Digi- ja väestötietovirasto sopeuttaa toimintaansa – henkilöstömäärä vähenee 100–140 hengellä
Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston (DVV) toimintamenoista leikataan 14,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2027. Leikkaukset edellyttävät viraston toiminnan sopeuttamista monin tavoin, myös henkilöstömäärää vähentämällä.
DVV saavuttaa säästöt priorisoimalla palvelutarjontaansa ja tekemällä viraston sisäisiä tehtävänmuutoksia. Viraston henkilöstömäärää vähennetään siten, että määräaikaisia virkoja vähennetään eikä kaikkien eläköityvien tai muuten virastossa lopettavien tilalle palkata uusia henkilöitä. DVV:n henkilöstömäärä vähenee hallituskauden aikana noin 100–140 hengellä eli noin 10–15 prosentilla. Tällä hetkellä DVV:ssa työskentelee noin 900 henkilöä.
Muutokset vaikuttavat asioiden käsittelyaikoihin ja maksuihin
Toimintamenojen pieneneminen vaikuttaa moneen palveluun usean vuoden ajan. Käytännössä kansalainen voi joutua odottamaan palvelua tai päätöstä nykyistä kauemmin. Lisäksi joidenkin palvelujen asiakasmaksuja korotetaan tai maksuttomista palveluista tulee maksullisia. Osa hintojen muutoksista koskee organisaatioasiakkaita, osa kansalaisia.
– Näillä toimenpiteillä sekä henkilöstön määrää vähentämällä DVV voi jatkaa toimintaansa aiempaa pienemmällä määrärahalla, mutta taloudellinen liikkumavaramme jää käytännössä vähäiseksi, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari kertoo.
Käynnissä on myös suuria digihankkeita
Sopeuttamistoimenpiteiden rinnalla DVV:ssa on käynnissä merkittäviä digitaalista yhteiskuntaa edistäviä hankkeita, joita toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti:
DVV hakee ratkaisuja viranomaisten lähettämän paperipostin määrän vähentämiseen. Tavoitteena on, että digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat jatkossa viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Lue lisää.
DVV tuottaa lähivuosien aikana uuden osakasrekisterin, joka tekee kuolinpesien asioiden hoitamisesta vaivattomampaa. Lue lisää vm.fi-sivustolta.
DVV rakentaa suomalaisten käyttöön myös eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon. Lompakon myötä suomalaiset saavat käyttöön uudenlaisen tunnistusvälineen. Lue lisää.
DVV on panostanut oman toimintansa ja palvelujen digitalisoimiseen
Digitalisaatio tarjoaa keinoja myös DVV:n oman toiminnan kehittämiseen. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on panostanut alusta alkaen toimintansa digitalisointiin ja tehostamiseen kehittämällä toimintatapojaan valtakunnallisesti toimiviksi. Kansalaiset voivat hoitaa suuren osan asioistaan viraston kanssa itse digipalveluissa. DVV on priorisoinut digitalisoinnissa edunvalvontaan liittyviä palveluja, koska niiden kysyntä kasvaa väestön ikääntyessä.
– Olemme keskittyneet erityisesti asioinnin, asianhallinnan ja palvelutuotannon modernisointiin, mikä on ollut pitkäjänteistä työtä. Yksi esimerkki tästä on automaattinen päätöksenteko, joka otettiin osassa palveluistamme käyttöön jo viime vuonna. Se on nopeuttanut palvelua sekä vähentänyt manuaalisen työn määrää, Janne Viskari kertoo.
– Rohkeus priorisoida viraston toimintaa on äärettömän tärkeää varsinkin nyt. Valitettavasti priorisointi tarkoittaa myös osan palveluista heikkenemistä. Asiantunteva henkilöstömme tekee parhaansa, jotta DVV:n suomalaisille tarjoamat palvelut toimisivat myös jatkossa, Viskari jatkaa.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö