Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalvelu on nopeutunut lisämäärärahan turvin
Suomen väestön ikääntyessä Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa asioi yhä useampi henkilö esimerkiksi edunvalvontaan liittyen. Viraston asiakaspalvelua on tehostettu palkkaamalla syksyllä 2021 lisää määräaikaista henkilöstöä ja kehittämällä digitaalisia palveluja entistä sujuvimmiksi.
– Ikärakenteen muutos lupaa kasvavaa kysyntää myös jatkossa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana edunvalvontojen määrä on kasvanut 24 prosenttia, ja väestön ikääntymisen myötä kasvun odotetaan kiihtyvän, kertoo ylijohtaja Aino Jalonen Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietovirasto: Voimassaolevat edunvalvonnat ja edunvalvontavaltuutukset sekä ennuste kehityksestä
Tilastokeskus: Väestöllinen huoltosuhde ja sen ennuste
Lähde: Tilastokeskus, lainattu 14.3.2023
Lisämääräraha tehosti työjonojen purkamista
Digi- ja väestötietovirasto palkkasi syksyllä 40 henkilöä purkamaan työjonoja vuoden määräajaksi lisämäärärahalla, joka virastolle myönnettiin heinäkuussa 2021.
– Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen ja heidän työpanoksensa näkyy työjonojen selvänä lyhentymisenä ja käsittelyaikojen nopeutumisena. Henkilöt jatkavat työskentelyä kesäkuun loppuun saakka ja tarkoitus on, että jonot on siihen mennessä purettu, sanoo Aino Jalonen.
Esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston omalla päätöksellä ratkaistavien edunvalvojan määräämisten käsittelyaika oli vielä syksyllä yli kuusi kuukautta ja nyt helmikuun lopussa alle neljä kuukautta. Tavoite on saada käsittelyaika alle kolmen kuukauden pituiseksi. Osa edunvalvojan määräämisistä etenee käräjäoikeuden päätettäviksi, jolloin käsittelyaika voi olla pidempi.
Digitaaliset palvelut sujuvoittavat asioiden hoitamista
Digi- ja väestötietoviraston tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.
– DVV pyrkii helpottamaan erityisesti holhoustoimen tilannetta kehittämällä digitaalisia palveluja ja tehostamalla asiakaspalvelua. Virkamiesten asiantuntemusta ja harkintaa tarvitaan myös jatkossa, sillä holhousasioissa on kyse ihmisten itsemääräämisoikeudesta ja oikeusturvasta, sanoo Aino Jalonen.
Omaa asiointia voi nopeuttaa ennalta – tee edunvalvontavaltuutus
Digi- ja väestötietovirasto kannustaa suomalaisia laatimaan edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin. Valtuutus täytyy tehdä silloin, kun oma toimintakyky on vielä kunnossa.
– Edunvalvonta voi tuntua monelle vielä kaukaiselta ajatukselta, mutta elämä on arvaamatonta ja huominen voi yllättää. Edunvalvontavaltuus varmistaa sen, että asiat pysyvät omissa käsissä. Se on myös läheisille perinteistä edunvalvontaa helpompaa ja nopeampaa. Kannustamme kaikkia tarttumaan toimeen ja tekemään valtuutuksen, vaikkei huolta toimintakyvyn heikkenemisestä vielä olisikaan, sanoo Aino Jalonen.
Lisätiedot:
Ylijohtaja Aino Jalonen, [email protected], puh. 0295 535 335
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö