Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen yhdistyvien kehittämishankkeiden toimeenpano käynnistyy
Maistraattien, Väestörekisterikeskuksen ja maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön tehtävät yhdistetään 1.1.2020 alkaen. Uuden viraston vastuulle tulee maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen kaikkien palveluiden tuottaminen. Meneillään olevat kehityshankkeet yhdistämällä varmistetaan uuden viraston palveluiden ja asioinnin asiakaslähtöinen kehittäminen.
Väestörekisterikeskuksen HETI-kehittämishankeen keskeinen painopiste on maistraattiasioinnin digitalisoinnissa. Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö puolestaan on aloittanut maistraattien sähköisen asioinnin, asianhallinnan ja arkistoinnin kehittämisen Digi3A-hankkeen puitteissa. Hankkeiden yhdistäminen mahdollistaa vuoden 2020 alusta syntyvän uuden viraston palvelutuotannon yhdenmukaisen kehittämisen ja nykyisten järjestelmien täysimääräisen hyödyntämisen. Väestörekisterikeskus johtaa kokonaisuutta, ja käytännön toteutus tehdään yhteistyössä maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikön ja maistraattien kanssa.
”Hankkeissa yhteistyö on arvokasta esimerkiksi prosessien digitalisaation valmistelussa. Yhteistyö tulee olemaan tärkeässä roolissa myös, kun jatkamme kansalaispalveluiden kehitystyötä ja asiankäsittelyn tehostamista”, toteaa kehityspäällikkö Reko-Aleksi Renvik Väestörekisterikeskuksesta.
Hankekokonaisuuden toimeenpano on alkanut, ja sen tuloksena julkaistaan vuoden 2018 aikana muun muassa nimen muuttamiseen ja väestötietojärjestelmän otteisiin liittyviä palveluita. Holhoustoimen kehittämiseen liittyvien palveluiden julkaiseminen käynnistyy vuoden 2019 alkupuolella.
Palveluissa hyödynnetään mahdollisimman paljon olemassa olevaa Suomi.fi -palveluarkkitehtuuria, mikä nopeuttaa palveluiden julkaisua ja mahdollistaa yhtenäisen käyttökokemuksen. Hankekokonaisuudessa käytetään ketterän kehityksen menetelmiä, jotta syntyvät parannukset ovat heti käytettävissä. Muutokset tulevat näkymään maistraattien jokapäiväisessä työssä ja palveluissa.
Lisätietoja
kehityspäällikkö Reko-Aleksi Renvik, Väestörekisterikeskus, 0295 535 289
kehityspäällikkö Heidi Gillberg, Väestörekisterikeskus, 0295 535 073
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö