Laatutyökalujen avulla parempia digitaalisia palveluita
Digi- ja väestötietovirasto kehittää julkishallinnon organisaatioiden käyttöön maksuttomat Laatutyökalut osana valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmahanketta.
Mitä Laatutyökalut ovat?
Laatutyökaluilla organisaatiot voivat arvioida ja kehittää digitaalisten palveluidensa laatua:
- Digitaalisen palvelun Itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat arvioida digitaalisten palvelujensa laatua kansallista laatukriteeristöä vasten ja saada tukea kehittämiseen.
- Käyttäjäpalautetyökalun avulla palveluntarjoajilla on mahdollisuus saada tietoa ja palautetta asiakkailta sähköisestä asiointitapahtumasta. Käyttäjäpalaute annetaan asteikolla 1-5 asiointitapahtuman jälkeen. Lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus antaa avoin palaute asioinnista.
- Laatutyökalujen tiedoista kootaan koontinäkymät. Koontinäkymät auttavat seuraamaan ja asiointipalvelukohtaisia laatu- ja itsearviointitietoa, jota kertyy itsearviointi- ja käyttäjäpalautetyökalun kautta. Myös vertailu eri asiointipalvelujen välillä onnistuu. Lisäksi asiointipalvelukohtainen palaute tuodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa asiointipalvelun kuvaustietojen yhteyteen.
- Kokonaisuuden avulla on jatkossa mahdollista kerätä myös käyttöastetietoja.
Miksi Laatutyökalut?
Hallituksen tavoitteena on viranomaispalveluiden digitalisoiminen vuoteen 2023 mennessä, mutta tarjolla ei ole ollut yhteisiä työkaluja sähköisten palveluiden asiointikokemuksen laadun arvioimiseen. Nyt kehitettävät työkalut tukevat tämän tavoitteen saavuttamisessa organisaatioita käytännön tasolla.
Milloin Laatutyökalut otetaan käyttöön?
Laajemmat Laatutyökalujen käyttöönotot asiakasorganisaatioiden kanssa alkavat pilottiorganisaatioiden käyttöönottojen jälkeen.
Laatutyökalujen käyttö on maksutonta, mutta organisaatio vastaa käyttöönoton mahdollisista kustannuksista. Laatutyökalujen käyttöönottoon ja käyttöön liittyvä ohjeistus sekä tekninen dokumentaatio julkaistaan Suomi.fi-palveluhallinnassa.
Voit katsoa Digiohjelman verkostotilaisuudessa 23.3.2021 aiheesta pidetyn esityksen. Ole yhteydessä projektipäällikkö Sanna Hakuliseen, jos haluat tietää Laatutyökaluista lisää (sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi(@)dvv.fi.
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete