Aloita digitaalisen asiointipalvelun kehittäminen Suomi.fi-laatutyökalujen itsearvionnilla!
Suomi.fi-laatutyökalujen käyttö on helppo aloittaa itsearviointityökalusta. Itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida omia digitaalisia asiointipalvelujaan. Itsearviointi auttaa tunnistamaan kehityskohteita ja se tarjoaa tarkistuslistan palvelun kehittämiseen ja kehitystyön priorisoimiseen.
Mitä ovat Suomi.fi-laatutyökalut
Suomi.fi-laatutyökalut ovat työkaluja, joilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä. Laatutyökalut auttavat ymmärtämään, mitä kaikkea digitaalisten asiointipalveluiden kehittämisessä ja hyvän asiakaskokemuksen luomisessa pitää huomioida.
Laatutyökalut koostuvat kolmesta osasta:
- Itsearviointi-työkalu
- Asiakaspalaute-työkalu
- Käyttöasteen mittaaminen -työkalu
Alkuun vaivattomasti itsearvionnilla
Itsearviointityökalu sisältää kansallisen kriteeristön, jonka avulla organisaatiot voivat sisäisesti arvioida omia digitaalisia asiointipalvelujaan. Se on laadittu yhteistyönä julkishallinnon organisaatioiden sähköisten palveluiden tuotekehityksestä vastaavien asiantuntijoiden kesken. Kriteerit kattavat kaikki hyvään asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät ja ne jakaantuvat kuuteen arvioitavaan osa-alueeseen:
- Ohjeistus ennen asiointia
- Asiointitilanne
- Käytettävyys
- Asioinnin sähköiset tukipalvelut
- Tietoturva- ja suoja
- Asiakkaan osallistaminen
Itsearviointi auttaa tunnistamaan kehityskohteita, tarjoaa tarkistuslistan palvelun kehittämiseen ja kehitystyön priorisoimiseen. Se antaa mahdollisuuden verrata oman palvelun laatutasoa muiden palveluiden laatutasoon ja toistettuna se antaa tietoa sähköisten asiointipalveluiden laadun kehittymisestä pitkällä aikavälillä. Itsearviointityökalun kriteeristöä on mahdollista käyttää tarkistuslistana jo siinä vaiheessa, kun sähköistä asiointipalvelua vasta suunnitellaan ja kehitetään. Itsearviointityökalulla tehdyistä arvioista saadaan kansallista dataa sähköisten asiointipalvelujen laadusta ja kehittämistarpeista päätöksenteon tueksi ja resurssien ohjaamiseen.
Näin käytät Laatutyökalujen itsearviointia
- Tarkista, että organisaatiolla on Palvelutietovaranto (PTV) käytössä ja sinulla käyttöoikeus Palvelutietovarantoon. Jos käyttöoikeus puuttuu, ole yhteydessä organisaatiosi Palveluhallinnan pääkäyttäjään tai [email protected].
- Varmista, että arvioitava palvelu on kuvattu Suomi.fi-palvelutietovarantoon.
- Varaa kehitystiimiltä tai palvelun kehityksessä mukana olevilta avainhenkilöiltä 1-2 tuntia aikaa itsearvioinnin tekemiseen ja yhteiseen keskusteluun.
- Kirjaudu Palveluhallintaan.
- Määritä palvelusi Laatutyökaluihin.
- Vastaa väittämiin yksi kerrallaan (tallentuu luonnokseksi). Voit tehdä työkaluun myös keskustelustanne muistiinpanoja arvioitavista kohdista.
- Julkaise ja näet tulokset heti.
Tarkemmat ohjeet itsearvioinnin tekemiseen Palveluhallinnassa
Autamme mielellämme teidät alkuun ja jos haluatte, voimme avustaa teitä myös itsearvioinnin tekemisessä.
Ota rohkeasti yhteyttä Laatutyökalujen erityisasiantuntijaan, Kristina Noor-Ilanderiin, [email protected], puh. 0295 535 504.
Jätä yhteystietosi lomakkeella ja saat jatkossa tietoa Laatutyökaluista ja niihin liittyvistä tilaisuuksista.
Tervetuloa Suomi.fi-laatutyökalujen tilannekatsaukseen 22.9. kuulemaan ja keskustelemaan Laatutyökalujen hyödyistä, käyttöönotoista ja jatkokehittämisestä. Ilmoittaudu.
Lue lisää Laatutyökaluista ja sen itsearviointityökalusta Palveluhallinnassa.
Suomi.fi-laatutyökalut ovat työkaluja, joilla organisaatio voi arvioida ja seurata asiointipalvelujensa laatua ja käyttöä. Laatutyökalut auttavat sähköisten asiointipalveluiden kehitystiimejä tunnistamaan oman digipalvelunsa vahvuudet ja heikkoudet sekä kehittämään palvelua entistä sujuvammaksi. Laatutyökalut ovat yhteismitallinen ratkaisu, jota kaikki toimijat voivat käyttää. Työkalut tarjoavat keinon verrata eri palveluita keskenään ja ne parantavat tiedolla johtamista. Käyttöönotto on helppoa. Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa Laatutyökalut maksutta julkisen hallinnon organisaatioiden käyttöön.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete