Sanna Sotaniemi ja Rouva Edunvalvontavaltuutus auttavat asiakkaita edunvalvonnan kiemuroissa

Holhoustoimen asiantuntija Sanna Sotaniemi vaikuttaa sosiaalisen median puolella myös Rouva Edunvalvontavaltuutuksena. Monipuolisten asiakaspalvelutehtävien ansiosta Sanna on viihtynyt Digi- ja väestötietovirastossa jo yli seitsemän vuotta.
Sanna auttaa henkilöasiakkaita edunvalvonta-asioiden kysymyksissä ja pulmatilanteissa. Edunvalvontavaltuutettua tarvitaan, kun ihminen ei syystä tai toisesta pysty itse hoitamaan tärkeitä asioita.
Asiakaspalvelun monet kasvot
Kun Sanna aloitti virastossa vuonna 2017, henkilöasiakkaita tavattiin kasvotusten ”tiskillä”.
– Nyt tiskiä ei enää holhoustoimen asiakkaille ole, vaan hoidamme asiakkaiden asioita puhelimitse ja sähköpostitse. Itseäni tämä vähän harmitti aluksi, sillä joskus tilanteiden hoitaminen sujuu paremmin kasvotusten. Uusi järjestely vaati opettelua, mutta meillä on nykyään laajennettu puhelinpalvelu kello 9–15, ja saamme hyvin autettua asiakkaita. Suurin osa asioista ratkeaa jo puhelimessa, Sanna kertoo.
Sanna nauttii asiakkaiden auttamisesta. Välillä asiat tuntuvat ihmisistä monimutkaisilta, mutta helpotuksen huokaisut palkitsevat.
– Puhelun toisessa päässä on yleensä joku haaste, kun tilanteessa varaudutaan tai jo hoidetaan asioita toisen puolesta. Vaikka välillä asiakkaiden tunteet purkautuvat näissä tilanteissa, niin tuntuu mahtavalta, kun heiltä saa kiitosta avusta ja he kertovat olonsa helpottuneen. Tällöin koen erityisesti, että teen merkityksellistä työtä.
Asiakaspalvelun lisäksi Sanna osallistuu viraston toiminnan kehitystyöhön. Hän sai viimeisimpänä purkkiin viime vuonna opintonsa tuotekehityksen erikoisammattitutkinnossa, jossa hän keskittyi edunvalvontavaltuutuksien asiakasohjaukseen, palvelupolkuun ja -kuvaukseen. Asiakkaille on nyt avattu edunvalvontavaltuutuksen tekemistä ja merkitystä kuvituksen muodossa.
– Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Osallistun verkkosivujen kehitykseen ja sisältösivujen päivittämiseen. Me esimerkiksi päivitimme yhdessä verkkotoimituksen kanssa Suomi.fi-verkkopalvelun opasta Länk till en annan webbplatsyja-external-link-opens-in-a-new-tabasiakkaiden ohjeistamisen parantamiseksi.
Yhteiskunnallista vaikuttamista Rouvana
Vuonna 2022 Sannalle tarjottiin tilaisuutta lähteä mukaan kolmen vuoden Omissa käsissä -kampanjaan, jossa yhdessä yli 90 kumppanitahon kanssa lisättiin tietoisuutta edunvalvontavaltuutuksesta asiakaslähtöisesti ja kansantajuisesti. Sanna kokee, että kampanjanyrkissä työskentely on kehittänyt hänen ammatillista osaamistaan hyvin laajasti – ja samalla työ on ollut todella kivaa!
– Lähdin kampanjaan mukaan, koska olen vähän yllytyshullu! Olen tykännyt tosi paljon ja saanut viestinnän koulutusta esimerkiksi henkilöbrändäyksestä. Palvelumuotoilun opintoni ovat myös menneet tämän kanssa käsi kädessä. Kaikki tämä tukee perustyötäni asiakaspalvelussa.
Kolme vuotta kestänyt kampanja päättyi vuodenvaihteessa 2025, ja kampanjatutkimuksen tulosten perusteella se oli onnistunut: edunvalvontavaltuutuksen kokonaisuustunnettuus kasvoi kampanjan kohderyhmässä (35-59 vuotiaat suomalaiset) 11 prosenttia. Kampanjalla onnistuttiin tavoittamaan myös nuorempaa väestöä.
– Moni on kampanjan kautta hoksannut ajatella asiaa ensimmäistä kertaa myös oman itsensä kautta. Tapaturma tai onnettomuus kun ei katso ikää, vaan sellainen voi tapahtuma kenelle tahansa. Edunvalvontavaltuutusta on ehkä mietitty vanhemmille tai isovanhemmille, mutta kampanjan nimen mukaisesti on tärkeää miettiä, miten itse haluaisi asioiden hoituvan, jos itse ei enää pystyisikään asioitaan hoitamaan.
Myös harhaluuloja on onnistuttu oikaisemaan.
– Esimerkiksi kun läheisen toimintakyky pettää ja edunvalvonta tulee ajankohtaiseksi, osa säikähtää, saako läheistä enää edunvalvojaksi, jos edunvalvontavaltuutus on jäänyt etukäteen tekemättä. Tämä ei kuitenkaan mene näin eli aina jos löytyy yleisen edunvalvojan tehtävään sopiva oma läheinen, joka haluaa ja pystyy hoitamaan asiat, se on yleensä kaikkien edun mukaista, Sanna muistuttaa.
Lisäksi Sanna on tehnyt näkyvää työtä sosiaalisessa mediassa Rouva Edunvalvontavaltuutuksen sometileillä. Somesisällöillä hän tuo edunvalvontavaltuutuksen lähemmäksi arkipäivää. Viime vuonna hän esimerkiksi järjesti viraston historian ensimmäisen Instagram Live -lähetyksen ex-nyrkkeilijä Elina Gustafssonin kanssa.
Sattuma johdatti töihin valtiolle
Sanna on alun perin kouluttautunut matkailualan restonomiksi. Ammattikorkeakoulun kansainvälisen projektijohtamisen erikoistumisopintojen kautta Sanna pääsi työharjoitteluun Sodankylässä käynnistyneeseen kaivosprojektiin. Sanna meni työharjoittelun myötä kaivokselle töihin hallinto- ja koulutuskoordinaattoriksi. Työn ohella Sanna hankki työnjohtamisen erikoisammattitutkinnon suuntautuen henkilöstöjohtamiseen.
Työ Sodankylässä kuitenkin sai jäädä, kun Rovaniemellä asuva Sanna alkoi odottaa esikoistaan.
– Etätyöt Rovaniemeltä eivät tuolloin vielä luonnistuneet. Lisäksi huomasin, että työn johtaminen ei ole minua varten, vaan enemmän se asiakkaiden auttaminen – se on minun juttuni.
Vanhempainvapaan jälkeen Sanna aloitti Digi- ja väestötietovirastossa määräaikaisessa tehtävässä asiakaspalvelussa vuonna 2017. Hän siirtyi tiiviimmin holhoustoimen tehtävissä avustamiseen ja kaksi vuotta myöhemmin hänet vakinaistettiin. Yksi suurimmista syistä työssä viihtymisessä on Sannan mukaan työyhteisö – aina löytyy kollega, joka pystyy auttamaan.
– Parasta täällä on tämä porukka. Meiltä löytyy yhteisöjä niin paikallisesti, etänä ja lisäksi on tämä yli 800 ihmisen virasto työn tukena. Vaikka minulla oli Omissa käsissä -kampanjassa näkyvä rooli, en kokenut jääneeni yksin, sillä taustalla oli koko ajan oman holhoustoimen tiimini sekä viraston viestintäyksikön tuki. Tykkään tosi paljon olla täällä töissä, Sanna iloitsee.
Oman kokemuksensa kautta Sanna kehottaa viraston harjoittelu- ja työpaikoista kiinnostuneita katsomaan aina myös haettavaa tehtävää pidemmälle tulevaisuuteen:
– Ei kannata lukittautua ajatukseen, että työtehtävä pysyisi aina samana, mitä on joskus tullut tänne tekemään. Tässä virastossa on nimittäin lukemattomia mahdollisuuksia. Kannattaa rohkeasti kokeilla uusia asioita ja olla aktiivinen, Sanna vinkkaa.
Sanna Sotaniemi työskentelee asiantuntijana holhoustoimen yksikössä.
• Koulutus: Matkailualan restonomi. Lisäksi Sanna on opiskellut kansainvälisen projektijohtamisen erikoistumisopinnot sekä työnjohtamisen ja viimeisimpänä tuotekehityksen erikoisammattitutkinnot.
• Työura Digi- ja väestötietovirastossa: Työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä vuodesta 2017 asti.
• Työtehtävä: Henkilöasiakkaiden asiakaspalvelu edunvalvonta-asioissa, edunvalvontavaltuutusasiat sekä tilintarkastus. Lisäksi edunvalvontavaltuutuksen kehittämis- ja viestintätyötä verkossa, kampanjatyössä ja sosiaalisessa mediassa.
• Tiimi: Edunvalvontavaltuutuksen parissa työskentelee kaksi tiimiä, joissa on yhteensä noin 40 ammattilaista.
• Virkapaikka: Sanna työskentelee Rovaniemellä, muu tiimi ympäri Suomea.