Ett dödsbo kan uträtta ärenden och ge fullmakt med Suomi.fi-fullmakter år 2027 – en utmärkt möjlighet att underlätta uträttandet av ärenden i era tjänster
I fortsättningen kan tjänsteleverantörer göra det smidigare för dödsbon att uträtta ärenden genom att integrera Suomi.fi-fullmakter i sina e-tjänster. Då kan e-tjänsten tillförlitligt och säkert kontrollera om användaren har rätt att uträtta ärenden för dödsboets räkning.
En tjänsteleverantör kan tillåta dödsboets delägare att automatiskt uträtta sina ärenden i sina elektroniska tjänster till och med utan separata fullmakter. Alternativt kan tjänsteleverantören också förutsätta en fullmakt av alla dödsbodelägare.
Det går att sköta dödsboets ärenden i sådana e-tjänster som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden utifrån uppgifterna i dödsboets delägarregister – säkert, tillförlitligt och i realtid.
Hur kontrollerar Suomi.fi-fullmakter rätten att uträtta ärenden?
Suomi.fi-fullmakter har två sätt att kontrollera om en person har rätt att uträtta ärenden för någon annans räkning:
1. Uträttande av ärenden registerbaserat – utifrån rollen
Rätten att uträttande av ärenden för någon annans räkning som erbjuds av tjänsten Fullmakter baserar sig i första hand på information som finns i de officiella register som myndigheterna upprätthåller. Detta möjliggör en automatisk granskning i realtid. Till exempel kan vårdnadshavare, intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktiga uträtta ärenden direkt utan separat fullmakt.
2. Uträttande av ärenden med fullmakt
En person kan också på egen hand ge andra personer eller organisationer fullmakt i Suomi.fi-fullmakter för att uträtta ärenden för sin räkning. I Suomi.fi-fullmakter kan man också skapa en begäran om fullmakt till den person vars ärenden man vill sköta.
Om personen inte självständigt kan ge fullmakt i webbtjänsten på grund av bristfälliga digitala färdigheter eller verktyg, kan hen skicka en undertecknad fullmaktsansökan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Dödsbodelägarna kan uträtta ärenden och ge fullmakter
Med Suomi.fi-fullmakter kan tjänsteleverantören erbjuda dödsbona en trygg och tillförlitlig upplevelse av att uträtta ärenden – utan manuellt pappersarbete och hantering av fullmakter. Beroende på hurdant ärende som uträttas
- Kan en delägare uträtta ärenden utifrån sin roll i dödsboets delägarregister.
- Kan dödsbodelägarna ge till exempel en enskild person eller juridisk byrå fullmakt att sköta ärenden i de tjänster som utnyttjar Suomi.fi-fullmakter.
För närvarande finns närmare detaljer om uträttande av ärenden för dödsboets räkning på projektets planeringsbord. Du kommer att få höra mer om detta på kommande webbinarier för intressentgrupper och i våra nyhetsbrev.
Nyttan för serviceleverantörerna – smidigare ärendehantering och effektivare betjäning
- Pålitlig och säker. Suomi.fi-fullmakter grundar sig på stark autentisering och tillförlitliga myndighetsregister, såsom befolkningsdatasystemet, registret över förmynderskapsärenden och PRS register. Tjänsten auditeras regelbundet och uppfyller även de striktaste informationssäkerhetskraven för den offentliga sektorn. Tjänsten har testats och utvecklats tillsammans med Finlands största tjänsteleverantörer, såsom MinSkatt och MittKanta.
- Kostnadsbesparingar och effektivare processer. En elektronisk granskning av rätten att uträtta ärenden innebär mindre manuellt arbete och hantering av pappersdokument.
- Skalbar lösning för många typer av ärenden. Suomi.fi-fullmakter ger möjligheter för uträttande av ärenden i flera slags situationer för både personer och organisationer.
- Ett enhetligt och bekant sätt att uträtta ärenden för kunderna. Suomi.fi-fullmakter används redan i 300 tjänster. Att kunderna hanterar fullmakterna i en bekant tjänst förbättrar deras upplevelse och gör tjänsten mer användbar. Samtidigt minskar kundernas behov av rådgivning.
- Snabb och enkel drifttagning. Tjänsten Fullmakter har produktifierats och är klar att tas i bruk. Drifttagningsprojektet går snabbt och det är lätt att bygga ett förfrågningsgränssnitt.
Läs mer
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete