Welcome to the Digital First project’s communicator meeting on 13 January 2026
In 2026, Finland takes a significant step towards digital official communications. According to the legislative proposal discussed by Parliament, Suomi.fi Messages will be activated for every adult when they to identify themselves via strong identification in the e-services of the central government or a municipality or wellbeing services county. They will then receive the mail sent by the authorities primarily via digital channels.
This change may result in customers asking for help, and public administration organisations should prepare communications about it.
Join us to hear and talk about the upcoming change and the related communications at a Digital First project meeting for communicators on Tuesday, 13 January 2026 at 10.00–11.00!
At this event, we will talk about
- how the change is progressing;
- how the change will impact the daily activities of public administration organisations and their customers;
- how public administration organisations could communicate about the change.
Who?
The event is for communications and customer experience specialists at public administration organisations.
Where?
The event will be held on Teams.
It will be held in Finnish.
Registration
Please register by 11 January 2026
All who have registered will receive the meeting link a day before the event.
If you register later, the link will be included in the confirmation message.
What is this about?
Finland will gradually shift to prioritising digital services in official services. When the legislation enters into force in early 2026, Suomi.fi Messages will be activated, without express consent, for anyone that identifies themselves to access a public authority's e-services. Persons who do not use digital services will continue to receive official messages by paper mail.
The Digital and Population Data Services Agency facilitates this change by developing Suomi.fi Messages to correspond with future legislative changes. It also provides user support for organisations and individuals. The development work will be customer-focused, in cooperation with organisations and individuals that use the service.
There are currently about 2.4 million persons in Finland who have activated Suomi.fi Messages. After the legislative changes, the number of users is projected to grow up to four million. The change aims for public administration organisations to save tens of millions of euros in mailing costs.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete