Suomi.fi-fullmakter: Elektronisk fullmakt underlättar besök på apoteket för någon annans räkning
På grund av coronasituationen rekommenderas att personer som hör till riskgrupperna och personer med förkylningssymtom inte rör sig ute för att uträtta ärenden. Om en person hör till dessa grupper kan han eller hon ge en annan person en elektronisk fullmakt att hämta receptbelagda läkemedel på apoteket. Fullmakten gäller i alla apotek i Finland.
Via Suomi.fi-fullmakter kan vem som helst befullmäktigas att hämta ut receptbelagda läkemedel – så väl make/maka, en släkting som en bekant eller en hjälpvillig granne. I tjänsten Fullmakter kan man själv bestämma hur länge fullmakten är i kraft. Fullmakten kan också återkallas.
En person med fullmakt kan uträtta ärenden på vilket apotek som helst. Personen behöver inte fullmaktsgivarens FPA-kort, recept eller patientanvisningar. Den befullmäktigades identitet kontrolleras på apoteket med hjälp av pass, identitetskort eller körkort. FPA-kortet kan inte användas för att styrka identiteten. En befullmäktigad person ska på apoteket uppge fullmaktsgivarens namn och personbeteckning samt vilka receptbelagda läkemedel han eller hon behöver.
Så här ger du en elektronisk fullmakt:
- Identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat eller chipförsett identitetskort i tjänsten på adressen suomi.fi/fullmakter.
- Välj ”Ge fullmakt” i menyn.
- Lägg till den befullmäktigade personens namn och personbeteckning.
- Välj "Apoteksärenden" i listan Fullmaktsärenden och ange giltighetstiden för fullmakten.
- Ge den befullmäktigade personen din personbeteckning och namnet på de receptbelagda läkemedel du behöver.
Vad är Suomi.fi-fullmakter?
Suomi.fi-fullmakter är en del av Suomi.fi-webbtjänsten som samlar alla offentliga tjänster. Från och med juni 2019 har det varit möjligt att uträtta apoteksärenden för någon annans räkning. Suomi.fi-tjänsterna utvecklas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Via Suomi.fi-fullmakter kan medborgare ge en annan person eller ett företag fullmakt att uträtta vissa ärenden åt dem. I tjänsten är det också möjligt att be om en fullmakt att få sköta ärenden på en annan persons eller ett företags vägnar och att hantera sina egna fullmakter centraliserat. Med hjälp av tjänsten Fullmakter kan man uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i Traficoms och i flera av Skatteförvaltningens tjänster.
Suomi.fi-fullmakterna underlättar vardagen när man själv inte klarar av att uträtta sina ärenden, till exempel på grund av ålder, utlandsresa eller ett annat hinder. Då kan en betrodd person enkelt sköta ärendena med hjälp av en elektronisk fullmakt.
Mer information och e-tjänster som utnyttjar Fullmakter finns på adressen suomi.fi/fullmakter.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete