Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata testar de utökade betjäningstiderna i Lahtis och Villmanstrand
Vi svarar på våra kunders önskemål och testar förlängda öppettider i Lahtis och Villmanstrand fram till slutet av året.
5.9.–12.12.2023 betjänar vi i Lahtis och Villmanstrand även kvällstid utan tidsbokning på tisdagar under jämna veckor kl. 16–18.
Under den utökade betjäningstiden kan man få råd, hjälp med att fylla i formulär och boka tid, inleda sitt ärende och returnera dokument.
Försöket med öppettider är ett gemensamt försök för de gemensamma serviceställena och fortsätter fram till slutet av 2023.
Vi rekommenderar att du bokar tid på förhand
Största delen av ärendena förutsätter inget besök på vårt serviceställe, utan ärendet kan skötas elektroniskt eller per telefon. Om ditt ärende förutsätter ett myndighetsmöte på vårt serviceställe rekommenderar vi alltid att du bokar tid på förhand via vårt tidsbokningssystem. På så sätt kan du sköta ditt ärende smidigare utan att vänta i onödan.
I Lahtis och Villmanstrand erbjuds betjäningstider med tidsbokning tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 9–16. Du kan boka tid för att sköta de ärenden som kräver ett besök på vårt serviceställe.
Kommunicera elektroniskt med oss
Se våra tjänster som kräver besök
Uträttande av ärenden utan tidsbokning
Om du kommer för att sköta ditt ärende utan tidsbokning, var beredd på att vänta på din tur. Fram till slutet av 2023 testar vi de utökade öppettiderna i Lahtis och Villmanstrand, så du kan också uträtta ärenden med oss kvällstid på tisdagar under jämna veckor.
Vi betjänar i Lahtis utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- jämna veckor på tisdagar kl. 16–18.
- öppettiderna följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- onsdagar kl. 9–12
- fredagar kl. 9–12
Vi betjänar i Villmanstrand utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- tisdagar kl. 9–12 samt kl. 16–18 (Obs! Kvällstid endast under jämna veckor)
- öppettider kl. 16–18 följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- fredagar kl. 9–12
De gemensamma serviceställena erbjuder allmän rådgivning, hjälp med att boka tid och möjlighet att lämna in formulär och dokument även under de tider då Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas egen kundtjänst är stängd. Lahtis och Villmanstrands gemensamma serviceställen betjänar i dessa ärenden vardagar kl. 8.00–16.15 och tisdagar under hösten kl. 8.00–18.00.
Den förlängda öppettiden på eftermiddagen är ett gemensamt försök för statsförvaltningen som grundar sig på en enkät som genomfördes 2021. Enligt den är medborgarna intresserade av möjligheten att uträtta ärenden även efter kl. 16, men inte på veckosluten. Utifrån resultaten av försöken fattas bland annat beslut om fortsättningen för den förlängda öppettiden och den allmänna servicerådgivningen.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete