Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu on nopeutunut lisämäärärahan turvin
Suomen väestön ikääntyessä Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa asioi yhä useampi henkilö esimerkiksi edunvalvontaan liittyen. Viraston asiakaspalvelua on tehostettu palkkaamalla syksyllä 2021 lisää määräaikaista henkilöstöä ja kehittämällä digitaalisia palveluja entistä sujuvimmiksi.
– Ikärakenteen muutos lupaa kasvavaa kysyntää myös jatkossa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana edunvalvontojen määrä on kasvanut 24 prosenttia, ja väestön ikääntymisen myötä kasvun odotetaan kiihtyvän, kertoo ylijohtaja Aino Jalonen Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietovirasto: Voimassaolevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste kehityksestä
Tilastokeskus: Väestöllinen huoltosuhde ja sen ennuste
Lähde: Tilastokeskus, lainattu 14.3.2023
Lisämääräraha tehosti työjonojen purkamista
Digi- ja väestötietovirasto palkkasi syksyllä 40 henkilöä purkamaan työjonoja vuoden määräajaksi lisämäärärahalla, joka virastolle myönnettiin heinäkuussa 2021.
– Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen ja heidän työpanoksensa näkyy työjonojen selvänä lyhentymisenä ja käsittelyaikojen nopeutumisena. Henkilöt jatkavat työskentelyä kesäkuun loppuun saakka ja tarkoitus on, että jonot on siihen mennessä purettu, sanoo Aino Jalonen.
Esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston omalla päätöksellä ratkaistavien edunvalvojan määräämisten käsittelyaika oli vielä syksyllä yli kuusi kuukautta ja nyt helmikuun lopussa alle neljä kuukautta. Tavoite on saada käsittelyaika alle kolmen kuukauden pituiseksi. Osa edunvalvojan määräämisistä etenee käräjäoikeuden päätettäviksi, jolloin käsittelyaika voi olla pidempi.
Digitaaliset palvelut sujuvoittavat asioiden hoitamista
Digi- ja väestötietoviraston tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.
– DVV pyrkii helpottamaan erityisesti holhoustoimen tilannetta kehittämällä digitaalisia palveluja ja tehostamalla asiakaspalvelua. Virkamiesten asiantuntemusta ja harkintaa tarvitaan myös jatkossa, sillä holhousasioissa on kyse ihmisten itsemääräämisoikeudesta ja oikeusturvasta, sanoo Aino Jalonen.
Omaa asiointia voi nopeuttaa ennalta – tee edunvalvontavaltuutus
Digi- ja väestötietovirasto kannustaa suomalaisia laatimaan edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin. Valtuutus täytyy tehdä silloin, kun oma toimintakyky on vielä kunnossa.
– Edunvalvonta voi tuntua monelle vielä kaukaiselta ajatukselta, mutta elämä on arvaamatonta ja huominen voi yllättää. Edunvalvontavaltuus varmistaa sen, että asiat pysyvät omissa käsissä. Se on myös läheisille perinteistä edunvalvontaa helpompaa ja nopeampaa. Kannustamme kaikkia tarttumaan toimeen ja tekemään valtuutuksen, vaikkei huolta toimintakyvyn heikkenemisestä vielä olisikaan, sanoo Aino Jalonen.
Lisätiedot:
Ylijohtaja Aino Jalonen, [email protected], puh. 0295 535 335
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete