Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: på flera orter erbjuds distanstjänster från och med den 1 december
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger sitt serviceställe i Tavastehus, Kajana, Karleby, Kouvola, S:t Michel och Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på dessa orter. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har erbjudit distanstjänster utöver kundservice på plats på dessa orter sedan den 1 september. Nu övergår ämbetsverket till att endast erbjuda distanstjänster på dessa sex orter. Orsaken till övergången till distanstjänsten och ändringen av nätverket av serviceställen är statsförvaltningens besparingar och att e-tjänsterna blir allmännare. Till exempel 2024 utfördes cirka 94 procent av ärendena via andra kanaler istället för att besöka servicestället.
Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan man uträtta ärenden på plats i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Villmanstrand, Uleåborg, Björneborg, Rovaniemi, Tammerfors, Åbo och Vasa. Serviceställena är i regel öppna för dem som bokat tid. Tid för personligt besök bokas på förhand.
I distanstjänstens möts kunden och kundrådgivaren via videoförbindelse
Genom att kontakta telefontjänsten kan man vid behov boka tid till distanstjänsten om kunden behöver personlig rådgivning eller handledning. I praktiken går distanstjänsten ut på att kunden kommer till servicepunkten för att få videokontakt med en expert vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Distanstjänsten är avgiftsfri och tillgänglig endast med tidsbokning.
Via distanstjänsten får man personlig rådgivning och handledning. Man kan inte skriva ut eller skanna blanketter eller dokument vid servicepunkten. Man kan inte heller lämna in blanketter eller dokument vid servicepunkten.
Endast ett fåtal ärenden kräver besök vid ämbetsverket
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata betjänar riksomfattande, huvudsakligen på webben eller per telefon. Endast vissa ärenden kräver att man besöker ett serviceställe. De tjänster som förutsätter ett personligt besök är vigsel, vissa notarius publicus tjänster och registrering av utlänningar. Man kan sköta sina ärenden på det serviceställe som passar kunden bäst, oavsett region. Ämbetsverket viger också fortfarande par i hela Finland.
Ämbetsverket deltar i utvecklingen av den gemensamma distanstjänsten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata deltar dessutom i utvecklingen av distanstjänsten tillsammans med andra myndigheter. Myndigheternas gemensamma koncept för distanstjänster testas från september 2025 till februari 2026 vid Finlandsdiskarna i Imatra, Nurmes och Borgå tillsammans med polisen, FPA och Skatteförvaltningen. Försöket på dessa tre orter är en del av projektet att reformera statens service- och lokalnät på 2020-talet.
Läs mer:
Så här uträttar du ärenden i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Privatpersoner
- Flytt
- Kontroll av egna uppgifter -service
- Intyg från befolkningsdatasystemet
- Namnärenden
- Förmyndarskap
- Att få eller adoptera barn
- Äktenskap och parförhållande
- Dödsfall och bouppteckning
- Livsförändringar utomlands
- Flyttning i utlandet
- Registrering i Finland av ett barn som fötts utomlands
- Äktenskap som ingåtts utomlands
- Partnerskap som registrerats utomlands
- Skilsmässa som beviljats utomlands
- Namn som ändrats utomlands
- Dödsfall utomlands
- Registrering av medborgarskap
- Förlust av medborgarskap i en annan stat
- Bevarande av finskt medborgarskap
- Legalisering av utländska handlingar
- Inlämnande av utländska dokument till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Utlänning i Finland
- Registrering av utlänningar
- Guiden för studerande
- Hemkommun
- Anvisningar till dig som kommer till Finland från Ukraina
- Guiden för arbetstagare
- Expressfil för specialsakkunniga och tillväxtföretagare
- Legaliseringsanvisning
- Inlämnande av utländska dokument
- Utlänningars flytt till Finland, inom Finland och från Finland
- Tjänster av notarius publicus
- Fastställande av annan könstillhörighet
- Personuppgifter i befolkningsdatasystemet
- Personbeteckning
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Spärrmarkering
- Övervakning och loggföring av användningen av informationen i befolkningsdatasystemet
- Utträde ur och inträde i ett religionssamfund
- Förbud mot utlämning av personuppgifter
- Ändring av ett registrerat partnerskap till äktenskap
- Utlämning av uppgifter ur befolkningsdatasystemet
- Val och rösträtt
- Bestyrkande av köp
- Registrering av anmälan om gåva
- Medborgarcertifikat och elektronisk identitet
- Organisationer
- Certifikat, kort och stämplar
- Befolkningsdatatjänster för organisationer
- Den offentliga förvaltningens urvals- och uppdateringstjänst
- Informationstjänster inom den privata sektorn
- BDS-ändringsgränssnittet
- Ändringsdatatjänsten
- BDSförfrågan-gränssnittet
- Webbapplikationen för BDSförfrågan
- BDSförfrågans urvalstjänster
- Revidering av personbeteckningen
- Förutsättningar för att använda befolkningsuppgifter
- Magistratregistrens söktjänster
- Upprätthållande av befolkningsdatasystemet
- Suomi.fi-tjänster
- Tjänster som främjar digitaliseringen
- Digistöd
- Tjänster för digital säkerhet
- Tjänster av notarius publicus
- Bestyrkande av köp
- Vigselrätt
- E-tjänster
- Finnish Authenticator -identifieringstjänsten
- Anvisningar för välfärdsområdena
- Utdrag ur register
- Om myndigheten
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- Jobba med oss
- Kommunicera elektroniskt med oss
- Kontakt
- Aktuellt
- Offentlig delgivning och kungörelser
- Automatiskt avgörandeförfarande
- Kvalitetspolicy
- Likabehandlingsplan för kunder
- Dataskydd
- Befolkningsdatasystemet
- Till medier
- Broschyrer och publikationer
- Projekten
- Förutseende och forskningssamarbete