikaa jatkettiin 15.11. asti.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete