Hyppää sisältöön

Mehiläinen kannustaa laajempaan Suomi.fi-palveluiden käyttöön myös yksityisellä sektorilla

Julkaisuajankohta 8.2.2024 15.56
Tiedote

Suomi.fi-valtuudet on yksi käytetyimmistä ja pidetyimmistä suomalaista digitaalista infrastruktuuria edustavista palveluista. Valtuudet-palvelun rajapinta on maksutta myös yksityisen sektorin hyödynnettävissä.

Terveyspalveluita tuottavan Mehiläisen verkkoajanvaraukset on jo jonkin aikaa toteutettu Suomi.fi-valtuuksien avulla, ja seuraavaksi rajapinta suunnitellaan otettavan käyttöön yrityksen OmaMehiläinen-sovelluksessa.

Digi- ja väestötietoviraston tuottaman Suomi.fi-valtuuksien avulla yksityishenkilöt ja organisaatiot voivat asioida toisen puolesta monissa digipalveluissa. Esimerkiksi huoltajan tai yrityksen toimitusjohtajan asiointioikeudet tarkistetaan ajantasaisesti suoraan perusrekistereistä, mikä tekee asioinnista turvallista ja helppoa. Suomi.fi-valtuuksien avulla henkilöt ja organisaatiot voivat myös antaa valtuudet asioida puolestaan. 

Suomi.fi-valtuudet auttaa varmistamaan asiakastietojen ajantasaisuuden

Mehiläinen käyttää Valtuudet-palvelua verkkoajanvarauksissaan, jossa ajanvaraus edellyttää tunnistautumista. Digitaalisten terveyspalveluiden johtaja Ossi Laukkanen kertoo, että yrityksessä ollaan erittäin tyytyväisiä sekä ratkaisuun että yhteistyöhön Digi- ja väestötietoviraston kanssa.

 

"Omien henkilötietojen hallinnasta tulee
suomalaisille selkeämpää ja vaivattomampaa,
kun prosessi on tuttu julkisen sektorin palveluista.

 

– Kun käyttäjä kirjautuu ajanvaraukseen, hänen henkilötietonsa ja puolesta-asiointioikeutensa linkittyvät rajapinnan avulla suoraan väestötietojärjestelmästä meille. Omien henkilötietojen hallinnasta tulee suomalaisille selkeämpää, kun prosessi on tuttu julkisen sektorin palveluista ja käyttäjälle vaivaton. Meitä Suomi.fi-valtuudet auttaa varmistamaan asiakastietojen ajantasaisuuden huomattavasti aiempaa helpommin, sanoo Laukkanen.

Julkisilla digipalveluilla on varaa kasvaa myös yksityisellä sektorilla

Laukkasen mukaan julkista digitaalista infrastruktuuria edustavien palveluiden käyttöä pitäisi entisestään laajentaa, jotta niistä saataisiin vieläkin enemmän hyötyä myös loppukäyttäjille. Suuri osa Suomi.fi-palveluista on myös yksityisen sektorin vapaasti käytettävissä maksutta.  

Laukkanen toivoo, että palvelut olisivat jatkossa aiempaa tasapuolisemmin myös yksityisen sektorin käytössä. Hänen mielestään Suomessa on pelätty liikaa julkisesti tuotetun digitaalisen infrastruktuurin kaupallistamista. Yksityinen sektori voisi olla laajemminkin kiinnostunut niiden käytöstä, mutta turvautuu usein yksityisiin vaihtoehtoihin, koska Suomi.fi-palvelut ovat käytössä ensisijaisesti julkisille toimijoille. 

 

"Julkista digitaalista infrastruktuuria edustavien palveluiden käyttöä
pitäisi entisestään laajentaa, jotta niistä saataisiin vieläkin
enemmän hyötyä myös loppukäyttäjille."

 

Esimerkkinä Laukkanen käyttää väestötietojärjestelmän dataa, jota Mehiläinen on ostanut operaattorin kautta. Näin saatujen yhteystietojen päivittyvyys ja siten luotettavuus on hyvä, mutta ei vielä paras mahdollinen. Operaattorit hinnoittelevat tietojen tarkistuksen niin, ettei päivityksiä kannata tehdä jatkuvasti. Julkisen sektorin toimijoilla on mahdollisuus saada rajapinta suoraan järjestelmään, jolloin tiedot päivittyvät jokaisen asioinnin yhteydessä ilman erillistä maksua.

– Tällainen palvelu on meillä maksutonta julkisille toimijoille. Eikä sen tarvitse olla sitä välttämättä yksityiselle sektorille. Oleellisempaa on, että ajantasaiset rekisteritiedot olisivat eri toimijoiden helposti saatavilla kansallisen infran kautta. Valtuudet-palvelu on maksuton yksityiselle sektorille ja toivomme lisää vastaavia palveluita. 

Yksityisen sektorin ICT-palveluntarjoajien kannattaisi hyödyntää kansallisia palveluita

Ossi Laukkanen tunnustautuu suureksi Suomi.fi-palveluiden ystäväksi. Hänen mukaansa Digi- ja väestötietovirasto näyttää hyvää esimerkkiä maailmalle siinä, että kansallisia palveluita on tarjolla ja niiden käytettävyys ja hyödynnettävyys ovat hyvällä tasolla. Hän toivoo, että myös yksityisen sektorin ICT-palveluntarjoajat saisivat tämän viestin. 

 

"Digi- ja väestötietoviraston tiimi toimi
ratkaisukeskeisellä otteella, joka sopi hienosti yhteen
meidän can do -kulttuurin kanssa.

 

– Minusta meidän kannattaisi puhua enemmän siitä, miten hienoja kansallisia järjestelmiä meillä suomalaisilla on käytössä. Ne kyllä kestävät vertailun esim. muualla Euroopassa käytössä olevaan terveydenhuollon datainfraan. Meillä on jo parinkymmenen vuoden ajan käytetty sähköisiä järjestelmiä, kun muualla palveluita ja datanhallintaa on alettu digitalisoimaan vasta 2010-luvun lopulla, Laukkanen korostaa.

Ratkaisukeskeinen ote

Varsinainen käyttöönotto ja yhteistyö viraston tiimin kanssa sujui Laukkasen mukaan hyvin. Poikkeuksellinen lähtötilanne vaati hieman ylimääräistä lupa-asioiden selvittelyä. Tämä liittyi pääosin siihen, että Mehiläinen on myös julkisen sektorin palveluntarjoaja samalla, kun se hyödyntää julkisen puolen rekisterikokonaisuutta. Yhdessä tekeminen on ollut sujuvaa.

– Digi- ja väestötietoviraston tiimi toimi ratkaisukeskeisellä otteella, joka sopi hienosti yhteen meidän can do -kulttuurin kanssa. Kaiken kaikkiaan hyvin ammattimaista tekemistä, jonka onnistumisesta kertoo myös se, että suunnittelemme käytön laajentamista. 

Mehiläisessä suunnitellaankin jo Valtuuksien käyttöönottoa seuraavassa palvelussa, joka on OmaMehiläinen-sovellus.

Kiinnostuitko? Kysy meiltä lisää

Digi- ja väestötietoviraston digiratkaisut-tiimi kertoo mielellään lisää DVV:n palveluista asiointipalveluille. Ota yhteyttä: [email protected]

Asiakastarinat Tiedote - VAIN Organisaatioasiakkaat-etusivulle