Myndigheten som digital stödjare – det nya kompetensmärket stärker det digitala stödets roll och kvalitet i de offentliga tjänsterna
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har tillsammans med andra myndigheter utvecklat kompetensmärket Digistödjare - Tjänsteman. Kompetensmärket förtydligar skillnaden mellan det digitala stöd som ges vid uträttande av ärenden och det allmänna digitala stödet samt stöder myndigheterna i utvecklingen av det digitala stödet.
Myndigheterna möter allt oftare situationer där klienterna behöver hjälp med att använda de digitala tjänsterna. När myndigheterna i första hand övergår till digital kommunikation är det särskilt viktigt att säkerställa att varje kund får det stöd som hen behöver för att uträtta sina ärenden och att myndigheterna kan betjäna kunderna effektivt även i digitala miljöer. Materialet som nu publicerats hjälper myndigheterna att identifiera betydelsen av det digitala stöd som erbjuds för att uträtta ärenden och erbjuder också vägkost för hur myndigheten kan ge allmänt digitalt stöd.
För vem är märket avsett?
Märket riktar sig till alla myndigheter som erbjuder sina kunder digitalt stöd eller digitala tjänster – till exempel anställda vid kommunerna, välfärdsområdena och statsförvaltningen. Märket hjälper till att identifiera personens roll som digital stödjare och utveckla de egna färdigheterna så att de motsvarar de föränderliga behoven. Med hjälp av kompetensmärket kan en enskild anställd vid myndigheten visa för sin arbetsgivare att hen behärskar grundprinciperna för att ge digitalt stöd och myndigheten kan följa upp sina anställdas kompetens utifrån antalet prestationer.
Varför lönar det sig för myndigheten som organisation att utnyttja kompetensmärket?
• Det ger möjligheter att följa utvecklingen av personalens kompetens inom digitalt stöd utifrån antalet kompetensmärkesprestationer.
• Det ger möjlighet att fästa noggrannare uppmärksamhet vid att erbjuda digitalt stöd för att utveckla det.
• Det kostar inget för organisationen att använda märket.
Varför lönar det sig för en enskild tjänsteman att avlägga kompetensmärket?
• Du identifierar din egen kompetens och utvecklar din förmåga att stöda kunderna i de digitala tjänsterna.
• Du lär dig att identifiera det digitala stödets roll i ditt arbete och tillämpa det i praktiken
• Du visar konkret din kompetens till exempel för din arbetsgivare – kompetensmärket är ett officiellt erkännande för dina färdigheter i digitalt stöd.
• Det kostar inget för en enskild tjänsteman att använda märket.
Kompetensmärket och det tillhörande materialet finns på finska, svenska och engelska. Material om kompetensmärket finns dessutom på tre samiska språk: enaresamiska, skoltsamiska och nordsamiska.
Kompetensmärket är ett enkelt och flexibelt sätt att utveckla sin egen kompetens. Nu är det rätt tillfälle att säkerställa att du är beredd att svara på de utmaningar som digitaliseringen medför!
Mer information om kompetensmärket och om hur du avlägger det hittar du på MDB:s webbplats.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete