Digihumaus-raportti 2024: Ikääntyminen ja monimuotoistuminen kirittävät hallintoa, mutta digitaaliseen infrastruktuuriin pitää panostaa nykyistä enemmän
Digi- ja väestötietovirasto on tänään julkaissut uuden Digihumaus-raportin. Raportissa analysoidaan muutoksia Suomen väestössä ja niiden merkitystä julkiselle hallinnolle. Raportti on jatkoa neljänä aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille. Raportissa aihe on pilkottu neljään alatrendiin: ikääntyminen, maahanmuutto, alueiden eriytyminen sekä monimuotoistuminen.
”Ikääntyminen ja väestön monimuotoistuminen eivät ole taakka, vaan meidän tulee yhteiskunnassamme arvioida kriittisesti vanhoja luutuneita käsityksiämme näistä asioista. Samaan aikaan yhteinen digi-infrastruktuurimme vaatii nykyistä enemmän kehittämistä ja ylläpitoa. Tämä tulisi ottaa huomioon myös taloudellisissa panostuksissa”, sanoo pääjohtaja Janne Viskari Digi- ja väestötietovirastosta.
Ikääntyminen on muutoksessa
Viskari sanoo, että Suomen väestö ikääntyy ja väestöllisen huoltosuhteemme ennustetaan nousevan reilusti tulevan 10–15 vuoden aikana.
”Väestön ikääntyminen vaikuttaa kansantalouteemme ja eläkejärjestelmäämme, mikä tulee ottaa huomioon digitaalisten palveluiden kehityksessä.”
Samaan aikaan on tärkeää huomata, että ikääntyminen itsessään on muutoksessa. Eläkkeelle jäädään keskimäärin entistä toimintakykyisimpänä ja turvatummalla toimeentulolla. Ikääntyminen ei ole vain taakka ja yhteiskuntamme täytyy tarkastella kriittisesti vanhoja käsityksiään ikääntymisestä.
Ikääntyvä väestö vaikuttaa myös alueiden kehitykseen. Suomen sisällä väestö keskittyy tulevaisuudessakin kaupunkeihin ja taajama-alueille. Valtaosassa maakunnista väestö pienenee ja ikääntyy. Kuntien ja hyvinvointialueiden lähtökohdat palveluntarjoajina eriytyvät. Tulevaisuudessa alueet ovatkin yhä erilaisempia julkisten alustapalveluiden käyttäjiä. Tarve toimiville ja käytettäville yhteisille digiratkaisuille korostuu jatkossakin, datan yhteentoimivuutta ja liikkuvuutta unohtamatta.
Monimuotoistuminen lisää tarvetta asiakasymmärrykselle
Suomalaisten arvot ja asenteet muuttuvat, ja tämän lisäksi maahanmuutto lisää maamme heterogeenisyyttä. Julkishallinnon asiakaskunta onkin tulevaisuudessa moninaista ja monimuotoista.
Raportin mukaan julkishallinnonkin tulee panostaa palveluita kehittäessään tutkittuun tietoon ja asiakasymmärrykseen, kun vanhat mallit ihmisten elintapojen ja -kulkujen ymmärtämiseksi eivät enää toimi. Keskeistä on myös pohtia sitä, millä tavoin asiointitapoja voisi räätälöidä eri kanavissa.
Digi-infrastruktuuri vaatii panostuksia
Uudella tapaa ikääntyvä ja monimuotoistuva väestömme luo uusia vaatimuksia tulevaisuuden julkisille digipalveluille. Erilaisille palveluntarjoajille tarvitaan yhteisiä digiratkaisuja, jotta asiointi on moninaiselle asiakaskunnalle helppoa ja hallinnolle tehokasta.
”Ratkaisut eivät toimi ilman toimivaa digitaalista infrastruktuuria, jonka merkitys Suomen kaltaisessa digitalisaation edelläkävijämaassa on verrattavissa teiden tai sähköverkon tapaiseen fyysiseen infrastruktuuriin. Nykyisellään digi-infrastruktuurissamme on jo kertynyttä korjausvelkaa, joka tulisi ottaa huomioon taloudellisissa panostuksissa. Asiakaslähtöisillä palveluilla ja turvallisella ja toimivalla digi-infrastruktuurilla voimme jatkossakin turvata luotettavat ja sujuvat julkiset palvelut myös tulevaisuudessa”, sanoo Viskari.
Tutustu uuteen Digihumaus-raporttiin
Lisätietoja raportista
- Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Eetu Jokela, p. 0295 535 056, [email protected]
- Digi- ja väestötietovirasto, erityisasiantuntija Joonas Aitonurmi, p. 0295 535 189, [email protected]
Mikä Digihumaus-raportti?
Digihumaus-raportti on Digi- ja väestötietoviraston vuosittain julkaisema raportti. Se esittää kehitysehdotuksia, joilla näköpiirissä oleviin yhteiskunnallisiin haasteisiin voitaisiin vastata hyödyntämällä paremmin olemassa olevia ja uusia teknologioita sekä kehittämällä hallinnon toimintatapoja. Vuoden 2024 raportin tietopohja on muodostettu analysoimalla eri tutkimuslaitosten raportteja ja Tilastokeskuksen ennusteita sekä osallistamalla laajasti sekä Digi- ja väestötietoviraston henkilökuntaa että sidosryhmiä.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö