Viranomaispostista luopuminen säästäisi tonneittain hiilidioksidipäästöjä ja paperia – ja vielä miljoonia veroeuroja kaupan päälle
Paperista viranomaispostia postitetaan Suomessa edestakaisin kansalaisten ja viranomaisten välillä miljoonia kiloja vuodessa. Siirtyminen sähköisiin viranomaisviesteihin olisi kuitenkin vain muutaman klikkauksen päässä Suomi.fi-sivuston Viestit-palvelussa.
Viestiä paperipostista luopumisen hyödyistä tukee myös Suomen luonnonsuojeluliitto.
– Haastamme jokaisen suomalaisen tutkailemaan omaa päivittäistä paperipostipinoaan: mitkä viestit sieltä voisi pyytää sähköisesti? Suomi on metsien maa – mutta on sääli kaataa yhtään puuta turhaksi paperiksi, Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Harri Hölttä kertoo.
Jo yli 400 000 suomalaisella on käytössä Suomi.fi-viestit. Palvelun kautta lähetetään kuukausittain noin 320 000 virallista viestiä sähköisesti, ilman kuljetuksen vaatimia hiilidioksidipäästöjä tai paperitulosteita. Alkuvuoden aikana yli 100 000 suomalaista on luopunut viranomaisten lähettämästä paperipostista ja siirtynyt käyttämään Suomi.fi-viestejä.
– Esimerkiksi pelkästään Verohallinnon lähettämästä paperipostista luopuminen vähentäisi vuosittain noin 1 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 1,3 miljoonaa kiloa paperia ja säästäisi vielä noin 10 miljoonaa euroa verovaroja, viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki Verohallinnosta kertoo. Jos kaikki viranomaisposti kulkisi sähköisesti, nämä luvut moninkertaistuisivat.
Suomi.fi-viestien kautta on mahdollista vastaanottaa omaan asiointiin liittyviä viestejä ja herätteitä jo lähes 270 viranomaiselta. Esimerkiksi Verohallinto, Traficom, monet kunnat ja TE-palvelut hyödyntävät palvelua.
– Vaikka yhä useammalle meistä viestien vastaanottaminen sähköisesti on muuten arjessamme mieluisaa, viranomaispostin kanssa ajatellaan vielä helposti perinteistä paperia. Samat hyödyt koskevat kuitenkin viranomaispostia siinä missä muitakin viestejä: sähköinen viestintä on helppoa ja nopeaa eikä asiointi ole sidottu palvelupisteiden tai puhelinpalvelun aukioloaikoihin, kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä Digi- ja väestötietovirastosta muistuttaa.
Viestit-palvelu kokoaa viranomaisviestit myös yhteen paikkaan, jolloin virallisia papereita ei tarvitse etsiä kodin paperiarkistoista.
– Kansalaisille on kätevää, että palveluun tulleet viranomaisten viestit, todistukset ja tiedoksiannot löytyvät yhdestä paikasta. Kun lataa käyttöön Suomi.fi-mobiilisovelluksen, viestit kulkevat mukana myös omassa puhelimessa, Juka-Lahdenperä kertoo.
Mikä on Suomi.fi-viestit?
- Kun otat käyttöön Suomi.fi-viestit, annat yleisen suostumuksen sille, että viranomaiset voivat toimittaa sinulle viestejä sähköisesti.
- Viranomaiset ottavat sähköisen asioinnin käyttöön vaiheittain. Löydät Suomi.fi sivuilta tiedon siitä, mitkä viranomaiset jo käyttävät sähköistä asiointia.
- Suomi.fi-viestit palvelun kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
Näin otat Suomi.fi-viestit käyttöön
- Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
- Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit ja valitse sähköinen viestintäkanava.
- Ilmoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
- Voit myös ladata Suomi.fi-sovelluksen Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.
Vuoden 2020 huhtikuun loppuun mennessä
- Suomi.fi-viestit on ottanut käyttöön 404 000 henkilöä.
- Suomi.fi-sovelluksen on ladannut yli 211 000 henkilöä.
- Viestit-palvelua käyttää yli 268 viranomaista ja yli 490 asiointipalvelua.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete