Intressentgruppernas röst hörs i arbetet med att utveckla delägarregistret för dödsbon
Kärnan i projektet Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter är ett starkt samarbete med intressentgrupperna.
– Vi kan inte genomföra detta projekt utan er. Intressentgruppernas mångfald är rikedomen i detta arbete och samtidigt dess utmaning, betonar Kaarlo Öhman som ansvarar för intressentgruppsarbetet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Under intressentgruppsrundan hördes många synvinklar
Under sommaren och hösten ordnade Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata en omfattande intressentgruppsrunda, under vilken man träffade många intressentgrupper. Aktörer från den offentliga sektorn, den privata sektorn, kyrkliga organisationer och medborgarorganisationer deltog.
Syftet med diskussionerna var att lära känna intressentgrupperna, berätta om delägarregistret för dödsbon, förstå registrets konsekvenser för olika aktörer samt identifiera gemensamma utvecklingsteman.
Vad framkom i diskussionerna?
Kaarlo Öhman sammanfattar det som framkommit i diskussionerna med intressentgrupperna i fyra observationer:
1. Det finns en tydlig samhällelig beställning på ett delägarregister
Registret täpper till en lucka som varit känd länge och svarar mot ett verkligt behov.
2. Beredningsarbetet har träffat rätt
Grundarbetet som gjorts i flera år har visat sig träffa huvudet på spiken – behoven har identifierats korrekt.
3. Behoven är liknande men olika
Gemensamma utmaningar förenar, men detaljerna varierar mycket mellan olika aktörer.
4. Det är nödvändigt att utveckla processerna och kundhandledningen
Det nya registret påverkar många organisationers kundprocesser och kräver ändringar i verksamhetssätten.
Diskussionerna lyfte fram värdefulla synvinklar, behov och gemensamma utvecklingsobjekt. Enligt Öhman var de viktigaste:
1. Att nå ett dödsbo
För närvarande är det ofta svårt att nå ett dödsbo. Inom projektet har man utvecklat följande lösning:
- Suomi.fi-meddelanden för den offentliga förvaltningen
- Dödsboets kontaktperson-rollen, som dödsboet själv kan utse
2. Utländska delägare
Problem uppstår särskilt när en person inte har finländsk personbeteckning eller när aktuella uppgifter inte finns att tillgå. Behovet har identifierats, men inom projektet kommer ingen lösning på detta. I fråga om dessa går man till väga på samma sätt som tidigare.
3. Bestämmelser om användningen av uppgifter
Lagen om delägarregister för dödsbon fastställer vem som får använda uppgifterna i registret och under vilka förutsättningar. Lagen sänds på remiss i slutet av året.
– När remissbehandlingen inleds lönar det sig att sätta sig in i lagen och ta ställning till om regleringen motsvarar behoven, uppmanar Öhman.
Samarbetet fortsätter
Intressentgruppernas synpunkter har haft en central roll då projektet framskridit. Om din organisation ännu inte har deltagit i diskussionerna uppmuntrar Öhman till att ta kontakt.
– Om ni ännu inte har träffat oss angående delägarregistret, kontakta oss så ordnar vi ett möte.
Kontakta oss
ledande sakkunnig [email protected]
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete