Suomi.fi-valtuuksiin laajemmat mahdollisuudet tarjota puolesta-asiointia organisaatioille
Valtuudet-palveluun julkaistiin tällä viikolla kaksi merkittävää uutta toiminnallisuutta, jotka laajentavat entisestään asiointipalveluiden mahdollisuuksia tarjota sähköistä toisen puolesta-asiointia loppukäyttäjille.
Valtuudet-palvelua voivat hyödyntää nyt myös yhdistykset sekä yritykset, joissa valtuuden vahvistamiseen vaaditaan koko hallitus.
Hallitus yhdessä -valtuuttaminen
Aiemmin Valtuuksissa organisaation puolesta on voinut valtuuttaa joko henkilö, joka saa edusta yritystä yksin, toimitusjohtaja, tai heidän valtuuttamana valtuutusoikeudellinen henkilö. Nyt julkaistun toiminnallisuuden myötä myös yrityksen hallitus voi vahvistaa yhdessä valtuuden tai valtuutusoikeuden organisaation puolesta. Koko hallituksen yhdessä valtuuttaminen on kuitenkin mahdollista vain, jos kaikilla hallituksen jäsenillä on suomalainen henkilötunnus.
Ensivaiheessa uudistus koskee osakeyhtiöitä ja asunto-osakeyhtiöitä. Myöhemmin keväällä pyritään tukemaan myös muita yritysmuotoja.
Maaliskuussa ”hallitus yhdessä” -valtuuttamisen lisäksi mahdollistetaan myös tärkeimpien nimenkirjoitussääntöjen (esim. ”kaksi hallituksen jäsentä yhdessä”) mukainen valtuuden vahvistaminen. Tästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.
Nämä nyt julkaistut toiminnallisuudet mahdollistavat omalta osaltaan myös siirtymisen Katso-palvelusta Suomi.fi-valtuuksiin.
Yhdistykset Suomi.fi-valtuuksien piiriin
Uudistuksen myötä asiointipalvelut voivat jatkossa tarjota myös yhdistyksille mahdollisuuden sähköiseen puolesta-asiointiin. Ensi vaiheessa mahdollistuu asiointi rekisteripohjaisesti yhdistyksen puheenjohtajalle, jäsenelle ja/tai muille, jolla on oikeus edustaa yhdistystä yksin. Ominaisuuden käyttöönotto asiointipalvelussa onnistuu valitsemalla kyseiset roolit (tai jotkut niistä) Suomi.fi-valtuuksien sääntömoottorissa ja mahdollistamalla samat roolit toisen puolesta asiointiin asiointipalvelun puolella.
Helmikuussa yhdistysten yksinoikeudellisille nimenkirjoittajille avataan mahdollisuus käydä valtuuttamassa yhdistyksen puolesta myös muita henkilöitä tai organisaatioita, samaan tapaan kuin on jo mahdollistettu yrityksille.
Lisätietoa
Digi- ja väestötietoviraston organisaatioasiakkaiden asiakaspalvelu
puh. 0295 53 5115 (palveluaika arkisin 10-15)
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete