Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata anpassar sin verksamhet – antalet anställda minskar med 100–140 personer
På grund av statsförvaltningens besparingar skärs 14,5 miljoner euro av omkostnaderna för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) under 2025–2027. Nedskärningarna förutsätter att ämbetsverkets verksamhet anpassas på många sätt, även genom att minska antalet anställda.
MDB uppnår besparingarna genom att prioritera sitt serviceutbud och göra interna ändringar i ämbetsverkets uppgifter. Antalet anställda vid ämbetsverket minskas så att antalet visstidstjänster minskas, och så att inga nya personer anställs i stället för alla som går i pension eller annars avgår vid ämbetsverket. MDB:s personalstyrka minskar under regeringsperioden med cirka 100–140 personer, dvs. cirka 10–15 procent. För närvarande arbetar cirka 900 personer vid MDB.
Ändringarna påverkar behandlingstiderna och avgifterna för ärenden
Minskningen av omkostnaderna påverkar många tjänster under flera års tid. I praktiken kan medborgare bli tvungna att vänta längre på en tjänst eller ett beslut. Dessutom höjs klientavgifterna för vissa tjänster eller så blir de avgiftsfria tjänsterna avgiftsbelagda. En del av prisändringarna gäller organisationskunder, en del medborgarna.
– Med dessa åtgärder och genom att minska antalet anställda kan MDB fortsätta sin verksamhet med ett mindre anslag än tidigare, men vårt ekonomiska handlingsutrymme förblir i praktiken litet, berättar Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Stora digitala projekt pågår också
Vid sidan av anpassningsåtgärderna pågår vid MDB betydande projekt som främjar det digitala samhället och som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet:
MDB söker lösningar för att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Målsättningen är att medborgare som uträttar ärenden digitalt framöver i första hand ska få myndighetsposten digitalt. Läs mer.
MDB utarbetar under de närmaste åren ett nytt delägarregister som gör det enklare att sköta ärenden för dödsbon. Läs mer på vm.fi.
MDB utarbetar också en europeisk digital identitetsplånbok för finländarna. I och med plånboken får finländarna tillgång till ett nytt identifieringsverktyg. Läs mer.
MDB har satsat på att digitalisera sin verksamhet och sina tjänster
Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid MDB. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har ända från början satsat på digitalisering och effektivisering av sin verksamhet genom att utveckla sina verksamhetssätt så att de fungerar på riksnivå. Medborgarna kan själva sköta en stor del av sina ärenden med ämbetsverket i digitala tjänster. MDB har i digitaliseringen prioriterat intressebevakningstjänster, eftersom efterfrågan på dem ökar i takt med att befolkningen åldras.
– Vi har särskilt fokuserat på att modernisera ärendehanteringen och serviceproduktionen, vilket har varit ett långsiktigt arbete. Ett exempel på detta är det automatiska beslutsfattandet som infördes i vissa av våra tjänster redan i fjol. Det har gjort tjänsten snabbare och minskat mängden manuellt arbete, berättar Janne Viskari.
– Det är särskilt nu oerhört viktigt att modigt prioritera ämbetsverkets verksamhet. Tyvärr innebär prioritering också att vissa tjänster försämras. Vår sakkunniga personal gör sitt bästa för att de tjänster som MDB erbjuder finländarna ska fungera även i fortsättningen, fortsätter Viskari.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Europeiska digitala identitetsplånboken
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete