Laatutyökalujen avulla parempia digitaalisia palveluita
Digi- ja väestötietovirasto kehittää julkishallinnon organisaatioiden käyttöön maksuttomat Laatutyökalut osana valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmahanketta.
Mitä Laatutyökalut ovat?
Laatutyökaluilla organisaatiot voivat arvioida ja kehittää digitaalisten palveluidensa laatua:
- Digitaalisen palvelun Itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat arvioida digitaalisten palvelujensa laatua kansallista laatukriteeristöä vasten ja saada tukea kehittämiseen.
- Käyttäjäpalautetyökalun avulla palveluntarjoajilla on mahdollisuus saada tietoa ja palautetta asiakkailta sähköisestä asiointitapahtumasta. Käyttäjäpalaute annetaan asteikolla 1-5 asiointitapahtuman jälkeen. Lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus antaa avoin palaute asioinnista.
- Laatutyökalujen tiedoista kootaan koontinäkymät. Koontinäkymät auttavat seuraamaan ja asiointipalvelukohtaisia laatu- ja itsearviointitietoa, jota kertyy itsearviointi- ja käyttäjäpalautetyökalun kautta. Myös vertailu eri asiointipalvelujen välillä onnistuu. Lisäksi asiointipalvelukohtainen palaute tuodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa asiointipalvelun kuvaustietojen yhteyteen.
- Kokonaisuuden avulla on jatkossa mahdollista kerätä myös käyttöastetietoja.
Miksi Laatutyökalut?
Hallituksen tavoitteena on viranomaispalveluiden digitalisoiminen vuoteen 2023 mennessä, mutta tarjolla ei ole ollut yhteisiä työkaluja sähköisten palveluiden asiointikokemuksen laadun arvioimiseen. Nyt kehitettävät työkalut tukevat tämän tavoitteen saavuttamisessa organisaatioita käytännön tasolla.
Milloin Laatutyökalut otetaan käyttöön?
Laajemmat Laatutyökalujen käyttöönotot asiakasorganisaatioiden kanssa alkavat pilottiorganisaatioiden käyttöönottojen jälkeen.
Laatutyökalujen käyttö on maksutonta, mutta organisaatio vastaa käyttöönoton mahdollisista kustannuksista. Laatutyökalujen käyttöönottoon ja käyttöön liittyvä ohjeistus sekä tekninen dokumentaatio julkaistaan Suomi.fi-palveluhallinnassa.
Voit katsoa Digiohjelman verkostotilaisuudessa 23.3.2021 aiheesta pidetyn esityksen. Ole yhteydessä projektipäällikkö Sanna Hakuliseen, jos haluat tietää Laatutyökaluista lisää (sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi(@)dvv.fi.
- Privatpersoner
- Handläggningstiderna vid kundtjänsten för privatpersoner
- Äktenskap och parförhållande
- Att få eller adoptera barn
- Namnärenden
- Flytt
- Förmyndarskap
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Könstillhörighet som fastställts utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Registrering av utländska studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Val och rösträtt
- Suomi.fi-webbtjänst
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Registrering av anmälan om gåva
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Medborgarinitiativ
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Byggnads- och lägenhetsuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Adresstjänst
- Medborgarrådgivning
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Dödsfall och bouppteckning
- Digitalt stöd för medborgare
- Blanketter
- Organisationer
- Certifikat och kort
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Förnyelse av den digitala identiteten
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Registerutdrag
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete