Välkommen till mötet för informatörer för projektet Prioritera digitalt 13.1.2026
I Finland övergår man under 2026 till digital myndighetskommunikation. Enligt riksdagens lagförslag får personer som identifierar sig i statens, kommunens eller välfärdsområdets e-tjänster i samband med identifieringen i bruk Suomi.fi-meddelanden. Därefter får de i första hand myndighetspost digitalt.
Denna förändring kan leda till att kunder tar kontakt angående detta och det är bra om organisationer inom den offentliga förvaltningen förbereder sig på att informera om ändringen.
Välkommen att höra om och diskutera förändringen och kommunikationen angående den på Prioritera digitalt-projektets möte för informatörer onsdagen den 13 januari 2026 kl. 10.00–11.00!
Under mötet berättar vi om
- hur förändringen framskrider
- hur förändringen påverkar vardagen för organisationer inom den offentliga förvaltningen och deras kunder
- hur organisationer inom den offentliga förvaltningen kan informera om förändringen
För vem?
Mötet är avsett för de som ansvarar för kommunikationen och kundupplevelsen i organisationer inom den offentliga förvaltningen.
Var?
Mötet ordnas som ett Teams-webbinarium.
Mötet hålls på finska.
Anmälan
Anmäl dig senast den 11 januari 2026
Länken för deltagande skickas en dag före mötet till alla som anmält sig.
Om du anmäler dig senare får du en deltagarlänk i bekräftelsemeddelandet som skickas efter anmälan.
Vad handlar det här om?
Finland övergår stegvis till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. När lagstiftningen träder i kraft i början av 2026 får personer som identifierar sig i myndigheternas webbtjänster i bruk Suomi.fi-meddelanden i samband med identifieringen utan separat samtycke. De medborgare som inte uträttar ärenden digitalt får även i framtiden meddelanden från myndigheterna per post.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör förändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelanden så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och medborgare som använder tjänsten i användningen av Suomi.fi-meddelanden. Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten.
För närvarande använder cirka 2,4 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna kan antalet användare öka till cirka fyra miljoner. Genom ändringen strävar man efter årliga besparingar på tiotals miljoner euro i postningskostnader för organisationer inom den offentliga förvaltningen.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete