Hyppää sisältöön

Asiakastarina: Ketterämpi alku yrittäjyyteen ja opiskelijaetuihin – näin OP on hyödyntänyt Suomi.fi-palveluväylää

Julkaisuajankohta 7.2.2022 10.23
Tiedote

Palveluväylän ansiosta Suomen suurin finanssiyhtymä OP Ryhmä on voinut kehittää palveluitaan entistä asiakaslähtöisimmiksi. Palveluväylän viiveetön tiedonsiirto on mahdollistanut uusia ominaisuuksia niin mobiilimaksusovellus Pivoon kuin OP Kevytyrittäjä -palveluunkin. 

OP:lle Suomi.fi-palveluväylän hyödyntäminen on avannut uusia ovia ja liiketoimintamahdollisuuksia: opiskelijakortin viiveetön liittäminen Pivo-sovellukseen onnistuu Palveluväylän rajapinnan ansiosta. Yrittäjä puolestaan voi Palveluväylän ansiosta valtuuttaa OP Kevytyrittäjä -palvelun asianhoitajakseen tekemään kirjanpitoa jo yrityksen perustamisprosessin aikana. Sen avulla palvelu vastaa yrittäjän kirjanpidosta veroilmoituksineen automaattisesti.

Ennen Palveluväylään liittymistä kumpikaan näistä ei ollut mahdollista. OP Kevytyrittäjän puolella valtuuttaminen hoidettiin aikaisemmin manuaalisella valtakirjalla, joka toimitettiin verottajalle y-tunnuksen perustamislomakkeen liitteenä.

– Nykyinen automaattinen tapa on huomattavasti kevyempi ja ketterämpi, kun Palveluväylän avulla palvelumme on integroitu suoraan OmaVeroon, kuvailee Markus Sarja, joka toimii Pivo Wallet Oy:n hankejohtajana.

Opiskelijakorttiominaisuus puolestaan päätettiin liittää Pivoon, koska Palveluväylä sen mahdollisti: rajapinnan kautta sovellukseen saa haettua voimassa olevan opiskelijakortin tiedot heti sisään kirjautuessa. Tämän ansiosta esimerkiksi sovelluksen opiskelija-alennukset ovat käytössä välittömästi.

Uudet mahdollisuudet liiketoiminnan ytimessä

Molemmissa tapauksissa Sarja korostaa uusien ominaisuuksien tärkeyttä heidän liiketoimintansa kannalta. 

– OP Kevytyrittäjän puolella emme pystyisi näin laajamittaiseen toimintaan ilman Palveluväylää. 20 000 asiakasyrittäjää on niin iso massa, että taustaprosessin automaation täytyy olla kunnossa, että voimme hoitaa heidän kirjanpitoaan. Sanoisin, että valtuuksien antaminen kirjanpitoa varten jo yritystä perustaessa on kriittinen osa prosessia, joka on tämän liiketoiminnan ytimessä, sanoo Sarja.

Pivo taas on massoille suunnattu sovellus, ja nuoret ovatkin ensimmäisiä omaksujia uusille maksamisen tavoille. Siksi sovellukseen on haluttu kehittää nimenomaan opiskelijakohderyhmälle hyödyllisiä uusia digitaalisia ominaisuuksia. Avainasemassa myös Pivon opiskelijakorttiominaisuuden taustalla on se, että tiedot voimassa olevista opiskelijakorteista voidaan hakea rajapinnasta massana.

Automaatio säästää sekä oman tiimin että viranomaisen resursseja

Palveluväylän hyödyistä Sarja nostaa esiin sen, että nykyisessä toimintamallissa resursseja säästyy ja palvelu nopeutuu niin OP Kevytyrittäjän omassa tiimissä kuin Verohallinnon puolella: ennen asiointia jouduttiin hoitamaan molempia osapuolia työllistävästi puhelimitse. Nykyisin Palveluväylä mahdollistaa veroasioiden hoitamisen yrittäjän puolesta suoraan OmaVerossa.

 – Myös Pivon puolella tiedot voitaisiin toki hakea manuaalisesti ja syöttää käsin – mutta onko se tapa, jolla digitaalista liiketoimintaa tehdään? Sarja pohtii.

Palveluita massoille tuottaville yrityksille Palveluväylä on järkiratkaisu

Sarja voisi suositella Suomi.fi-palveluväylän käyttöönottoa etenkin sellaisille organisaatioille, jotka tuottavat palveluita massoille ja tarvitsevat päivittäin dataa, jota ainoastaan viranomainen hallinnoi.

– Erityisen kiitollinen olen siitä, että Palveluväylä on mahdollistanut asiakkaillemme uusia käyttökokemuksia ja tapoja hoitaa asioitaan. Esimerkiksi Kevytyrittäjässä olemme voineet luoda uudenlaisen tavan toimia yrittäjänä. Meille se tarkoittaa sitä, että olemme tilitoimiston sijaan yrittäjyyden mahdollistaja. Asiakkaillemme se tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi olla yrittäjä.

Asiakastarinat Tiedote - Organisaatioasiakkaat