Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata på sociala medier

Vi är närvarande på sociala medier så att vi kan interagera med våra kunder och det omgivande samhället. Innehållet berättar om våra tjänster och ger råd om hur de kan användas smidigt. Dessutom berättar vi om aktuella frågor vid vårt ämbetsverk och om hur vårt arbete ser ut.

Vi följer diskussionen på sociala medier som en del av vår mediejour. Enheten Kommunikation och marknadsföring ansvarar för underhållet, användningen och utvecklingen av profiler på sociala medier. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata upprätthåller också Suomi.fi-kanaler på sociala medier.
 

Spelregler på sociala medier och webbinarier

Tillgången till korrekt och tillförlitlig information och förmedlingen av den är vår uppgift inom statsförvaltningen. Våra värderingar mod, uppskattning och förtroende styr oss också på sociala medier och i webbinarier som vi ordnar. Vi tar hänsyn till andra och diskuterar sakligt. Tack för att du följer samma principer! 

På vår myndighets sociala mediekanaler

  • Vi respekterar varandras åsikter och förolämpar ingen.
  • Vi diskuterar sakligt och använder inte vulgära uttryck eller svordomar.
  • Vi skyddar personers integritet och behandlar inte någons angelägenheter offentligt. 

Obehöriga inlägg kan raderas om våra spelregler inte följs. Skribenten meddelas inte om inlägget avlägsnas.

  • Vi raderar inlägg som är rasistiska eller på annat sätt kränker människor, samfund, religioner eller raser.
  • Vi raderar inlägg som innehåller länkar till lagstridigt material eller som grundar sig på osakligt material eller desinformation.
  • Vi raderar också inlägg som gjorts i spamnings-, marknadsförings- eller reklamsyfte.

Kommunikationen med en användare som upprepade gånger bryter mot anvisningarna kan förhindras. Vi meddelar inte användaren om en spärr. Vid behov blockerar vi personens åtkomst till vår kanal på sociala medier eller till vårt webbinarium.

Följ oss på dessa kanaler:

LinkedIn

På LinkedIn deltar vi i samhällsdebatten och producerar innehåll för sakkunniga inom vår bransch bland annat om digitaliseringsfrågor. Vi berättar också hur det är att arbeta vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Facebook

På Facebook berättar vi om våra tjänster för privatpersoner och i gruppen Digitala stödjare delar vi information med dem som arbetar med digitalt stöd.

Instagram

På Instagram presenterar vi våra tjänster för privatpersoner på ett avslappnat sätt och berättar hur arbetslivet och vardagen ser ut hos kärleksmyndigheten.

X (tidigare Twitter)

På X-kanalen visas nyheter och meddelanden som publicerats på vår webbsida. Vid behov delar vi också information om störningssituationer via kanalen. I övrigt är vi inte aktivt närvarande i denna kanal.

YouTube

På YouTube publicerar vi information om våra tjänster i videoformat. Där sparar vi även en del av våra webbinarier. 

Threads

Vi testar Threads. Där berättar vi om några av våra tjänster för privatpersoner. 

Kom också ihåg Suomi.fi-kanalerna

Kerromme Suomi.fin palveluista ja sisällöistä Digi- ja väestötietoviraston LinkedInissä sekä Suomi.fi:n omissa somekanavissa. Sisältöjä on sekä kansalaisille että yrityksille ja yhteisöille.

Vi berättar om Suomi.fi-tjänster och innehåll i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas LinkedIn samt i Suomi.fi:s egna sociala medier. Innehåll finns både för allmänheten och för företag och samfund.

Kundtjänst på nätet och per telefon, men inte på sociala medier

Observera att vi inte erbjuder kundtjänst via sociala medier. Om du har frågor om våra tjänster eller behöver hjälp kan du kontakta vår kundtjänst per telefon eller e-post beroende på tjänsten. 

Kontaktuppgifterna är tjänstespecifika. Du hittar dem nere på sidan för den tjänst du behöver. Se även: