IT-yritys: säästä ja luo lisäarvoa hyödyntämällä Valtuudet-palvelua

3.4.2020 11.21
Tiedote

Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Valtuudet-palvelu on valmis, maksuton ja käytössä testattu komponentti integroitavaksi IT-yritysten järjestelmiin, joissa on tärkeä tarkistaa, onko käyttäjä valtuutettu asioimaan toisen puolesta.

Valtuuksien käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista, mikä lisää järjestelmän tietoturvaa.

Sujuvasti asioimaan Suomi.fi-valtuuksien kautta

Monet viranomaiset ja muut toimijat hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia, jos heidän palveluissaan on mahdollista asioida toisen puolesta. Asioinnin yhteydessä tarkistetaan, voiko esimerkiksi huoltaja asioida alaikäisen lapsensa puolesta tai onko aikuinen valtuuttanut toisen aikuisen asioimaan puolestaan.

Valtuuden tarkistaminen tapahtuu käyttäjän näkökulmasta nopeasti ja automaattisesti, koska tieto valtuuksien olemassaolosta haetaan reaaliaikaisesti valtakunnallisesta väestötietokannasta.

Huoltajien omatoimisuus tuo asiakkaille säästöjä

Varhaiskasvatuksen ja opetustoimen käyttöön suunniteltu Wilma on ohjelmistoyhtiö Visman kouluhallintajärjestelmä, monille perheille tuttu työkalu lasten koulunkäynnin seuraamiseen.

Tuotepäällikkö Joakim Pesola kertoo, että Wilma hyödyntää Suomi.fi-valtuuksia. Wilmaa käyttävät kunnat voivat valita, kytketäänkö Valtuudet palveluun.

Valtuudet joustavoittaa huoltajien asiointia lastensa puolesta. ”Kun huoltaja on tunnistautunut vahvasti pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella ja hänen valtuutensa on tarkistettu, hän saa itse luoda käyttötunnuksen Wilmaan.”

Tämän valinnan tehneiden kunta-asiakkaiden ei enää tarvitse tehdä ja jaella tunnuksia, mikä säästää paperia, tulostuskustannuksia ja ennen kaikkea työaikaa – Pesolan mukaan isoissa kunnissa jopa 100 henkilötyöpäivää vuodessa. ”Tästä me olemme saaneet paljon myönteistä palautetta”, Joakim Pesola kertoo. Hän mainitsee myös tukipyyntöjen pienentyneestä määrästä. Se näyttäytynee  kokonaisasiakastyytyväisyyden kasvuna.

Turvallista viestintää tärkeistä asioista

Sote-alan sähköisen asioinnin alusta Hyvis on käytössä useassa sairaanhoitopiirissä. Hyvis ja Palveluohjain olivat maamme ensimmäinen Suomi.fi-valtuuksiin integroitu palvelu. 2M-IT Oy:n sähköisen asioinnin ratkaisuiden tuotepäällikkö Juha Salmi selventää, että Hyviksen kautta kansalaiset voivat esimerkiksi tarkistaa näytetuloksia, viestiä turvallisesti ammattilaisten kanssa, täyttää lomakkeita ja Palveluohjainta käyttävissä sairaanhoitopiireissä myös varata aikoja.

”Yleisintä asiointia on se, että valtuutetut huoltajat asioivat alaikäisen lapsen puolesta”, Salmi mainitsee. ”Esimerkiksi ajanvaraus alle 10-vuotiaalle on ongelmatonta – tosin joskus sattuu, että aikuinen varaakin hammaslääkäriajan vahingossa itselleen eikä lapselle, mikä oli tarkoitus.”  Salmi jatkaa: ”Haasteellisempia ovat 10-18 -vuotiaat: yli 10-vuotiaan tulisi lain mukaan asioida jo itse, mutta toisaalta harvalla varhaisnuorella on esimerkiksi tunnistautumiseen vaadittavia pankkitunnuksia.”

IT-yritykselle aikaa keskittyä ydintoimintaan

Juha Salmi pohtii Valtuudet-palvelun hyödyntämistä: ”Se on rakennettu kansalliseksi ratkaisuksi. Itse kehitetty komponentti voisi ehkä olla notkeampi, mutta toisaalta, nyt voimme keskittyä muuhun, esimerkiksi miettimään, miten IT-ratkaisuilla voidaan tukea omistaja-asiakkaidemme toimintaa ja miten kehitämme toiminnallisuuksia parantamaan kokonaisuutta.”

Tiedote - Organisaatioasiakkaat