Asiakastarina: Ketterämpi alku yrittäjyyteen ja opiskelijaetuihin – näin OP on hyödyntänyt Suomi.fi-palveluväylää
Palveluväylän ansiosta Suomen suurin finanssiyhtymä OP Ryhmä on voinut kehittää palveluitaan entistä asiakaslähtöisimmiksi. Palveluväylän viiveetön tiedonsiirto on mahdollistanut uusia ominaisuuksia niin mobiilimaksusovellus Pivoon kuin OP Kevytyrittäjä -palveluunkin.
OP:lle Suomi.fi-palveluväylän hyödyntäminen on avannut uusia ovia ja liiketoimintamahdollisuuksia: opiskelijakortin viiveetön liittäminen Pivo-sovellukseen onnistuu Palveluväylän rajapinnan ansiosta. Yrittäjä puolestaan voi Palveluväylän ansiosta valtuuttaa OP Kevytyrittäjä -palvelun asianhoitajakseen tekemään kirjanpitoa jo yrityksen perustamisprosessin aikana. Sen avulla palvelu vastaa yrittäjän kirjanpidosta veroilmoituksineen automaattisesti.
Ennen Palveluväylään liittymistä kumpikaan näistä ei ollut mahdollista. OP Kevytyrittäjän puolella valtuuttaminen hoidettiin aikaisemmin manuaalisella valtakirjalla, joka toimitettiin verottajalle y-tunnuksen perustamislomakkeen liitteenä.
– Nykyinen automaattinen tapa on huomattavasti kevyempi ja ketterämpi, kun Palveluväylän avulla palvelumme on integroitu suoraan OmaVeroon, kuvailee Markus Sarja, joka toimii Pivo Wallet Oy:n hankejohtajana.
Opiskelijakorttiominaisuus puolestaan päätettiin liittää Pivoon, koska Palveluväylä sen mahdollisti: rajapinnan kautta sovellukseen saa haettua voimassa olevan opiskelijakortin tiedot heti sisään kirjautuessa. Tämän ansiosta esimerkiksi sovelluksen opiskelija-alennukset ovat käytössä välittömästi.
Uudet mahdollisuudet liiketoiminnan ytimessä
Molemmissa tapauksissa Sarja korostaa uusien ominaisuuksien tärkeyttä heidän liiketoimintansa kannalta.
– OP Kevytyrittäjän puolella emme pystyisi näin laajamittaiseen toimintaan ilman Palveluväylää. 20 000 asiakasyrittäjää on niin iso massa, että taustaprosessin automaation täytyy olla kunnossa, että voimme hoitaa heidän kirjanpitoaan. Sanoisin, että valtuuksien antaminen kirjanpitoa varten jo yritystä perustaessa on kriittinen osa prosessia, joka on tämän liiketoiminnan ytimessä, sanoo Sarja.
Pivo taas on massoille suunnattu sovellus, ja nuoret ovatkin ensimmäisiä omaksujia uusille maksamisen tavoille. Siksi sovellukseen on haluttu kehittää nimenomaan opiskelijakohderyhmälle hyödyllisiä uusia digitaalisia ominaisuuksia. Avainasemassa myös Pivon opiskelijakorttiominaisuuden taustalla on se, että tiedot voimassa olevista opiskelijakorteista voidaan hakea rajapinnasta massana.
Automaatio säästää sekä oman tiimin että viranomaisen resursseja
Palveluväylän hyödyistä Sarja nostaa esiin sen, että nykyisessä toimintamallissa resursseja säästyy ja palvelu nopeutuu niin OP Kevytyrittäjän omassa tiimissä kuin Verohallinnon puolella: ennen asiointia jouduttiin hoitamaan molempia osapuolia työllistävästi puhelimitse. Nykyisin Palveluväylä mahdollistaa veroasioiden hoitamisen yrittäjän puolesta suoraan OmaVerossa.
– Myös Pivon puolella tiedot voitaisiin toki hakea manuaalisesti ja syöttää käsin – mutta onko se tapa, jolla digitaalista liiketoimintaa tehdään? Sarja pohtii.
Palveluita massoille tuottaville yrityksille Palveluväylä on järkiratkaisu
Sarja voisi suositella Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoa etenkin sellaisille organisaatioille, jotka tuottavat palveluita massoille ja tarvitsevat päivittäin dataa, jota ainoastaan viranomainen hallinnoi.
– Erityisen kiitollinen olen siitä, että Palveluväylä on mahdollistanut asiakkaillemme uusia käyttökokemuksia ja tapoja hoitaa asioitaan. Esimerkiksi Kevytyrittäjässä olemme voineet luoda uudenlaisen tavan toimia yrittäjänä. Meille se tarkoittaa sitä, että olemme tilitoimiston sijaan yrittäjyyden mahdollistaja. Asiakkaillemme se tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi olla yrittäjä.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete