Suomi.fi-fullmakter utökas med flera möjligheter att uträtta ärenden för organisationer
Två nya funktioner togs i bruk i tjänsten Fullmakter under denna vecka som gör det möjligt för e-tjänster att erbjuda flera möjligheter för slutanvändare att uträtta ärenden åt någon annan.
Tjänsten Fullmakter kan nu även användas av föreningar och företag där hela styrelsen måste bekräfta en fullmakt.
Styrelsen tillsammans-fullmakt
I Fullmakter har det tidigare varit möjligt för en person att ge någon fullmakt på organisationens vägnar, om personen haft rätt att representera företaget ensam, om personen varit verkställande direktör eller om personen fått fullmaktsrätt av dem. De nya funktionerna gör det möjligt för företagets styrelse att tillsammans bekräfta fullmakten eller fullmaktsrätten på organisationens vägnar. Detta är dock endast möjligt om alla styrelsemedlemmar har en finländsk personbeteckning.
I det första skedet gäller förnyelsen aktiebolag och bostadsaktiebolag. Man strävar efter att lägga till stöd för andra bolagsformer senare under våren.
Utöver ”styrelsen tillsammans”-fullmakten blir det i mars även möjligt att bekräfta fullmakter enligt de viktigaste namnteckningsreglerna (t.ex. ”två styrelsemedlemmar tillsammans”). Mer om detta meddelas vid ett senare tillfälle.
För sin del gör dessa funktioner det även möjligt att övergå från Katso-tjänsten till Suomi.fi-fullmakter.
Föreningar med i Suomi.fi-fullmakter
I och med förnyelsen kan e-tjänster i fortsättningen erbjuda möjligheten att uträtta ärenden åt föreningar. I det första skedet blir det möjligt för föreningens ordförande, medlemmar och/eller andra med rätt att representera föreningen ensam. Man kan börja använda funktionen i e-tjänsten genom att välja respektive roller (alla eller vissa) i regelmotorn i Suomi.fi-fullmakter och ge rollerna rätt att uträtta ärenden åt föreningen i e-tjänsten.
I februari öppnas möjligheten för personer med ensamrätt till namnteckning att på föreningens vägnar ge fullmakt till andra personer eller organisationer, på samma sätt som sedan tidigare varit möjligt för företag.
Mer information
Kundtjänst för organisationer
Tlfn. 0295 53 5115 (må-fr kl. 10-15)
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete