IT-yritys: säästä ja luo lisäarvoa hyödyntämällä Valtuudet-palvelua
Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Valtuudet-palvelu on valmis, maksuton ja käytössä testattu komponentti integroitavaksi IT-yritysten järjestelmiin, joissa on tärkeä tarkistaa, onko käyttäjä valtuutettu asioimaan toisen puolesta.
Valtuuksien käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista, mikä lisää järjestelmän tietoturvaa.
Sujuvasti asioimaan Suomi.fi-valtuuksien kautta
Monet viranomaiset ja muut toimijat hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia, jos heidän palveluissaan on mahdollista asioida toisen puolesta. Asioinnin yhteydessä tarkistetaan, voiko esimerkiksi huoltaja asioida alaikäisen lapsensa puolesta tai onko aikuinen valtuuttanut toisen aikuisen asioimaan puolestaan.
Valtuuden tarkistaminen tapahtuu käyttäjän näkökulmasta nopeasti ja automaattisesti, koska tieto valtuuksien olemassaolosta haetaan reaaliaikaisesti valtakunnallisesta väestötietokannasta.
Huoltajien omatoimisuus tuo asiakkaille säästöjä
Varhaiskasvatuksen ja opetustoimen käyttöön suunniteltu Wilma on ohjelmistoyhtiö Visman kouluhallintajärjestelmä, monille perheille tuttu työkalu lasten koulunkäynnin seuraamiseen.
Tuotepäällikkö Joakim Pesola kertoo, että Wilma hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia. Wilmaa käyttävät kunnat voivat valita, kytketäänkö Valtuudet palveluun.
Valtuudet joustavoittaa huoltajien asiointia lastensa puolesta. ”Kun huoltaja on tunnistautunut vahvasti pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella ja hänen valtuutensa on tarkistettu, hän saa itse luoda käyttötunnuksen Wilmaan.”
Tämän valinnan tehneiden kunta-asiakkaiden ei enää tarvitse tehdä ja jaella tunnuksia, mikä säästää paperia, tulostuskustannuksia ja ennen kaikkea työaikaa – Pesolan mukaan isoissa kunnissa jopa 100 henkilötyöpäivää vuodessa. ”Tästä me olemme saaneet paljon myönteistä palautetta”, Joakim Pesola kertoo. Hän mainitsee myös tukipyyntöjen pienentyneestä määrästä. Se näyttäytynee kokonaisasiakastyytyväisyyden kasvuna.
Turvallista viestintää tärkeistä asioista
Sote-alan sähköisen asioinnin alusta Hyvis on käytössä useassa sairaanhoitopiirissä. Hyvis ja Palveluohjain olivat maamme ensimmäinen Suomi.fi-valtuuksiin integroitu palvelu. 2M-IT Oy:n sähköisen asioinnin ratkaisuiden tuotepäällikkö Juha Salmi selventää, että Hyviksen kautta kansalaiset voivat esimerkiksi tarkistaa näytetuloksia, viestiä turvallisesti ammattilaisten kanssa, täyttää lomakkeita ja Palveluohjainta käyttävissä sairaanhoitopiireissä myös varata aikoja.
”Yleisintä asiointia on se, että valtuutetut huoltajat asioivat alaikäisen lapsen puolesta”, Salmi mainitsee. ”Esimerkiksi ajanvaraus alle 10-vuotiaalle on ongelmatonta – tosin joskus sattuu, että aikuinen varaakin hammaslääkäriajan vahingossa itselleen eikä lapselle, mikä oli tarkoitus.” Salmi jatkaa: ”Haasteellisempia ovat 10-18 -vuotiaat: yli 10-vuotiaan tulisi lain mukaan asioida jo itse, mutta toisaalta harvalla varhaisnuorella on esimerkiksi tunnistautumiseen vaadittavia pankkitunnuksia.”
IT-yritykselle aikaa keskittyä ydintoimintaan
Juha Salmi pohtii Valtuudet-palvelun hyödyntämistä: ”Se on rakennettu kansalliseksi ratkaisuksi. Itse kehitetty komponentti voisi ehkä olla notkeampi, mutta toisaalta, nyt voimme keskittyä muuhun, esimerkiksi miettimään, miten IT-ratkaisuilla voidaan tukea omistaja-asiakkaidemme toimintaa ja miten kehitämme toiminnallisuuksia parantamaan kokonaisuutta.”
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö