Viranomaisasiat voi nyt hoitaa uudistuneessa Suomi.fi-verkkopalvelussa
Uudistettu Suomi.fi-verkkopalvelu on avattu kansalaisten käyttöön. Palvelun avulla kansalainen voi muun muassa tarkistaa omat tietonsa eri viranomaisten rekistereistä ja asioida useiden julkisen hallinnon toimijoiden palveluissa yhdellä kirjautumisella. Tulevaisuudessa palvelun avulla voi myös vastaanottaa viranomaisviestejä sähköisesti ja valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Kansalaisten ja yritysten käytössä on nyt aikaisempaa laajempi ja monipuolisempi palvelukokonaisuus, josta löytyvät kootusti julkisen hallinnon palvelut ja asiointikanavat.
”Jos kansalainen ei esimerkiksi tiedä, minkä viranomaisen kanssa hänen tulisi asiansa hoitaa, Suomi.fi-verkkopalvelu ohjaa oikean tahon luo”, kertoo Väestörekisterikeskuksen hankepäällikkö Jani Ruuskanen.
Palvelu tarjoaa tietoa elämäntilanteisiin, joissa kansalainen joutuu asioimaan useiden eri viranomaisten kanssa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi lapsen syntymä, avioero, työttömäksi jääminen tai läheisen kuolema. Lisäksi palvelusta löytyy tietoa ja ohjeita yrittäjyyteen. Yrittäjille suunnattu osa Suomi.fi-verkkopalvelusta valmistuu loppuvuodesta 2017.
Kirjautumalla palveluun käyttäjä voi käydä tarkistamassa omia tietojaan useista viranomaisten rekistereistä – esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, ajoneuvo- ja venerekistereistä sekä kaupparekisteristä. Samalla kirjautumisella voi myös siirtyä asioimaan useiden eri julkisen hallinnon toimijoiden asiointipalveluissa.
Suomi.fi tuo kansalaisten ulottuville myös täysin uusia palveluita
Nyt avattu Suomi.fi-verkkopalvelu tulee loppuvuoden aikana laajenemaan merkittävästi.
”Ensimmäinen julkaistava versio on ikään kuin puun runko, joka kasvaa ja tuuheutuu, kun yhä useampi organisaatio liittää palvelunsa mukaan Suomi.fi:hin”, kertoo Ruuskanen.
Yksi merkittävimmistä uusista palveluista on Suomi.fi-viestit, jonka avulla kansalainen voi tulevaisuudessa vastaanottaa eri viranomaisten lähettämät postit sähköisessä muodossa. Viestit voivat olla esimerkiksi päätöksiä, ohjeita ja tiedoksiantoja. Suomi.fi-viestit korvaa vaiheittain paperipostin.
”Ne henkilöt, jotka eivät halua tai pysty vastaanottamaan viranomaispostia sähköisesti, saavat postit jatkossakin paperimuodossa”, kertoo Väestörekisterikeskuksen digitaalisten palvelujen johtaja Janne Viskari.
Vuoden loppuun mennessä Suomi.fi:n kautta voi myös valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
”Kansalainen voi esimerkiksi hoitaa asioita ikääntyneiden vanhempiensa puolesta tai valtuuttaa oman luottohenkilön hoitamaan asioitaan ulkomaanmatkan ajaksi”, Viskari havainnollistaa.
Kansalaiset tulevat saamaan yhä useamman julkisen hallinnon organisaation postit sähköisessä muodossa sitä mukaa kun ne liittyvät Suomi.fi-viestien käyttäjiksi. Myös sähköinen valtuuttaminen tulee mahdolliseksi yhä useammassa asiassa, kun julkisen hallinnon organisaatiot ja yritykset ottavat Valtuudet-palvelun käyttöönsä.
>> Tutustu uudistuneeseen Suomi.fi-verkkopalveluun
Kerromme uudesta Suomi.fi-verkkopalvelusta lisää mediatilaisuudessa, joka järjestetään SuomiAreenan yhteydessä keskiviikkona 12.7.2017 klo 10.45–12.00 Scandic Pori -hotellissa (osoite: Itsenäisyydenkatu 41, Pori).
Ilmoittaudu mukaan 5.7.2017 mennessä: Taina Rinta-Kauhajärvi, Viestintätoimisto Kaiku Helsinki, 040 515 2963, [email protected].
Kansalaisille kerromme uusista Suomi.fi-palveluista SuomiAreenan Kansalaistorilla sijaitsevalla osastollamme koko SuomiAreenan ajan 10.–14.7.2017.
Tervetuloa kuulemaan Suomi.fistä!
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, Johtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete