Hyppää sisältöön

Digi- ja väestötietovirasto sopeuttaa toimintaansa – henkilöstömäärä vähenee 100–140 hengellä

Julkaisuajankohta 11.9.2024 15.04
Tiedote

Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston (DVV) toimintamenoista leikataan 14,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2027. Leikkaukset edellyttävät viraston toiminnan sopeuttamista monin tavoin, myös henkilöstömäärää vähentämällä.

DVV saavuttaa säästöt priorisoimalla palvelutarjontaansa ja tekemällä viraston sisäisiä tehtävänmuutoksia. Viraston henkilöstömäärää vähennetään siten, että määräaikaisia virkoja vähennetään eikä kaikkien eläköityvien tai muuten virastossa lopettavien tilalle palkata uusia henkilöitä. DVV:n henkilöstömäärä vähenee hallituskauden aikana noin 100–140 hengellä eli noin 10–15 prosentilla. Tällä hetkellä DVV:ssa työskentelee noin 900 henkilöä.

Muutokset vaikuttavat asioiden käsittelyaikoihin ja maksuihin

Toimintamenojen pieneneminen vaikuttaa moneen palveluun usean vuoden ajan. Käytännössä kansalainen voi joutua odottamaan palvelua tai päätöstä nykyistä kauemmin. Lisäksi joidenkin palvelujen asiakasmaksuja korotetaan tai maksuttomista palveluista tulee maksullisia. Osa hintojen muutoksista koskee organisaatioasiakkaita, osa kansalaisia.

– Näillä toimenpiteillä sekä henkilöstön määrää vähentämällä DVV voi jatkaa toimintaansa aiempaa pienemmällä määrärahalla, mutta taloudellinen liikkumavaramme jää käytännössä vähäiseksi, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari kertoo.

Käynnissä on myös suuria digihankkeita 

Sopeuttamistoimenpiteiden rinnalla DVV:ssa on käynnissä merkittäviä digitaalista yhteiskuntaa edistäviä hankkeita, joita toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti:

DVV hakee ratkaisuja viranomaisten lähettämän paperipostin määrän vähentämiseen. Tavoitteena on, että digitaalisesti asioivat kansalaiset saavat jatkossa viranomaispostin ensisijaisesti digitaalisesti. Lue lisää.

DVV tuottaa lähivuosien aikana uuden osakasrekisterin, joka tekee kuolinpesien asioiden hoitamisesta vaivattomampaa. Lue lisää vm.fi-sivustolta.

DVV rakentaa suomalaisten käyttöön myös eurooppalaisen digitaalisen identiteettilompakon. Lompakon myötä suomalaiset saavat käyttöön uudenlaisen tunnistusvälineen. Lue lisää.

DVV on panostanut oman toimintansa ja palvelujen digitalisoimiseen

Digitalisaatio tarjoaa keinoja myös DVV:n oman toiminnan kehittämiseen. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on panostanut alusta alkaen toimintansa digitalisointiin ja tehostamiseen kehittämällä toimintatapojaan valtakunnallisesti toimiviksi. Kansalaiset voivat hoitaa suuren osan asioistaan viraston kanssa itse digipalveluissa. DVV on priorisoinut digitalisoinnissa edunvalvontaan liittyviä palveluja, koska niiden kysyntä kasvaa väestön ikääntyessä.

– Olemme keskittyneet erityisesti asioinnin, asianhallinnan ja palvelutuotannon modernisointiin, mikä on ollut pitkäjänteistä työtä. Yksi esimerkki tästä on automaattinen päätöksenteko, joka otettiin osassa palveluistamme käyttöön jo viime vuonna. Se on nopeuttanut palvelua sekä vähentänyt manuaalisen työn määrää, Janne Viskari kertoo.

– Rohkeus priorisoida viraston toimintaa on äärettömän tärkeää varsinkin nyt. Valitettavasti priorisointi tarkoittaa myös osan palveluista heikkenemistä. Asiantunteva henkilöstömme tekee parhaansa, jotta DVV:n suomalaisille tarjoamat palvelut toimisivat myös jatkossa, Viskari jatkaa.