Asiakastarina: Poliisi laajensi Suomi.fi-viestien käyttöä: “Parhaimmillaan Viestien käyttö voi nopeuttaa rikostutkintaa”
Poliisissa Suomi.fi-viestejä on käytetty jo niiden kehitysvaiheesta lähtien. Ensin Viestit otettiin käyttöön automaattisen liikenteenvalvonnan viestinnässä. Vuonna 2024 palvelun käyttöä laajennettiin myös rikostutkintaan, jossa Viestejä hyödynnetään etenkin esitutkintavaiheen kommunikaatiossa. Käyttöä halutaan Poliisissa lisätä edelleen, sillä palvelu säästää kustannuksia, tehostaa toimintaa ja voi nopeuttaa rikostutkintaa merkittävästi.
Poliisi on yksi Suomi.fi-viestien ensimmäisiä käyttäjiä ja organisaatiossa on oltu mukana myös kehittämässä Viestejä. Osana kehitysprosessia Poliisissa on haluttu varmistaa, että Viestit vastaavat Poliisin tarpeita.
– Olimme ensimmäinen organisaatio, joka liitti Suomi.fi-viestit turvallisuusverkkoon. Tämä mahdollistaa palvelun helpon käyttöönoton myös muille turvallisuusviranomaisille, Poliisihallituksen sähköisestä asioinnista vastaava ylitarkastaja Petri Pipatti kertoo.
Tällä hetkellä Poliisilla käytetään Suomi.fi-viestejä automaattisessa liikenteenvalvonnassa. Esimerkiksi kameravalvonnan tiedoksiannot toimitetaan vastaanottajille ensisijaisesti Suomi.fi-viestien välityksellä. Lisäksi Poliisi on laajentanut käyttöä rikostutkintaan, jossa Viestien välityksellä lähetetään ilmoitusjäljennöksiä ja kuultava voi antaa lausuntonsa sähköisesti palvelun kautta.
– Suomi.fi-viestien keskeiset hyödyt ovat niiden nopeus ja turvallisuus. Esitutkinnan aikana kuuleminen voidaan tehdä sähköisesti Viestien välityksellä. Tämä voi parhaassa tapauksessa nopeuttaa tutkintaa merkittävästi. Kuultava voi palveluun tunnistautumalla nopeimmillaan antaa lausuntonsa minuuteissa, kun fyysiseen kuulemiseen saattaa päästä vasta useamman viikon päästä, Pipatti kuvaa.
– Samalla aikaa ja resursseja pystytään ohjaamaan tärkeämpiin tehtäviin, sillä läsnä tapahtuva kuulustelu vaatii aina vähintään kahden poliisin läsnäolon. Turvallisuusnäkökulmasta Suomi.fi-viestien avulla voimme varmistua, että viestin ja mahdollisen tutkinta-aineiston saa aina oikea henkilö, eikä vaarana ole viestin häviäminen tai kirjeen päätyminen vääriin käsiin, Pipatti jatkaa.
Poliisin näkökulmasta tärkeää on myös se, että tieto lähetetyn viestin lukemisesta välittyy sen lähettäjälle. Näin Poliisi voi olla varma siitä, että tieto on saavuttanut vastaanottajan.
"Erilaisten päätösten toimittaminen sähköisesti on huomattavasti nopeampaa ja kustannustehokkaampaa kuin paperikirjeiden lähettäminen – varsinkin silloin, kun lukukuittauksetkin saadaan automatisoitua todisteellisissa toimituksissa."
Käyttöä halutaan edelleen laajentaa
Poliisihallitus ohjaa Suomi.fi-viestien käyttöön organisaatiossaan laajemminkin. Palvelusta halutaan tehdä ensisijainen viestintäkanava kaikkeen poliisin toimintaan, jotta lopulta kaikki erilaiset päätökset voitaisiin jatkossa toimittaa ensisijaisesti Suomi.fi-viestien välityksellä.
– Suomi.fi-viestit on siis jo organisaatiossamme käytössä, mutta käytön lisäämiseen ohjataan edelleen. Erilaisten päätösten toimittaminen sähköisesti on huomattavasti nopeampaa ja kustannustehokkaampaa kuin paperikirjeiden lähettäminen – varsinkin silloin, kun lukukuittauksetkin saadaan automatisoitua todisteellisissa toimituksissa, Pipatti kertoo.
Aiemmin Poliisissa on ollut käytössä laaja kirjo erilaisia viestintävälineitä kirjeistä puheluihin ja turvasähköpostiin. Nyt tavoitteena on yhdenmukaistaa toimintaa.
– Suomi.fi-viestit soveltuvat moniin Poliisin viestintätarpeisiin ja usein niiden käyttö tehostaa Poliisin toimintaa ja mahdollistaa resurssien käytön hyödyllisemmin, Pipatti päättää.
Suomi.fi-viestit käyttöön teidänkin organisaatiossa?
Suomi.fi-viestit on keskitetty ratkaisu julkishallinnon organisaatioiden viestinvälitykseen kansalaisille ja yrityksille. Viestit kulkevat Suomi.fi-viestien kautta helposti riippumatta siitä, haluaako vastaanottaja viestinsä sähköisesti vai paperipostina.
Tutustu Suomi.fi-viesteihin ja palvelun käyttöönottoon:
https://kehittajille.suomi.fi/palvelut/viestit
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete