The printing, enveloping and distribution service for Suomi.fi messages is ready to be launched - here’s what you should know
The printing, enveloping and distribution service for Suomi.fi messages is now ready for commissioning and testing. Organisations utilising the service can start its test and production use on 1 December 2020.
The printing, enveloping and distribution service is only available for printing and mailing messages sent via Suomi.fi Messages. In other words, the use of the service requires that the organisation is using Suomi.fi Messages. You can find the instructions on how to start using Suomi.fi Messages here https://palveluhallinta.suomi.fi/en/sivut/viestit/kayttoonotto/vaiheet.
If your organisation is already using Suomi.fi Messages, you can follow the instructions published in Suomi.fi Service Management to start using the printing, enveloping and distribution services: https://palveluhallinta.suomi.fi/en/sivut/viestit/kayttoonotto/tkj-palvelu.
Note that the customer ID is specific to the billing address
In connection with the introduction of the printing, enveloping and distribution service, Posti will send you a customer ID that is connected to your invoices. The customer ID is used both for testing and for sending the actual mail. Posti issues the ID as described at https://palveluhallinta.suomi.fi/en/sivut/viestit/kayttoonotto/tkj-palvelu.
When you send mail with a customer ID, you always receive a separate invoice for each shipment. The invoice is delivered to the billing address specified by the organisation.
If you wish to distribute the invoices connected to the Suomi.fi related mail in your organisation, apply for as many customer IDs as you need with different billing addresses.
This operating model differs from the model used with Edita since the invoicing ID no longer connects to the service ID defined for Suomi.fi Messages.
If your organisation has a Customer ID previously issued by Posti and the contract for it is no longer valid, you can also follow the above-mentioned steps to request the activation of the old ID for the printing, enveloping and distribution service. However, the ID must be "free" and not subject to another valid contract.
Additional information
Digital and Population Data Services Agency, Customer service for organisations, Organisaatiopalvelut[at]dvv.fi
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete