Suomi.fi-valtuuksiin laajemmat mahdollisuudet tarjota puolesta-asiointia organisaatioille
Valtuudet-palveluun julkaistiin tällä viikolla kaksi merkittävää uutta toiminnallisuutta, jotka laajentavat entisestään asiointipalveluiden mahdollisuuksia tarjota sähköistä toisen puolesta-asiointia loppukäyttäjille.
Valtuudet-palvelua voivat hyödyntää nyt myös yhdistykset sekä yritykset, joissa valtuuden vahvistamiseen vaaditaan koko hallitus.
Hallitus yhdessä -valtuuttaminen
Aiemmin Valtuuksissa organisaation puolesta on voinut valtuuttaa joko henkilö, joka saa edusta yritystä yksin, toimitusjohtaja, tai heidän valtuuttamana valtuutusoikeudellinen henkilö. Nyt julkaistun toiminnallisuuden myötä myös yrityksen hallitus voi vahvistaa yhdessä valtuuden tai valtuutusoikeuden organisaation puolesta. Koko hallituksen yhdessä valtuuttaminen on kuitenkin mahdollista vain, jos kaikilla hallituksen jäsenillä on suomalainen henkilötunnus.
Ensivaiheessa uudistus koskee osakeyhtiöitä ja asunto-osakeyhtiöitä. Myöhemmin keväällä pyritään tukemaan myös muita yritysmuotoja.
Maaliskuussa ”hallitus yhdessä” -valtuuttamisen lisäksi mahdollistetaan myös tärkeimpien nimenkirjoitussääntöjen (esim. ”kaksi hallituksen jäsentä yhdessä”) mukainen valtuuden vahvistaminen. Tästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.
Nämä nyt julkaistut toiminnallisuudet mahdollistavat omalta osaltaan myös siirtymisen Katso-palvelusta Suomi.fi-valtuuksiin.
Yhdistykset Suomi.fi-valtuuksien piiriin
Uudistuksen myötä asiointipalvelut voivat jatkossa tarjota myös yhdistyksille mahdollisuuden sähköiseen puolesta-asiointiin. Ensi vaiheessa mahdollistuu asiointi rekisteripohjaisesti yhdistyksen puheenjohtajalle, jäsenelle ja/tai muille, jolla on oikeus edustaa yhdistystä yksin. Ominaisuuden käyttöönotto asiointipalvelussa onnistuu valitsemalla kyseiset roolit (tai jotkut niistä) Suomi.fi-valtuuksien sääntömoottorissa ja mahdollistamalla samat roolit toisen puolesta asiointiin asiointipalvelun puolella.
Helmikuussa yhdistysten yksinoikeudellisille nimenkirjoittajille avataan mahdollisuus käydä valtuuttamassa yhdistyksen puolesta myös muita henkilöitä tai organisaatioita, samaan tapaan kuin on jo mahdollistettu yrityksille.
Lisätietoa
Digi- ja väestötietoviraston organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelu
puh. 0295 53 5115 (palveluaika arkisin 10-15)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete