Hyppää sisältöön

Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu on nopeutunut lisämäärärahan turvin

Julkaisuajankohta 15.3.2022 8.00 | Julkaistu suomeksi 15.3.2022 klo 8.50
Tiedote

Suomen väestön ikääntyessä Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa asioi yhä useampi henkilö esimerkiksi edunvalvontaan liittyen. Viraston asiakaspalvelua on tehostettu palkkaamalla syksyllä 2021 lisää määräaikaista henkilöstöä ja kehittämällä digitaalisia palveluja entistä sujuvimmiksi. 

– Ikärakenteen muutos lupaa kasvavaa kysyntää myös jatkossa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana edunvalvontojen määrä on kasvanut 24 prosenttia, ja väestön ikääntymisen myötä kasvun odotetaan kiihtyvän, kertoo ylijohtaja Aino Jalonen Digi- ja väestötietovirastosta.


Digi- ja väestötietovirasto: Voimassaolevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste kehityksestä

Tilastokeskus:  Väestöllinen huoltosuhde ja sen ennuste

Lähde: Tilastokeskus, lainattu 14.3.2023


Lisämääräraha tehosti työjonojen purkamista

Digi- ja väestötietovirasto palkkasi syksyllä 40 henkilöä purkamaan työjonoja vuoden määräajaksi lisämäärärahalla, joka virastolle myönnettiin heinäkuussa 2021. 

– Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen ja heidän työpanoksensa näkyy työjonojen selvänä lyhentymisenä ja käsittelyaikojen nopeutumisena. Henkilöt jatkavat työskentelyä kesäkuun loppuun saakka ja tarkoitus on, että jonot on siihen mennessä purettu, sanoo Aino Jalonen. 

Esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston omalla päätöksellä ratkaistavien edunvalvojan määräämisten käsittelyaika oli vielä syksyllä yli kuusi kuukautta ja nyt helmikuun lopussa alle neljä kuukautta. Tavoite on saada käsittelyaika alle kolmen kuukauden pituiseksi. Osa edunvalvojan määräämisistä etenee käräjäoikeuden päätettäviksi, jolloin käsittelyaika voi olla pidempi.

Digitaaliset palvelut sujuvoittavat asioiden hoitamista

Digi- ja väestötietoviraston tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.

– DVV pyrkii helpottamaan erityisesti holhoustoimen tilannetta kehittämällä digitaalisia palveluja ja tehostamalla asiakaspalvelua. Virkamiesten asiantuntemusta ja harkintaa tarvitaan myös jatkossa, sillä holhousasioissa on kyse ihmisten itsemääräämisoikeudesta ja oikeusturvasta, sanoo Aino Jalonen.

Omaa asiointia voi nopeuttaa ennalta – tee edunvalvontavaltuutus

Digi- ja väestötietovirasto kannustaa suomalaisia laatimaan edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin. Valtuutus täytyy tehdä silloin, kun oma toimintakyky on vielä kunnossa. 

– Edunvalvonta voi tuntua monelle vielä kaukaiselta ajatukselta, mutta elämä on arvaamatonta ja huominen voi yllättää. Edunvalvontavaltuus varmistaa sen, että asiat pysyvät omissa käsissä. Se on myös läheisille perinteistä edunvalvontaa helpompaa ja nopeampaa. Kannustamme kaikkia tarttumaan toimeen ja tekemään valtuutuksen, vaikkei huolta toimintakyvyn heikkenemisestä vielä olisikaan, sanoo Aino Jalonen.


Lisätiedot:

Ylijohtaja Aino Jalonen, [email protected], puh. 0295 535 335 

Tiedote - VAIN Henkilöasiakkaat-etusivulle