Laatutyökalujen avulla parempia digitaalisia palveluita
Digi- ja väestötietovirasto kehittää julkishallinnon organisaatioiden käyttöön maksuttomat Laatutyökalut osana valtiovarainministeriön Digitalisaation edistämisen ohjelmahanketta.
Mitä Laatutyökalut ovat?
Laatutyökaluilla organisaatiot voivat arvioida ja kehittää digitaalisten palveluidensa laatua:
- Digitaalisen palvelun Itsearviointityökalun avulla organisaatiot voivat arvioida digitaalisten palvelujensa laatua kansallista laatukriteeristöä vasten ja saada tukea kehittämiseen.
- Käyttäjäpalautetyökalun avulla palveluntarjoajilla on mahdollisuus saada tietoa ja palautetta asiakkailta sähköisestä asiointitapahtumasta. Käyttäjäpalaute annetaan asteikolla 1-5 asiointitapahtuman jälkeen. Lisäksi käyttäjällä on mahdollisuus antaa avoin palaute asioinnista.
- Laatutyökalujen tiedoista kootaan koontinäkymät. Koontinäkymät auttavat seuraamaan ja asiointipalvelukohtaisia laatu- ja itsearviointitietoa, jota kertyy itsearviointi- ja käyttäjäpalautetyökalun kautta. Myös vertailu eri asiointipalvelujen välillä onnistuu. Lisäksi asiointipalvelukohtainen palaute tuodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa asiointipalvelun kuvaustietojen yhteyteen.
- Kokonaisuuden avulla on jatkossa mahdollista kerätä myös käyttöastetietoja.
Miksi Laatutyökalut?
Hallituksen tavoitteena on viranomaispalveluiden digitalisoiminen vuoteen 2023 mennessä, mutta tarjolla ei ole ollut yhteisiä työkaluja sähköisten palveluiden asiointikokemuksen laadun arvioimiseen. Nyt kehitettävät työkalut tukevat tämän tavoitteen saavuttamisessa organisaatioita käytännön tasolla.
Milloin Laatutyökalut otetaan käyttöön?
Laajemmat Laatutyökalujen käyttöönotot asiakasorganisaatioiden kanssa alkavat pilottiorganisaatioiden käyttöönottojen jälkeen.
Laatutyökalujen käyttö on maksutonta, mutta organisaatio vastaa käyttöönoton mahdollisista kustannuksista. Laatutyökalujen käyttöönottoon ja käyttöön liittyvä ohjeistus sekä tekninen dokumentaatio julkaistaan Suomi.fi-palveluhallinnassa.
Voit katsoa Digiohjelman verkostotilaisuudessa 23.3.2021 aiheesta pidetyn esityksen. Ole yhteydessä projektipäällikkö Sanna Hakuliseen, jos haluat tietää Laatutyökaluista lisää (sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi(@)dvv.fi.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Tietoa mm. lääkäreille, viranomaisille ja muille tahoille
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta