Mina Kanta-sidorna har utökat användningen av Fullmakter
Utöver Mina Kanta-sidorna kan medborgarna sköta sina närståendes ärenden i flera e-tjänster, eftersom de alla utnyttjar samma fullmaktsärende inom hälso- och sjukvården. Vi frågade teamet på Mina Kanta-sidor hur ibruktagandet av Fullmakter gick till.
Tre frågor om valet av tjänsten Fullmakter
• Vad möjliggör Fullmakter i Mina Kanta-sidor?
Tjänsten Fullmakter har sedan 2016 använts i Mina Kanta-tjänsten för kontroll av vårdnadsuppgifter vid uträttande av ärenden för minderåriga barn. I mars 2021 utvidgade vi användningen av fullmakter att även omfatta myndiga personer. På Mina Kanta-sidorna kan man nu uträtta ärenden för en annan vuxen, om denne har gett fullmakt att uträtta ärenden som gäller hälso- och sjukvård.
Fullmaktstagaren som uträttar ärenden för en myndig person får nästan samma rättigheter som fullmaktsgivaren själv. Han eller hon kan till exempel förnya recept, titta på resultat från laboratorieundersökningar eller kontrollera de uppgifter som registrerats efter ett besök vid hälso- och sjukvården.
• Varför bestämde ni er för att använda Suomi.fi-fullmakter i Mina Kanta-sidorna?
Valet föll på Suomi.fi-fullmakter, eftersom de redan användes för att uträtta ärenden för barns räkning. Vi ville utvidga vår tjänst att även omfatta vuxna.
Mina Kanta-sidorna utnyttjar det befintliga fullmaktsärendet Uträttande av ärenden inom hälso- och sjukvården, eftersom det är lättare för medborgarna att sköta alla hälsoärenden med samma fullmakt. Det skulle vara krångligt att skaffa olika fullmakter för olika hälsoärenden.
• Vilka var Suomi.fi-fullmakters styrkor när ni valde tjänsten?
Det är ett nationellt alternativ för att uträtta ärenden med fullmakt och Suomi.fi-fullmakter är en tjänst som är bekant för finländarna.
Tre frågor om ibruktagandet
• Hur framskred projektet – vilket stöd fick ni från MDB?
För ibruktagandet av produktionen fick vi stöd snabbt och hjälp vid behov. MDB svarade på våra frågor redan samma dag. Allt gick smidigt när projektet kom igång. Även samarbetet kring planeringen av kundkommunikationen förlöpte smidigt och i samförstånd. Det var lätt att ta kontakt med MDB oavsett vad det gällde.
• Vilka var framgångsfaktorerna för ibruktagandet?
Vi har snabbt fått stöd och hjälp vid behov. Samarbetet har varit smidigt.
• Tips till andra som planerar att integrera Fullmakter – fanns det något som det lönar sig att beakta i ibruktagandet?
Vi borde ha planerat och genomfört integrationerna med alla av e-tjänstens testmiljöer på en gång. Nu gick vi vidare och byggde upp olika testmiljöer för att fungera med fullmakterna en bit i taget.
Fyra frågor om förväntningar och erfarenheter
• Vilka erfarenheter har man haft av användningen?
Redan nu efter ett par veckor har det kommit in en del positiva kommentarer om uträttandet av ärenden för en myndig persons räkning. Däremot har det också väckt frågor om till exempel hur personer som inte har möjlighet till elektronisk identifiering ska kunna ge en annan person fullmakt att uträtta ärenden för sin räkning. Det har också kommit frågor om intressebevakarnas möjligheter att använda Fullmakter.
• Hur många användare/transaktioner uppskattar ni att Suomi.fi-fullmakter har?
Under de senaste sex månaderna (9/2020–2/20219) har det uträttats ärenden för en minderårig på Mina Kanta-sidorna i genomsnitt 268 000 gånger i månaden. Motsvarande siffror kommer dock inte att nås i fråga om ärenden för en myndig persons räkning. Enligt de uppgifter vi fått från MDB används fullmakten för Uträttande av ärenden inom hälso- och sjukvården redan av cirka 35 000 personer och alla dessa är potentiella användare av funktionen för uträttande av ärenden för en myndig person på Mina Kanta-sidorna. Vi uppskattar att antalet användare kommer att öka om bara medvetenheten om den nya funktionen ökar.
• Är avsikten att utvidga användningen av Suomi.fi-fullmakter?
I framtiden kan man på Mina Kanta-sidorna även sköta socialvårdsärenden för en annan vuxens räkning med Suomi.fi-fullmakt.
• Vilka är fördelarna med tjänsten Fullmakter enligt Mina Kantas-sidornas projektteam?
- Tillförlitlighet.
- Tjänsten Fullmakter har erfarenhet av att utvidga fullmakter.
- Regelmotorn är en behändig uppfinning – e-tjänsten kan själv administrera fullmakter med hjälp av regelmotorn.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete