Digihumaus-raportti 2024: Ikääntyminen ja monimuotoistuminen kirittävät hallintoa, mutta digitaaliseen infrastruktuuriin pitää panostaa nykyistä enemmän
Digi- ja väestötietovirasto on tänään julkaissut uuden Digihumaus-raportin. Raportissa analysoidaan muutoksia Suomen väestössä ja niiden merkitystä julkiselle hallinnolle. Raportti on jatkoa neljänä aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille. Raportissa aihe on pilkottu neljään alatrendiin: ikääntyminen, maahanmuutto, alueiden eriytyminen sekä monimuotoistuminen.
”Ikääntyminen ja väestön monimuotoistuminen eivät ole taakka, vaan meidän tulee yhteiskunnassamme arvioida kriittisesti vanhoja luutuneita käsityksiämme näistä asioista. Samaan aikaan yhteinen digi-infrastruktuurimme vaatii nykyistä enemmän kehittämistä ja ylläpitoa. Tämä tulisi ottaa huomioon myös taloudellisissa panostuksissa”, sanoo pääjohtaja Janne Viskari Digi- ja väestötietovirastosta.
Ikääntyminen on muutoksessa
Viskari sanoo, että Suomen väestö ikääntyy ja väestöllisen huoltosuhteemme ennustetaan nousevan reilusti tulevan 10–15 vuoden aikana.
”Väestön ikääntyminen vaikuttaa kansantalouteemme ja eläkejärjestelmäämme, mikä tulee ottaa huomioon digitaalisten palveluiden kehityksessä.”
Samaan aikaan on tärkeää huomata, että ikääntyminen itsessään on muutoksessa. Eläkkeelle jäädään keskimäärin entistä toimintakykyisimpänä ja turvatummalla toimeentulolla. Ikääntyminen ei ole vain taakka ja yhteiskuntamme täytyy tarkastella kriittisesti vanhoja käsityksiään ikääntymisestä.
Ikääntyvä väestö vaikuttaa myös alueiden kehitykseen. Suomen sisällä väestö keskittyy tulevaisuudessakin kaupunkeihin ja taajama-alueille. Valtaosassa maakunnista väestö pienenee ja ikääntyy. Kuntien ja hyvinvointialueiden lähtökohdat palveluntarjoajina eriytyvät. Tulevaisuudessa alueet ovatkin yhä erilaisempia julkisten alustapalveluiden käyttäjiä. Tarve toimiville ja käytettäville yhteisille digiratkaisuille korostuu jatkossakin, datan yhteentoimivuutta ja liikkuvuutta unohtamatta.
Monimuotoistuminen lisää tarvetta asiakasymmärrykselle
Suomalaisten arvot ja asenteet muuttuvat, ja tämän lisäksi maahanmuutto lisää maamme heterogeenisyyttä. Julkishallinnon asiakaskunta onkin tulevaisuudessa moninaista ja monimuotoista.
Raportin mukaan julkishallinnonkin tulee panostaa palveluita kehittäessään tutkittuun tietoon ja asiakasymmärrykseen, kun vanhat mallit ihmisten elintapojen ja -kulkujen ymmärtämiseksi eivät enää toimi. Keskeistä on myös pohtia sitä, millä tavoin asiointitapoja voisi räätälöidä eri kanavissa.
Digi-infrastruktuuri vaatii panostuksia
Uudella tapaa ikääntyvä ja monimuotoistuva väestömme luo uusia vaatimuksia tulevaisuuden julkisille digipalveluille. Erilaisille palveluntarjoajille tarvitaan yhteisiä digiratkaisuja, jotta asiointi on moninaiselle asiakaskunnalle helppoa ja hallinnolle tehokasta.
”Ratkaisut eivät toimi ilman toimivaa digitaalista infrastruktuuria, jonka merkitys Suomen kaltaisessa digitalisaation edelläkävijämaassa on verrattavissa teiden tai sähköverkon tapaiseen fyysiseen infrastruktuuriin. Nykyisellään digi-infrastruktuurissamme on jo kertynyttä korjausvelkaa, joka tulisi ottaa huomioon taloudellisissa panostuksissa. Asiakaslähtöisillä palveluilla ja turvallisella ja toimivalla digi-infrastruktuurilla voimme jatkossakin turvata luotettavat ja sujuvat julkiset palvelut myös tulevaisuudessa”, sanoo Viskari.
Tutustu uuteen Digihumaus-raporttiin
Lisätietoja raportista
- Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Eetu Jokela, p. 0295 535 056, [email protected]
- Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Joonas Aitonurmi, p. 0295 535 189, [email protected]
Mikä Digihumaus-raportti?
Digihumaus-raportti on Digi- ja väestötietoviraston vuosittain julkaisema raportti. Se esittää kehitysehdotuksia, joilla näköpiirissä oleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin voitaisiin vastata hyödyntämällä paremmin olemassa olevia ja uusia teknologioita sekä kehittämällä hallinnon toimintatapoja. Vuoden 2024 raportin tietopohja on muodostettu analysoimalla eri tutkimuslaitosten raportteja ja Tilastokeskuksen ennusteita sekä osallistamalla laajasti sekä Digi- ja väestötietoviraston henkilökuntaa että sidosryhmiä.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete