Verotusyhtymä, näin haet Suomi.fi-valtuudet
Verohallinnon ja muiden viranomaisten sähköisissä asiointipalveluissa hyödynnetään jatkossa Suomi.fi-valtuuksia ja Suomi.fi-tunnistusta.
Tunnistautuminen Suomi.fi-tunnuksilla
Asiointipalveluihin kirjaudutaan vahvoilla henkilökohtaisilla tunnistusvälineillä kuten verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, poliisin myöntämällä henkilökortilla tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä toimikortilla. Erillisiä käyttäjätunnuksia et tarvitse.
Katso-rooleja korvaavat valtuusasiat löydät kunkin viranomaisen ohjeista
Jos olet aiemmin käyttänyt Katso-rooleja, on ne vaihdettava Suomi.fi-valtuuksiin. Parhaat ohjeet Katson korvaamiseen asiointipalveluissa löydät viranomaisen omista ohjeista.
Katso-rooleja vastaavat Suomi.fi valtuusasiat löydät myös Excel-koosteesta:
Katso-rooleja vastaavat valtuusasiat, Excel
Milloin verotusyhtymä voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa?
Metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymät voivat hallinnoida valtuuksiaan omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että verotusyhtymän kaikki osakkaat ovat henkilöitä, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jotka käyttävät sähköisiä tunnistautumisvälineitä. Ohjeet valtuuttamiseen löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta.
Valtuushakemusta tarvitsevat edelleen ne verotusyhtymät, joissa on osakkaina muita yhtymiä tai kuolinpesiä tai jossa joillain osakkailla ei ole käytössään sähköisiä tunnistautumisvälineitä.
Valtuuksien hakeminen virkailijavaltuuttamispalvelussa
Verotusyhtymä voi hakea valtuudet kaikkiin käyttämiinsä asiointipalveluihin yhdellä hakemuksella virkailijavaltuuttamispalvelussa. Asiointipalveluita ovat esimerkiksi Verohallinnon, Kelan ja tulorekisterin sähköiset palvelut.
Kannattaa ensin perehtyä asiointipalveluiden antamiin ohjeisiin asiointipalvelussa käytettävistä valtuusasioista. Valtuusasioilla määritellään toimintavaltuus, eli missä asioissa valtuutetut voivat asioida verotusyhtymän puolesta.
1. Sopikaa, ketkä hallinnoivat valtuutusoikeuksia ja asioivat palveluissa yhtymän puolesta
Valtuutusoikeuden saanut voi antaa ja mitätöidä asiointivaltuuksia
Verotusyhtymän kannattaa ensin rekisteröidä vastuuhenkilöille valtuutusoikeudet virkailijavaltuuttamispalvelussa.
Kun henkilö on saanut valtuutusoikeuden, hän voi myöntää muille henkilöille asiointivaltuuksia. Erillistä hakemusta hän ei enää tarvitse, vaan hän voi kirjautua Suomi.fi-valtuuksiin ja valita siellä yrityksen tai yhteisön puolesta asioinnin. Hän voi myös mitätöidä asiointivaltuuksia.
Valtuutusoikeuden saanut henkilö voi siis esimerkiksi valtuuttaa talousvastaavan hoitamaan veroasioita verotusyhtymän puolesta.
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt voivat asioida palveluissa
Asiointivaltuuden saaneet henkilöt ja yhteisöt voivat asioida verotusyhtymän puolesta asiointipalveluissa.
Huomaa, että valtuutusoikeudella ei voi asioida asiointipalveluissa. Valtuutusoikeuden saaneen henkilön tulee antaa myös itselleen asiointivaltuus, jos hänen asioi palveluissa verotusyhtymän puolesta.
2. Selvitä toimintaohjeet ja tarvittavat liitteet
Tutustumalla virkailijavaltuuttamispalvelun ohjeisiin saat vastaustesi perusteella täsmälliset neuvot, mitä liitteitä hakemukseen tulee liittää ja keiden tulee hakemus allekirjoittaa.
Ohjeeseen kannattaa tutustua, sillä sen jälkeen hakemuksen tekeminen on paljon sujuvampaa.
3. Täytä ja tulosta hakemus virkailijavaltuuttamispalvelusta
- Täytä valtuushakemus virkailijavaltuuttamispalvelussa. Huolehdi siitä, että hakemuksella on kaikki verotusyhtymän puolesta asioinnissa tarvittavat valtuusasiat.
- Valtuustyyppi-kohdassa kannattaa valita valtuutusoikeus, jotta valittu henkilö voi joustavammin hallinnoida verotusyhtymän valtuuksia Suomi.fi-valtuuksissa.
- Tulosta tai tallenna valtuushakemus ja hanki siihen tarvittavat allekirjoitukset.
- Jos yhtymän osakkaita on useilla paikkakunnille, voit lähettää jokaiselle oman hakemuksen allekirjoitettavaksi sähköpostiviestin liitteenä tai paperipostina.
- Osakkaat voivat lähettää allekirjoitetun hakemuksen takaisin sinulle postitse tai sähköpostilla esimerkiksi valokuvana tai skannattuna.
- Huomaa, että jokainen allekirjoitettu hakemus tulee palauttaa kokonaisena, jotta voimme varmistua, että verotusyhtymän osakkaat ovat saaneet koko hakemuksen tarkastettavakseen. Pelkkä allekirjoitussivu ei riitä.
- Myös passin tai henkilökortin kopion voi lähettää skannattuna tai valokuvana. Passin tai henkilökortin tulee olla voimassa.
Siirry virkailijavaltuuttamispalveluun
4. Lähetä hakemus liitteineen virkailijavaltuuttamispalvelussa
- Kun olet saanut hakemukset allekirjoitettuina ja tarvittavat liitteet kaikilta osakkailta, kirjaudu virkailijavaltuuttamispalveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet/valtuushakemus.
- Valtuushakemukseen pääset sivun alalaidassa olevasta kohdasta Omat hakemukset. Kirjautumisen jälkeen voit avata hakemuksen klikkaamalla sitä Rekisteröitävät valtuudet -listasta.
- Huomaa, että vain hakemuksen alkuperäinen lähettäjä pääsee täydentämään lisätietoa odottavaa hakemusta.
- Voimme käsitellä hakemuksen vasta, kun olet lähettänyt toimittanut hakemuksen ja liitteet käsiteltäväksi.
Näin valtuutat tai asioit verotusyhtymän puolesta
1. Näin valtuutat Suomi.fi-valtuuksissa verotusyhtymän puolesta
Digi- ja väestötietovirasto lähettää sinulle tiedon ilmoittamaasi sähköpostiisi, kun valtuus on rekisteröity. Kun sinulla on valtuutusoikeus ja haluat antaa asiointivaltuuksia:
• tunnistaudu Suomi.fihin omana itsenäsi eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Ohjeet eri tunnistusvälineillä tunnistautumiseen
• valitse Suomi.fi-valtuuksissa yrityksen puolesta asiointi
• valitse yhtymä, jonka puolesta haluat valtuuttaa
• Lisätietoa löydät Suomi.fi-verkkopalvelun ohjeista.
2. Näin asioit verotusyhtymän puolesta
Kun sinulla on asiointivaltuus esimerkiksi Veron palveluun
• kirjaudu Veron palveluun henkilökohtaisilla tunnuksillasi.
• valitse asioi yrityksen puolesta palvelun etusivulla.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete