Hoppa till innehåll

Mehiläinen uppmuntrar till en mer omfattande användning av Suomi.fi-tjänsterna även inom den privata sektorn

Utgivningsdatum 8.2.2024 15.56 | Publicerad på svenska 9.2.2024 kl. 9.24
Pressmeddelande

Suomi.fi-fullmakter är en av de mest använda och omtyckta tjänsterna som representerar finländsk digital infrastruktur. Fullmakter-tjänstens gränssnitt kan också utnyttjas avgiftsfritt av den privata sektorn. Tidsbokningarna till Mehiläinen, som producerar hälsotjänster, har redan en tid genomförts med hjälp av den och till näst tas gränssnittet i bruk i företagets MinMehiläinen-app. 

Med Suomi.fi-fullmakter som produceras av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan privatpersoner och organisationer uträtta ärenden för någon annan i många digitala tjänster. Till exempel kontrolleras vårdnadshavarens eller företagets verkställande direktörs rätt att uträtta ärenden i realtid direkt i basregistren, vilket gör det tryggt och enkelt att uträtta ärenden. Med Suomi.fi-fullmakter kan personer och organisationer också ge fullmakter att uträtta ärenden för sin räkning. 

Mehiläinen använder Fullmakter-tjänsten i sina tidsbokningar på webben, där varje tidsbokning förutsätter identifiering. Ossi Laukkanen, chef för digitala hälsotjänster, berättar att företaget är mycket nöjt med både lösningen och samarbetet med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

 

Hanteringen av de egna personuppgifterna
blir tydligare för finländarna när processen är
bekant från den offentliga sektorns tjänster och
enkel för användaren.

 

– När användaren loggar in i tidsbokningen länkas hens uppgifter och ärenderättigheter via gränssnittet direkt från befolkningsdatasystemet till oss. Hanteringen av de egna personuppgifterna blir tydligare för finländarna när processen är bekant från den offentliga sektorns tjänster och enkel för användaren. Suomi.fi-fullmakter hjälper oss att säkerställa att kunduppgifterna är aktuella betydligt lättare än tidigare, säger Laukkanen.

Det finns utrymme för offentliga digitala tjänster att växa även inom den privata sektorn

Enligt Laukkanen borde utnyttjandet av tjänster som representerar den offentliga digitala infrastrukturen utvidgas ytterligare för att de ska vara till ännu större nytta även för slutanvändarna. En stor del av Suomi.fi-tjänsterna är också gratis tillgängliga för den privata sektorn.  

Laukkanen önskar att tjänsterna i fortsättningen också används mer jämlikt av den privata sektorn. Han anser att man i Finland har varit alltför rädd för att kommersialisera den offentligt producerade digitala infrastrukturen. Den privata sektorn skulle kunna vara mer intresserad av att använda den, men använder sig ofta av privata alternativ, eftersom offentliga aktörer fortfarande kilar förbi dem i kön bland dem som tar i bruk tjänsterna. 

 

"Utnyttjandet av tjänster som representerar den offentliga
digitala infrastrukturen borde utvidgas ytterligare
för att de ska vara till ännu större nytta
även för slutanvändarna.

 

Som exempel använder Laukkanen data från befolkningsdatasystemet som Mehiläinen tidigare köpte via operatören. Uppdateringen av de kontaktuppgifter som fås på detta sätt och därmed tillförlitligheten är god, men ännu inte den bästa möjliga. Operatörerna prissätter också granskningen av uppgifterna så att det inte är lönsamt att göra dem hela tiden. I hälsofrågor kan detta till och med bli en patientsäkerhetsfråga. Aktörer inom den offentliga sektorn kan få gränssnittet direkt till systemet, varvid uppgifterna uppdateras kontinuerligt utan separat betalning.

– Den här tjänsten är avgiftsfri för offentliga aktörer hos oss. Och det behöver den inte vara för den privata sektorn. Det är viktigare att aktuella registeruppgifter är lättillgängliga för olika aktörer. Fullmakter-tjänsten är avgiftsfri och vi önskar fler motsvarande tjänster.

Det lönar sig för ICT-tjänsteleverantörer inom den privata sektorn att utnyttja nationella tjänster

Ossi Laukkanen erkänner sig vara en stor vän av Suomi.fi-tjänsterna. Enligt honom visar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ett gott exempel för världen på att nationella tjänster erbjuds och att de är mycket användbara och väldigt bra. Han önskar att även ICT-tjänsteleverantörer inom den privata sektorn skulle få detta meddelande. 

 

Jag tycker att vi borde prata mer om
hur fina nationella system vi
finländare använder.

 

– Jag tycker att vi borde prata mer om hur fina nationella system vi finländare använder. De tål att jämföras med t.ex. den datainfrastruktur inom hälso- och sjukvården som används på andra håll i Europa. Vi har redan i tjugo års tid använt elektroniska system, medan man på andra håll har börjat digitalisera tjänster och datahantering först i slutet av 2010-talet, betonar Laukkanen.

Enligt Laukkanen gick ibruktagandet och samarbetet med ämbetsverkets team bra. Det exceptionella utgångsläget krävde lite extra utredande av tillståndsärendena. Detta berodde i huvudsak på att Mehiläinen också är en tjänsteleverantör inom den offentliga sektorn samtidigt som de utnyttjar registerhelheten inom den offentliga sektorn. Det har varit smidigt att arbeta tillsammans.

– Teamet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata arbetar med ett lösningsfokuserat grepp som passade bra ihop med vår can do-kultur. Sammantaget ett mycket professionellt arbete, vars framgång också indikeras av det faktum av att vi planerar att utvidga användningen. 

Mehiläinen planerar redan ibruktagandet av Fullmakter i följande tjänst, som är MinMehiläinen-appen.

Asiakastarinat Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle