Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikka Joensuussa muuttaa – Käyntiasiointiin poikkeuksia muuton vuoksi
Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikka Joensuussa muuttaa helmikuussa.
Muuton vuoksi Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikka Joensuussa on suljettuna 13.-21.2.2023.
Viraston käyntiasiakaspalvelu palvelee Joensuussa vanhassa osoitteessa (Torikatu 36 B) perjantaihin 10.2.2023 saakka.
Puhelinpalvelumme ja sähköiset asiointipalvelumme palvelevat normaalisti koko muuton ajan.
Uudet tilat aukeavat käyntiasioinnille 22.2.2023 – Ajanvaraus nopeuttaa asiointia
Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu Joensuussa palvelee käyntiasiakkaita jälleen 22.2.2023 alkaen uudessa osoitteessa Kauppakatu 40. Käyntiasiakaspalvelu on avoinna pääosin ajanvarauksella, joten suosittelemme varaamaan ajan etukäteen. Ilman ajanvarausta palvelemme Joensuun palvelupaikassa keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9–12.
Useimmat asiat eivät vaadi henkilökohtaista käyntiä Digi- ja väestötietovirastossa, vaan ne hoituvat helposti sähköisissä kanavissa tai puhelinpalvelun kautta. Sähköiset asiointipalvelut löytyvät kootusti osoitteesta https://dvv.fi/asioi-sahkoisesti.
Jos asiasi kuitenkin edellyttää käyntiä, varaa palvelupaikkaamme tapaamisaika ennakkoon osoitteessa https://dvv.fi/ajanvaraus tai soittamalla palvelukohtaiseen asiointinumeroon. Näin vältät turhan odottelun asiakaspalvelutiloissamme.
Tarkemmat palvelujemme yhteystiedot löydät Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta osoitteesta https://dvv.fi/henkiloasiakkaiden-asiakaspalvelu.
Mistä on kyse?
Joensuun virastotalo on osa valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistusta. Hankkeen tavoitteena on koota valtion käyntiasiointi yhteisiin palvelupisteisiin 2020-luvun aikana. Samalla tehostetaan valtion tilankäyttöä, kun virastot muuttavat yhteiskäyttöisiin toimistotiloihin. Joensuussa muutoksia ei ole vielä tehty täysimääräisesti ja toistaiseksi vain osa viranomaisista tarjoaa palveluitaan yhteisissä asiakaspalvelupisteissä. Virastotalon palveluita ja tiloja kehitetään lähivuosien aikana.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete