Valtuudet-palvelun käyttöliittymä uudistuu keväällä – luvassa käytettävyysparannuksia ja massatoiminnallisuuksia
Valtuudet-palvelun käyttöliittymä uudistuu keväällä. Tavoitteena on selkeyttää valtuuksien luontia ja hallinnointia sekä kehittää massatoiminnallisuuksia. Uudistus ei aiheuta toimenpiteitä palvelun jo käyttöönottaneille.
Uudistuksessa toteutetaan käytettävyystestauksissa ja asiakaspalautteissa esiin tulleita ominaisuuksia. ”Lisäksi palveluun tulee erityisesti ammattilaiskäyttäjiä paremmin palvelevia ominaisuuksia, kuten useamman valtuuden käsittely sekä haku- ja lajittelumahdollisuudet eri kriteerein”, kertoo tuoteomistaja Mika Havusela.
Valtuuspalvelun käyttäjiltä uudistus ei vaadi toimenpiteitä. Palveluun tehtyihin valtuuksiin ei tarvitse tehdä uudistuksen vuoksi muutoksia.
Aloitusnäkymää selkeytetty – muutoksista heräteilmoitukset
Valtuuksien aloitusnäkymää on selkeytetty käytettävyystestissä tehtyjen huomioiden pohjalta. Päänäkymän eri osiot on siirretty omaksi valikokseen vasemmalla ja niiden jaotteluun on tehty muutoksia. Annetut, saadut, pyydetyt, vahvistamattomat sekä päättyneet valtuudet löytyvät nyt vasemmalla olevasta valikosta omina osioinaan.
Lisäksi hakua on kehitetty. Valtuuksia voi hakea nimen, y-tunnuksen, henkilötunnuksen lisäksi myös valtuustyyppien tai valtuuksien tarkenteiden perusteella. Listan järjestystä voi vaihtaa aika- tai aakkosjärjestykseen.
Käsittelyä helpottavat myös heräteilmoitukset kussakin osiossa. Tieto palvelussa tapahtuneista muutoksista, kuten uusista tai päättyvistä valtuuksista, näkyy heti etusivulla.
Alustava luonnos uudistuneesta käyttöliittymästä. Käyttöliittymän yksityiskohtia yhä suunnitellaan ja testataan.

Roolinvaihto on koettu nykyisessä palvelussa hankalaksi. Toiminnallisuus tuodaan uudessa käyttöliittymässä selkeämmin esiin. Roolinvaihtotermi korvataan vaihtoehdoilla Asioi yrityksen tai toiminimen puolesta tai Asioi henkilön puolesta. Se on tuotu näytöllä myös selkeämmin esiin. Myös valtuuden antaminen ja pyytäminen on eroteltu omiksi painikkeikseen.
Valtuuden luonti uudistuu – virheiden käsittely helpottuu
Myös valtuuden luonnin vaiheita on eritelty uudella tavalla ja järjestystä on osin muutettu.
Valtuusasiat on nykyään luetteloitu kategorioittain. Asiakkailta tulleen palautteen perusteella ne voidaan uudessa käyttöliittymässä järjestää myös aakkosjärjestykseen.
Valtuuden voimassaolo ja tarkenne on eroteltu omiksi vaiheikseen.
Palvelussa on parannettu myös virheilmoitusta, jos valtuuksien luonnissa huomataan päällekkäisyyksiä tai muita ristiriitaisuuksia. Virheilmoitus listaa ristiriitaisuudet, ehdottaa niihin ratkaisua ja mahdollistaa virheiden korjaamisen suoraan virheilmoituksesta.
Massatoiminnallisuudet palvelevat ammattikäyttäjiä
Uudistuksen yksi tavoite on ollut helpottaa ammattikäyttäjien työtä. Uudessa käyttöliittymässä listojen järjestystä voi muuttaa aika- ja aakkosjärjestykseen. Lisäksi hakutoiminnallisuuksilla voidaan hakea vaikkapa kaikkia työntekijöitä, joilla on tietyn valtuustyypin tai tarkenteen mukainen valtuutus.
Uudessa käyttöliittymässä voi käsitellä useampaa valtuutta kerrallaan. Esimerkiksi jatkossa voi luoda, mitätöidä tai kopioida useamman valtuuden kerralla.
Alustava luonnos uudistuneesta käyttöliittymästä. Käyttöliittymän yksityiskohtia yhä suunnitellaan ja testataan.
Lisätietoa uudistuksesta helmikuussa
Uusi käyttöliittymä tulee käyttöön tämän hetkisen arvion mukaan maalis–huhtikuussa. Uudistuksesta kerrotaan tarkemmin helmikuussa.
”Käyttöliittymäkuvat muuttuvat vielä hieman käyttäjätestauksissa saamiemme palautteiden perusteella. Haluamme varmistua, että palvelu on mahdollisimman helppokäyttöinen erilaisille palvelun käyttäjille”, Havusela korostaa.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete