Eurooppalaisen identiteettilompakon valmistelu etenee: pilotointi on alkanut Suomessa ja Euroopassa
EU valmistelee lainsäädäntöä eurooppalaisista identiteettilompakoista. Lompakko mahdollistaa sähköisen tunnistautumisen ja muiden henkilötietojen luotettavan osoittamisen koko EU-alueella.
Eurooppalaisen identiteettilompakon käyttömahdollisuudet ovat moninaiset
Euroopassa yli maiden rajojen toimivalla identiteettilompakolla olisi mahdollista tunnistautua ja osoittaa luotettavasti erilaisia henkilötietoja; esimerkiksi tieto suoritetusta tutkinnosta, hankitusta ammattipätevyydestä tai ajoluvasta. Lompakkosovellukset voisivat sujuvoittaa asiointitilanteita, joissa tällä hetkellä edellytetään erilaisten paperisten todistusten ja lupien osoittamista. Se myös parantaisi turvallisuutta, kun tietojen oikeellisuus olisi mahdollista tarkastaa digitaalisesti.
Suomi osallistuu valmisteluun aktiivisesti ja on mukana ratkaisun teknisessä määrittelyssä, säädösvalmistelussa ja pilotoinnissa. Digi- ja väestötietoviraston osallistuu tekniseen määrittelyyn, varmistaa Suomen näkemysten huomioimisen ja pitää suomalaiset toimijat tietoisina käynnissä olevasta työstä.
Digi- ja väestötietovirasto pyrkii yhdessä sidosryhmiensä kanssa kartoittamaan käyttötarpeita sekä sitä, voisiko lompakko myös mahdollistaa aivan uudenlaisia toimintamalleja. Digi- ja väestötietovirasto järjesti kevään aikana useita työpajoja eurooppalaisen identiteettilompakon käyttömahdollisuuksien hahmottamiseen eri aloilla Suomessa. Työpajat keräsivät runsaasti osallistujia ja käyttömahdollisuuksia löytyi paljon esimerkiksi toiseen EU-maahan töihin tai opiskelemaan hakeutumiseen liittyen.
Lompakon pilotointi on alkanut myös Suomessa
Lompakon pilotointi on käynnistynyt tämän kevään aikana. Pilotteihin osallistuu laajasti eri maat ja organisaatioita sekä julkisilta, että yksityisiltä toimialoilta. Pilottien tavoitteena on tuottaa syötteitä lompakon tekniseen määrittelyyn.
Piloteissa Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa lompakkosovelluksen sekä tuottaa siihen henkilön ydintiedot, joka mahdollistaa sähköisen tunnistautumisen. Lisäksi piloteissa kokeillaan ajoluvan ja tutkintotietojen osoittamista Digi- ja väestötietoviraston tuottaman lompakon avulla. Pilotit keskittyvät rajat ylittäviin käyttötapauksiin, jossa suomalaista lompakkoa hyödynnetään jonkin toisen maan palvelussa, tai suomalaisessa palvelussa hyödynnetään toisen EU-maan tuottamaa lompakkosovellusta.
Piloteissa Digi- ja väestötietovirasto tukee eurooppalaisen identiteettilompakon valmistelua Suomessa ja tunnistaa siihen liittyviä rooleja ja vastuita. Lisäksi Digi- ja väestötietovirasto varmistaa, että lompakkoratkaisut ovat yhteentoimivia Suomen olemassa olevan sähköisen tunnistamisen ja luottamuspalveluiden palveluiden kanssa.
Euroopan laajuiset lompakkopilotit, joissa Digi- ja väestötietovirasto on mukana:
- POTENTIAL-konsortio: Suomesta mukana Digi- ja väestötietovirasto, valtiovarainministeriö ja Traficom.
- EWC-konsortio: Suomesta mukana Digi- ja väestötietovirasto, valtiovarainministeriö, Verohallinto, Patentti- ja rekisterihallitus, Valtiokonttori, TietoEVRY, Findy Osuuskunta ja Finnair.
- DC4EU-konsortio: Suomesta mukana Digi- ja väestötietovirasto, valtiovarainministeriö ja Opetushallitus.
Osallistu kehittämiseen – lisää tietoa avoimesta työtilasta ja webinaareista
Tule mukaan kehittämään eurooppalaista digitaalista identiteettilompakkoa. Kaikille avoimesta työtilasta löydät organisaatioille suunnattua tietoa identiteettilompakon valmistelutyöstä ja siitä, miten pääset osallistumaan.
Digi- ja väestötietovirasto järjestää säännöllisesti webinaareja eurooppalaisen identiteettilompakon tekniseen määrittelytyöhön liittyen. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja niiden ajankohdat näkyvät dvv.fi-sivustolla.
Lue lisää eurooppalaisesta digitaalisesta identiteettilompakosta dvv.fistä >>
Lue lisää eurooppalaisesta digitaalisesta identiteettilompakosta vm.fistä >>
Lisätietoa:
Riitta Partala, johtaja, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected]
Reko-Aleksi Renvik, johtava asiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected]
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete