Genomförandet av magistraternas och Befolkningsregistercentralens gemensamma utvecklingsprojekt startar
Uppgifterna som sköts av magistraterna, Befolkningsregistercentralen och enheten för styrning och utveckling av magistraterna sammanslås fr.o.m. 1.1.2020. Det nya ämbetsverket kommer att svara för produktionen av alla magistraternas och Befolkningsregistercentralens tjänster. Genom att sammanslå pågående utvecklingsprojekt säkerställer man en kundorienterad utveckling av tjänsterna och ärendehanteringen vid det nya ämbetsverket.
Den centrala tyngdpunkten i Befolkningsregistercentralens utvecklingsprojekt HETI är digitaliseringen av ärendehanteringen vid magistraterna. Enheten för styrning och utveckling av magistraterna har för sin del påbörjat utvecklingen av elektronisk ärendehantering och arkivering i magistraterna inom projektet Digi3A. Då projekten nu sammanslås kan man enhetligt utveckla tjänsteproduktionen för det nya ämbetsverket och till fullt utnyttja de nuvarande systemen. Befolkningsregistercentralen leder helheten, och det praktiska arbetet genomförs i samarbete med magistraterna och enheten för styrning och utveckling av magistraterna.
”Samarbetet är mycket värdefullt till exempel när det gäller att bereda digitaliseringen av processerna. Samarbetet kommer att ha en viktig roll även för den fortsatta utvecklingen av medborgartjänster och effektiveringen av ärendehanteringen”, konstaterar utvecklingschef Reko-Aleksi Renvik vid Befolkningsregistercentralen.
Projekthelheten har börjat verkställas, och som resultat publiceras tjänster under 2018 bl.a. för namnändring och utdrag ur befolkningsdatasystemet. Tjänster i samband med förmyndarverksamhet publiceras i början av 2019.
Tjänsterna utnyttjar till högsta grad den befintliga Suomi.fi-servicearkitekturen, vilket möjliggör en snabbare publicering av tjänster och en enhetligare användarupplevelse. Inom projektarbetet utnyttjar man metoder för agil utveckling, så att förbättringarna kan tas i bruk omedelbart. Ändringarna kommer att synas i magistraternas dagliga arbete och tjänster.
Mer information
utvecklingschef Reko-Aleksi Renvik, Befolkningsregistercentralen, 0295 535 289
utvecklingschef Heidi Gillberg, Befolkningsregistercentralen, 0295 535 073
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete