Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: på flera orter erbjuds distanstjänster från och med den 1 december

Utgivningsdatum 28.11.2025 10.23
Typ:Pressmeddelande

Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger sitt serviceställe i Tavastehus, Kajana, Karleby, Kouvola, S:t Michel och Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på dessa orter. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har erbjudit distanstjänster utöver kundservice på plats på dessa orter sedan den 1 september. Nu övergår ämbetsverket till att endast erbjuda distanstjänster på dessa sex orter. Orsaken till övergången till distanstjänsten och ändringen av nätverket av serviceställen är statsförvaltningens besparingar och att e-tjänsterna blir allmännare. Till exempel 2024 utfördes cirka 94 procent av ärendena via andra kanaler istället för att besöka servicestället. 

Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan man uträtta ärenden på plats i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Uleåborg, Björneborg, Rovaniemi, Tammerfors, Åbo och Vasa. Serviceställena är i regel öppna för dem som bokat tid. Tid för personligt besök bokas på förhand.  

I distanstjänstens möts kunden och kundrådgivaren via videoförbindelse

Genom att kontakta telefontjänsten kan man vid behov boka tid till distanstjänsten om kunden behöver personlig rådgivning eller handledning. I praktiken går distanstjänsten ut på att kunden kommer till servicepunkten för att få videokontakt med en expert vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Distanstjänsten är avgiftsfri och tillgänglig endast med tidsbokning. 

Via distanstjänsten får man personlig rådgivning och handledning. Man kan inte skriva ut eller skanna blanketter eller dokument vid servicepunkten. Man kan inte heller lämna in blanketter eller dokument vid servicepunkten.

Endast ett fåtal ärenden kräver besök vid ämbetsverket

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar riksomfattande, huvudsakligen på webben eller per telefon. Endast vissa ärenden kräver att man besöker ett serviceställe. De tjänster som förutsätter ett personligt besök är vigsel, vissa notarius publicus tjänster och registrering av utlänningar. Man kan sköta sina ärenden på det serviceställe som passar kunden bäst, oavsett region. Ämbetsverket viger också fortfarande par i hela Finland. 

Ämbetsverket deltar i utvecklingen av den gemensamma distanstjänsten

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar dessutom i utvecklingen av distanstjänsten tillsammans med andra myndigheter. Myndigheternas gemensamma koncept för distanstjänster testas från september 2025 till februari 2026 vid Finlandsdiskarna i Imatra, Nurmes och Borgå tillsammans med polisen, FPA och Skatteförvaltningen. Försöket på dessa tre orter är en del av projektet att reformera statens service- och lokalnät på 2020-talet.

Läs mer: 

Så här uträttar du ärenden i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Tjänster som kräver besök

Serviceställen

Distanstjänsten

Tiedote - VAIN Henkilöasiakkaat-etusivulle