Beslut om införande
Nedan hittar du alla beslut om införande som fattats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Beslut om införande
Beslut om införande: Namnändringar, påförande av avgifter i Namnändringstjänsten
När väljs ett ärende ut för automatiserat avgörande?
Ansökningar om namnändring betalas i samband med ansökan i Namnändringstjänsten. Avgiften påförs alltid automatiskt i tjänsten.
De rättsliga grunderna för att använda ett automatiserat beslutsförfarande vid påförande av avgift anges i införandebeslutet. Vid behov kan du be om mer information om det automatiserade beslutsförfarandet på adressen [email protected].
Din ansökan kan avgöras automatiserat om
-
du söker ändring av efternamn
-
du som nytt efternamn ansöker om ett sådant efternamn som du på basis av uppgifterna i befolkningsdatasystemet har använt tidigare
-
du söker ändring av efternamn endast för dig själv
-
ditt efternamn, förnamn, näradress samt hemkommun i Finland, med undantag av Åland, finns antecknat i befolkningsdatasystemet
-
du skickar och betalar ansökan i Namnändringstjänsten
-
du inte lägger till bilagor till ansökan om ändring av efternamn i Namnändringstjänsten
-
du är minst 18 år
-
du skickar in din ansökan den 21.11.2023 eller senare
-
du omfattas inte av spärrmarkering
-
det efternamn du ansöker om kan godkännas på basis av tekniska kontroller
-
du har inga andra anhängiga ansökningar om namnändring hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och ditt efternamn har inte ändrats till exempel i och med äktenskap efter att ansökan om ändring av efternamn anhängiggjorts
Om någon av de ovan nämnda förutsättningarna inte uppfylls, avgörs din ansökan inte automatiserat. Då behandlas din ansökan av en tjänsteman vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
I Namnändringstjänsten kan vi inte på förhand ta ställning till om din ansökan avgörs automatiserat, eftersom detta inte kan avgöras på ett tillförlitligt sätt innan du har skickat in din ansökan. Om din ansökan avgörs automatiserat, meddelas detta i beslutet som skickas till dig.
De juridiska grunderna för användning av automatiserat beslutsförfarande i situationer där det är fråga om återgång till ett tidigare efternamn anges i beslutet om införande. Vid behov kan du be om mer information om det automatiserade beslutsförfarandet på adressen [email protected].
Beslut om införande: Namnändringar, allmänt använda förnamn
Din ansökan kan avgöras automatiserat om
- du ansöker om ändring av förnamn
- du ansöker om ett nytt förnamn som på basis av uppgifterna i befolkningsdatasystemet allmänt används av ditt kön
- du ansöker om ändring av förnamn endast för dig själv
- ditt efternamn, förnamn, näradress samt hemkommun i Finland, med undantag av Åland, finns antecknat i befolkningsdatasystemet
- du skickar och betalar ansökan i Namnändringstjänsten
- du inte lägger till bilagor till namnändringsansökan i Namnändringstjänsten
- du är minst 18 år
- du skickar in din ansökan 14.12.2023 eller senare
- du inte omfattas av spärrmarkering
- det förnamn du ansöker om kan godkännas på basis av tekniska kontroller
- du inte har andra anhängiga ansökningar om namnändring hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Om någon av de ovan nämnda förutsättningarna inte uppfylls, avgörs din ansökan inte automatiserat. Då behandlas din ansökan av en tjänsteman vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ett förnamn kan i regel vara i allmänt bruk när det i befolkningsdatasystemet förekommer som något förnamn hos över 200 personer av samma kön.
I Namnändringstjänsten kan vi inte på förhand ta ställning till om din ansökan avgörs automatiserat, eftersom detta inte kan avgöras på ett tillförlitligt sätt innan du har skickat in din ansökan. Om din ansökan avgörs automatiserat, meddelas detta i beslutet som skickas till dig.
De juridiska grunderna för användning av automatiserat beslutsförfarande i situationer där det är fråga om ändring av förnamn som är i allmänt bruk anges i beslutet om ibruktagande. Vid behov kan du be om mer information om det automatiserade beslutsförfarandet på adressen [email protected].
När väljs ett ärende ut för automatiserat avgörande?
Ett intyg som beställs från intygstjänsten och eventuella bilagor till intyget betalas i samband med att beställningen anhängiggörs i Intygstjänsten. Avgiften bestäms automatiskt utifrån de val som parten gör i tjänsten.
När du beställer ett intyg från befolkningsdatasystemet för en finländsk aktör eller EU-kommissionen eller EU-parlamentet, skickas det som ett elektroniskt PDF-dokument. Ett elektroniskt intyg ur befolkningsdatasystemet ges automatiskt.
De juridiska grunderna för användning av automatiserat beslutsförfarande anges i beslutet om införande. Vid behov kan du be om mer information om det automatiserade beslutsförfarandet på adressen [email protected].
Beslut om införande: Upprättande av rösträttsregister
Rösträttsregistret bildas automatiskt utifrån uppgifterna i befolkningsdatasystemet.
De rättsliga grunderna för att använda ett automatiserat beslutsförfarande vid påförande av avgift anges i införandebeslutet. Vid behov kan du be om mer information om det automatiserade beslutsförfarandet på adressen [email protected].
Dataskyddsbeskrivning för Rösträttregister
Mera information om automatiserat avgörande av ärenden
Behöver du ett tidigare gällande beslut om införande?
Om ditt ärende har avgjorts automatiskt innan ovan nämnda beslut om införande träder i kraft, kan du be registratorskontoret på adressen [email protected] om det beslut om införande som gällde när ärendet behandlades.