IT-yritys: säästä ja luo lisäarvoa hyödyntämällä Valtuudet-palvelua
Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Valtuudet-palvelu on valmis, maksuton ja käytössä testattu komponentti integroitavaksi IT-yritysten järjestelmiin, joissa on tärkeä tarkistaa, onko käyttäjä valtuutettu asioimaan toisen puolesta.
Valtuuksien käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista, mikä lisää järjestelmän tietoturvaa.
Sujuvasti asioimaan Suomi.fi-valtuuksien kautta
Monet viranomaiset ja muut toimijat hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia, jos heidän palveluissaan on mahdollista asioida toisen puolesta. Asioinnin yhteydessä tarkistetaan, voiko esimerkiksi huoltaja asioida alaikäisen lapsensa puolesta tai onko aikuinen valtuuttanut toisen aikuisen asioimaan puolestaan.
Valtuuden tarkistaminen tapahtuu käyttäjän näkökulmasta nopeasti ja automaattisesti, koska tieto valtuuksien olemassaolosta haetaan reaaliaikaisesti valtakunnallisesta väestötietokannasta.
Huoltajien omatoimisuus tuo asiakkaille säästöjä
Varhaiskasvatuksen ja opetustoimen käyttöön suunniteltu Wilma on ohjelmistoyhtiö Visman kouluhallintajärjestelmä, monille perheille tuttu työkalu lasten koulunkäynnin seuraamiseen.
Tuotepäällikkö Joakim Pesola kertoo, että Wilma hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia. Wilmaa käyttävät kunnat voivat valita, kytketäänkö Valtuudet palveluun.
Valtuudet joustavoittaa huoltajien asiointia lastensa puolesta. ”Kun huoltaja on tunnistautunut vahvasti pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella ja hänen valtuutensa on tarkistettu, hän saa itse luoda käyttötunnuksen Wilmaan.”
Tämän valinnan tehneiden kunta-asiakkaiden ei enää tarvitse tehdä ja jaella tunnuksia, mikä säästää paperia, tulostuskustannuksia ja ennen kaikkea työaikaa – Pesolan mukaan isoissa kunnissa jopa 100 henkilötyöpäivää vuodessa. ”Tästä me olemme saaneet paljon myönteistä palautetta”, Joakim Pesola kertoo. Hän mainitsee myös tukipyyntöjen pienentyneestä määrästä. Se näyttäytynee kokonaisasiakastyytyväisyyden kasvuna.
Turvallista viestintää tärkeistä asioista
Sote-alan sähköisen asioinnin alusta Hyvis on käytössä useassa sairaanhoitopiirissä. Hyvis ja Palveluohjain olivat maamme ensimmäinen Suomi.fi-valtuuksiin integroitu palvelu. 2M-IT Oy:n sähköisen asioinnin ratkaisuiden tuotepäällikkö Juha Salmi selventää, että Hyviksen kautta kansalaiset voivat esimerkiksi tarkistaa näytetuloksia, viestiä turvallisesti ammattilaisten kanssa, täyttää lomakkeita ja Palveluohjainta käyttävissä sairaanhoitopiireissä myös varata aikoja.
”Yleisintä asiointia on se, että valtuutetut huoltajat asioivat alaikäisen lapsen puolesta”, Salmi mainitsee. ”Esimerkiksi ajanvaraus alle 10-vuotiaalle on ongelmatonta – tosin joskus sattuu, että aikuinen varaakin hammaslääkäriajan vahingossa itselleen eikä lapselle, mikä oli tarkoitus.” Salmi jatkaa: ”Haasteellisempia ovat 10-18 -vuotiaat: yli 10-vuotiaan tulisi lain mukaan asioida jo itse, mutta toisaalta harvalla varhaisnuorella on esimerkiksi tunnistautumiseen vaadittavia pankkitunnuksia.”
IT-yritykselle aikaa keskittyä ydintoimintaan
Juha Salmi pohtii Valtuudet-palvelun hyödyntämistä: ”Se on rakennettu kansalliseksi ratkaisuksi. Itse kehitetty komponentti voisi ehkä olla notkeampi, mutta toisaalta, nyt voimme keskittyä muuhun, esimerkiksi miettimään, miten IT-ratkaisuilla voidaan tukea omistaja-asiakkaidemme toimintaa ja miten kehitämme toiminnallisuuksia parantamaan kokonaisuutta.”
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete