Suomi.fi e-Authorizations: E-Authorizations make it easier to use pharmacy services on behalf of others
Due to current corona epidemic, those members of the public who are members of risk groups or have flu-like symptoms are advised to avoid visiting service locations. If the person belongs to these groups, they may grant another person an electronic mandate to collect their prescription medicines from the pharmacy. The mandate is valid in all Finnish pharmacies.
You can authorise any person, your spouse, relative, friend or even neighbour, to collect your prescription medications on your behalf in Suomi.fi e-Authorizations. The e-Authorizations service allows you to specify how long a mandate is valid. A mandate can also be cancelled.
The assignee can shop at any pharmacy. They do not need to have the assignor’s Kela card, prescription or patient instructions. The pharmacy will verify the assignee’s identity from their passport, ID card or driving licence. A Kela card is not a sufficient proof of identity. The assignee must tell the pharmacy the assignor's name and personal identity code and what prescription medicines the assignor needs.
To grant an electronic mandate:
- Identify yourself with your online banking identification codes, a mobile certificate or an electronic ID card in the service at suomi.fi/e-authorizations
- In the menu, go to ”Give authorisation”.
- Add the name and the personal identity code of the person who you have authorised.
- From the Authorisation category list, select Pharmacy services and specify the mandate’s period of validity.
- Tell the person you have authorised your personal identity code and the names of the prescription medicines that you need.
What are Suomi.fi e-Authorizations?
Suomi.fi e-Authorizations are part of the Suomi.fi online service which brings together all public services in one place. Pharmacy transactions on behalf of another person have been possible since June 2019. Suomi.fi services is provided by the Digital and Population Data Services Agency.
Using Suomi.fi e-Authorizations, a Finnish citizen can authorise another person or a company to act on their behalf in specified matters. The service can also be used to request a mandate to act on behalf of another person or a company and to administer the mandates in a centralised manner. The e-Authorizations service can be used to act on behalf of another party, for example, in Traficom and numerous Tax Administration services.
Suomi.fi e-Authorizations help facilitate daily life when one is not able to handle one’s own affairs due to age, illness, overseas travel or some other reason. In such situations, a trusted individual can easily act on your behalf with the provided electronic mandate.
Please see Suomi.fi/e-authorizations for additional information and a list of the e-services that utilise e-Authorizations.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete