VAHTI-nätverket utvecklar den digitala säkerheten
VAHTI-nätverket sammanför ledningen för de organisationer som ansvarar för utvecklandet och styrningen av den digitala säkerheten samt de sakkunniga som ansvarar för den digitala säkerheten. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ansvarar för VAHTI-verksamheten.
Till VAHTI hör
- ledningsgruppen för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen
- ett omfattande nätverk av experter på digital säkerhet som samlas i arbetsgrupper
- nätverket av ansvarspersoner för datasäkerheten inom statsförvaltningen
Vi arbetar tillsammans för ett smidigare och mer digitalt säkert samhälle.
VAHTI-ledningsgruppen
Till VAHTI-ledningsgruppen hör organisationer inom den offentliga förvaltningen som ansvarar för att utveckla den digitala säkerheten och producera centrala tjänster. Ledningsgruppen består av cirka 70 personer från nästan 40 organisationer. Ledningsgruppen sammanträder 5 gånger om året.
Ledningsgruppens uppgift är att koordinera samarbetet, dela lägesbilden av den digitala säkerheten, utveckla gemensamma verksamhetssätt samt dela bästa praxis för att utveckla den digitala säkerheten inom den offentliga förvaltningen.
VAHTI-arbetsgrupper
Arbetsgruppernas uppgift är att främja den digitala säkerhetens olika delområden genom att producera god praxis, verktyg och modeller som hjälper organisationer att utveckla sin digitala säkerhet.
Arbetsgrupperna är
- utveckling av riskhantering
- utveckling av verksamhetens kontinuitet och beredskap
- utveckling av digital säkerhet inom ICT-tjänster
- utveckling av dataskydd
- utveckling av kompetens inom digital säkerhet.
VAHTI nätverket av ansvarspersoner för datasäkerheten inom statsförvaltningen
Nätverket främjar samarbetet mellan de personer och organisationer som ansvarar för statsförvaltningens informationssäkerhet.
Nätverkets uppgifter är
- att dela aktuella lägesbilden och god praxis i anslutning till informationssäkerhet
- att enligt resurser delta i utvecklingsuppgifter och -program för digital säkerhet
- utveckling av samarbete, material och kommunikation i anslutning till digital säkerhet.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete