Sujuvoitamme lapsiperheen arkea: vanhemmuuden tunnustamisen voi tehdä sähköisesti neuvolassa
Vanhemmuus voidaan tunnustaa jo odotusaikana neuvolakäynnin yhteydessä. Vuoden vaihteessa voimaan tullut vanhemmuuslaki sujuvoitti menettelyä aiempaan verrattuna. Uudistus koskee lähes puolta perheistä, joille syntyy Suomessa lapsi. VanhemmuusWeb löysi nopeasti käyttäjänsä, sillä yli 95 prosenttia neuvolassa vastaanotetuista ilmoituksista on tehty onnistuneesti palvelussa.
Vuoden 2023 alusta lähtien neuvoloissa on voitu sähköisesti vastaanottaa avioliiton ulkopuolella syntyneiden lapsien vanhempien isyyden tai toisen äitiyden tunnustaminen. Neuvoloiden terveydenhoitajat ja kätilöt lähettävät tiedon VanhemmuusWebin kautta Digi- ja väestötietovirastoon (DVV).
Uudistuksen mahdollisti vuoden alussa voimaantullut uusi vanhemmuuslaki, jonka myötä vanhemmuuden vahvistaminen nopeutui. Lapselle voidaan muun muassa rekisteröidä vahvistetun vanhemman sukunimi ja myöntää passi halutulla nimellä aiempaa nopeammin. Vanhemmuuden vahvistaminen vaati monen viranomaisen toimenpiteitä ja aikaa kului: vanhemmuuden vahvistamisessa oli mukana niin neuvolat, lastenvalvojat kuin DVV. Nyt asian voi hoitaa suoraviivaisemmin ja nopeammin jo ennen lapsen syntymää.
Vanhemmuuden vahvistamisella on suuri vaikutus koko perheelle. Vasta vahvistamisen jälkeen toinen vanhempi on oikeudellisesti yhtälaisessa asemassa lapsen synnyttäneen kanssa. Vanhemmuuden vahvistamisella on myös välittömiä vaikutuksia esimerkiksi lapsen huoltajuuteen.
– Tavoitteena on ollut helpottaa perheiden arkea ja edistää lapsen etua, sanoo johtava asiantuntija Heidi Keskinen. Uudistuksen myötä tuore perhe on voinut keskittyä uuteen arkeen lapsen kanssa, kun viranomaisasiat on voitu hoitaa etukäteen, hän lisää.
Palvelu toteutettiin yhdessä neuvoloiden kanssa
DVV toteutti uuden sähköisen palvelunsa tiiviissä yhteistyössä äitiysneuvoloiden terveydenhoitajien ja kätilöiden kanssa. Useat terveydenhoitajat eri puolilta Suomea olivat mukana kehitystyössä tuomassa ymmärrystä neuvoloiden toimintaympäristöistä ja tarpeista. Yhteistyössä syntynyt palvelu auttaa hoitajia palvelemaan perheitä paremmin. Digilomakkeeseen valmiiksi täydentyvät tiedot vähentävät virheitä ja varmistavat, että ihmisten henkilötietoja käsitellään luotettavasti viranomaisten järjestelmissä. VanhemmuusWeb löysin nopeasti käyttäjänsä, sillä yli 95 prosenttia neuvolassa vastaanotetuista ilmoituksista on tehty onnistuneesti palvelussa.
VanhemmuusWebin mahdollisti lain ja toimintatapojen yhtäaikainen kehittäminen
Vanhemmuuslaki on esimerkki uudistuksesta, jossa asiakkaiden, eli tässä tapauksessa perheiden, palvelua julkishallinnossa voidaan parantaa digitalisaation avulla. Lainsäädännön uudistusten rinnalla DVV kehittää omissa palveluissaan digitaalista asiointia sekä taustapalveluiden, tietojärjestelmien, prosessien ja digitaalisen tietopohjan kehittämistä. Jo nyt monissa palveluissa asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus sähköiseen asiointiin ja virkatyön asianhallinta on sähköistetty.
Tulevaisuudessa digitaalinen asiointi mahdollistaa asiakkaille helpon asioiden vireillepanon, ajasta ja paikasta riippumattoman asioinnin ja oman asioinnin seurannan. Asioinnin sujuvuuden lisäksi tavoitteena on saavuttaa kohtuulliset käsittelyajat, päätöksenteon virheettömyys sekä taata palvelujen toimintavarmuus ja luotettavuus. Palvelujen digitalisoinnilla pystytään myös ennakoimaan tulevaa palveluntarvetta, kuten väestön ikääntymisestä johtuvaa lisääntynyttä edunvalvontaa.
Tuleva vanhempi – näin vanhemmuutesi vahvistetaan
- Varatkaa aika yhdessä synnyttävän äidin kanssa äitiysneuvolasta, jolloin tunnustaminen tehdään. Ota mukaasi voimassa oleva henkilöllisyystodistus.
- Lapsen synnyttyä Digi- ja väestötietovirasto vahvistaa neuvolassa tunnustetun vanhemmuuden.
- Vahvistetun vanhemmuutesi näet Suomi.fi:stä.
Lisätiedot: Heidi Keskinen, johtava asiantuntija, [email protected], puh. 0295 535 076
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete