Hoppa till innehåll

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata anpassar sin verksamhet – antalet anställda minskar med 100–140 personer

Utgivningsdatum 11.9.2024 15.04 | Publicerad på svenska 11.9.2024 kl. 15.07
Pressmeddelande

På grund av statsförvaltningens besparingar skärs 14,5 miljoner euro av omkostnaderna för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) under 2025–2027. Nedskärningarna förutsätter att ämbetsverkets verksamhet anpassas på många sätt, även genom att minska antalet anställda.

MDB uppnår besparingarna genom att prioritera sitt serviceutbud och göra interna ändringar i ämbetsverkets uppgifter. Antalet anställda vid ämbetsverket minskas så att antalet visstidstjänster minskas, och så att inga nya personer anställs i stället för alla som går i pension eller annars avgår vid ämbetsverket. MDB:s personalstyrka minskar under regeringsperioden med cirka 100–140 personer, dvs. cirka 10–15 procent. För närvarande arbetar cirka 900 personer vid MDB.

Ändringarna påverkar behandlingstiderna och avgifterna för ärenden

Minskningen av omkostnaderna påverkar många tjänster under flera års tid. I praktiken kan medborgare bli tvungna att vänta längre på en tjänst eller ett beslut. Dessutom höjs klientavgifterna för vissa tjänster eller så blir de avgiftsfria tjänsterna avgiftsbelagda. En del av prisändringarna gäller organisationskunder, en del medborgarna.

– Med dessa åtgärder och genom att minska antalet anställda kan MDB fortsätta sin verksamhet med ett mindre anslag än tidigare, men vårt ekonomiska handlingsutrymme förblir i praktiken litet, berättar Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Stora digitala projekt pågår också 

Vid sidan av anpassningsåtgärderna pågår vid MDB betydande projekt som främjar det digitala samhället och som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet:

MDB söker lösningar för att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Målsättningen är att medborgare som uträttar ärenden digitalt framöver i första hand ska få myndighetsposten digitalt. Läs mer.

MDB utarbetar under de närmaste åren ett nytt delägarregister som gör det enklare att sköta ärenden för dödsbon. Läs mer på vm.fi.

MDB utarbetar också en europeisk digital identitetsplånbok för finländarna. I och med plånboken får finländarna tillgång till ett nytt identifieringsverktyg. Läs mer.

MDB har satsat på att digitalisera sin verksamhet och sina tjänster

Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid MDB. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har ända från början satsat på digitalisering och effektivisering av sin verksamhet genom att utveckla sina verksamhetssätt så att de fungerar på riksnivå. Medborgarna kan själva sköta en stor del av sina ärenden med ämbetsverket i digitala tjänster. MDB har i digitaliseringen prioriterat intressebevakningstjänster, eftersom efterfrågan på dem ökar i takt med att befolkningen åldras.

– Vi har särskilt fokuserat på att modernisera ärendehanteringen och serviceproduktionen, vilket har varit ett långsiktigt arbete. Ett exempel på detta är det automatiska beslutsfattandet som infördes i vissa av våra tjänster redan i fjol. Det har gjort tjänsten snabbare och minskat mängden manuellt arbete, berättar Janne Viskari.

– Det är särskilt nu oerhört viktigt att modigt prioritera ämbetsverkets verksamhet. Tyvärr innebär prioritering också att vissa tjänster försämras. Vår sakkunniga personal gör sitt bästa för att de tjänster som MDB erbjuder finländarna ska fungera även i fortsättningen, fortsätter Viskari.